Čisté příjmy PR agentur na českém trhu loni meziročně vzrostly o 3,5 %. Zatímco v roce 2017 dosáhly příjmy očištěné od nákladů třetích stran hodnoty 675 milionů Kč, loni se vyšplhaly na 699 milionů Kč. Celkové příjmy loni vzrostly u 47 % agentur. Agenturám přibývají zakázky zejména v oblasti digitálních médií a sociálních sítí. Ukázal to oborový průzkum agentury STEM/Mark mezi členskými agenturami Asociace public relations agentur (APRA). Ty tvoří zhruba 75 % tuzemského trhu.
Tuzemské PR agentury loni zaznamenaly výrazný růst zakázek v oblasti digitálních médií. Zatímco v roce 2017 činil podíl pouhých 19 %, v loňském roce 2018 to už bylo 39 %. Nárůst zájmu bylo možné registrovat i mimo digitální prostředí. Průzkum ukázal nárůst poptávky klientů v oblasti krizové a interní komunikace. V prvním případě došlo k meziročnímu navýšení dokonce o 15 procentních bodů, a to na 24 %. Interní komunikace pak loni v rámci služeb PR agentur zaujímala podíl 22 %, což znamená meziroční nárůst o 14 procentních bodů.
„V posledních letech prochází obor public relations dynamickým vývojem. Samozřejmostí už jsou integrované kampaně, ve kterých roste význam digitálních a sociálních médií. Tento trend se logicky promítá také do personálního složení agenturních týmů, které musejí být připravené na nové příležitosti,“ říká Petr Lesenský, člen výkonné rady APRA.
Vývoj trhu směrem k digitálním a sociálním médiím potvrzují data o požadovaných dovednostech uchazečů o práci v oblasti public relations. Zatímco dříve jednoznačně dominovala media relations, v současnosti PR agentury od budoucích zaměstnanců očekávají znalost sociálních médií. Promítá se to i do změny prostředí, odkud PR agentury rekrutují nové spolupracovníky. Ještě v roce 2017 agentury lovily talenty v 56 % případů mezi absolventy žurnalistiky. Loni však jejich podíl činil jen 35 %.
Průzkum dále ukázal, že mzdy i ceny v oblasti PR v roce 2018 meziročně mírně narostly. Hodinové sazby se zvýšily v řádu nižších stokorun. „Navýšení mezd, které bylo do 10 %, ale neodpovídá obecné představě dramatického zvyšování platů zaměstnanců,“ uvádí na základě průzkumu APRA.
Průměrné hodinové sazby v českých PR agenturách
pozice | průměr 2018 | průměr 2017 |
ředitel společnosti | 3.644 Kč | 3.481 Kč |
account director | 2.734 Kč | 2.656 Kč |
account manažer | 2.174 Kč | 2.086 Kč |
account executive | 1.520 Kč | 1.458 Kč |
account assistant | 1.118 Kč | 1.011 Kč |
Data se týkají agentur sdružených v APRA, které dohromady reprezentují 75 % českého trhu public relations.
Zdroj: výzkum STEM/Mark pro APRA 2017 a 2018