Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Příjmy z reklamy klesají, mediální domy se pouštějí do přidruženého podnikání

Takovým novým byznysem je třeba chystaný virtuální operátor BleskMobil - dnes ho představilo vydavatelství Ringier Axel Springer.

Telekomunikace, loterie, doručování listovních zásilek, prodej letenek či oblečení, zprostředkování obchodů - to všechno jsou nové oblasti, do nichž se poslední dobou pouštějí tuzemské mediální domy, donedávna soustředěné jen na hlavní obor své činnosti, tedy produkci obsahu.

V čase, kdy na trhu ubývá inzertních peněz, tak startem nových byznysů či koupí firem z jiných odvětví plánují kompenzovat propady reklamních příjmů či najít nové zdroje, další pilíře. Když se přestává dařit tradičním způsobem, tedy prodejem reklamy, přidružené podnikání je pro mediální domy jednou z nových cest, jak monetizovat to hlavní, co mají: publikum.

O jakých konkrétních aktivitách, jimiž se zejména tiskové koncerny připravují na budoucnost, je řeč:

  • Ringier Axel Springer, vydavatel deníků Blesk, Aha! a Sport či časopisů Reflex a ABC, dnes dopoledne spolu s Telefónikou představil svou novou službu BleskMobil, která má být prvním virtuálním operátorem na českém telekomunikačním trhu. Inspiroval se zřejmě zahraniční službou Bild Mobil svého německého spolumajitele.
  • O virtuálním operátorovi v současnosti vyjednávají zájemci také s T-Mobilem a Vodafonem. Žádný ale podle informací ČTK služby zřejmě nespustí v letošním roce. O virtuálního operátora usilovaly například společnosti UPC, Tesco, Kaufland nebo Mafra.
  • Už začátkem října uvedl Ringier Axel Springer, konkrétně opět jeho značka Blesk, ve spolupráci s loterijní společností Sazka los Pohádkové jmění. A už od srpna s firmou Eventim CZ provozuje a ve svých tištěných titulech propaguje portál iVstupenky.cz.
  • Vltava-Labe-Press, vydavatel regionálních novin Deník, včera oznámil, že ovládl společnost Česká distribuční, která roznáší adresné i neadresné zásilky. Před blížící se liberalizací poštovního trhu tak chce zvýšit konkurenci České poště či Mediaservisu.
  • Mafra, produkující deníky MF Dnes, Lidové noviny, bezplatné Metro či online zpravodajství iDnes.cz, minulý týden koupila 70 % ve společnosti AAAPoptávka.cz Pavla Matouška a hodlá takto získanou infrastrukturu ke zprostředkovávání obchodních nabídek integrovat do svých obsahových webů.
  • V monetizaci návštěvnosti svých webů pomocí transakcí pokročila letos v únoru také časopisová Mladá fronta, když od Petra Sršně koupila online službu Letenkylevně.cz, která umožňuje výhodné nákupy letenek.
  • Už loni Mladá fronta zprovoznila na ženském webu Dáma.cz sekci Butik, e-shop s oblečením, kosmetikou a dalším zbožím, provozovaný společně s Bigbrands.cz.
  • Podobně vydavatelství mimo jiné titulů pro náctileté Bauer Media víc než rok provozuje e-shop s oblečením na webu Xteen.cz.

Výčet samozřejmě zdaleka není úplný.