Recidivistu Jiřího Kajínka, odsouzeného za dvojnásobnou nájemnou vraždu a jeden pokus vraždy na doživotí, omilostnil prezident Miloš Zeman po 19 letech trestu letos v květnu. Od té doby si propuštěný vězeň užívá své popularity v médiích. Ta započala v roce 2010 uvedením celovečerního filmu Kajínek a letos nabrala řadu dalších forem. Zájem o Kajínka se poté, co se ocitl na svobodě, projevil přirozeně také v marketingu.
Upnuté zelené tričko značky Adidas, které měl Jiří Kajínek na sobě při propuštění z vězení, se stalo fenoménem prakticky ihned, co za přítomnosti kamer opustil brány věznice.
Udělal tak třem pruhům reklamu, o kterou se sportovní brand neprosil, ale která zafungovala. „Za devět měsíců spolupráce s Adidasem se mi nepodařilo udělat značce takovou reklamu, jako jako Jiřímu Kajínkovi za devět minut,“ komentoval populární moderátor Leoš Mareš na Twitteru.
Kromě nespočtu internetových vtípků zahrálo zelené tričko měsíc nato v letní kampani státního podniku České dráhy. Ty se začátkem prázdnin lákaly na pohodlnější cestování, a to sloganem I vy můžete sedět v kombinaci právě se svítivě zeleným tričkem.
Samotný Kajínek využil zájem o svou osobu prostřednictvím reedice knihy Můj život bez mříží, kterou sepsal ještě ve vězení a poprvé vydal v roce 2014. Knihkupectví Dobrovský mu k této příležitosti v září uspořádalo i autogramiádu, na kterou dorazily stovky lidí.
Pro televizní obrazovky Kajínka vytěžila Prima. Už v květnu den po jeho propuštění vysílala půlhodinový rozhovor s ním. Týden nato bulvár propral, jak si Kajínka pro další exkluzivní natáčení i besední turné namlouvá Josef Klíma, který o odsouzeném točil jak na Nově v publicistickém pořadu Na vlastní oči, tak na Primě v podobném týdeníku Očima Josefa Klímy. Klímovi totiž Kajínek v tu dobu zazlíval, že jednou ze svých reportáží mohl zhatit milost těsně předtím, než by ji Kajínek dostal. Klíma totiž před Kajínkovým propuštěním prohlašoval, že má k případu nové svědectví, které by omilostnění pravděpodobně zvrátilo.
Co psal Klíma Kajínkovi
Zdravím, Jiří.
Tak se to povedlo! Chápu, že teď máte ve větší oblibě moji kolegyni Báru Kozákovou, ani se Vám z chlapského hlediska nedivím. Nicméně spousta lidí mě dosud považuje za jakéhosi Vašeho guru a obrací se na mě s nápady, v nichž bychom společně figurovali. Jednak jde o nabídku exkluzivního natáčení pro Primu, jak si zvykáte na pobyt venku, tam bychom se samozřejmě podělili s Bárou a nabídli bychom Vám za to poměrně slušné peníze. No a pak se rýsuje možnost jakýchsi besed zatím v menších českých městech a menších sálech, aby Vás z toho rovnou nekleplo. Chtějí, abych Vás zpovídal já i diváci a k tomu by kapela zahrála vždycky nějakou písničku, když už bychom byli umluveni. Taky za docela slušné peníze. Předpokládám, že nebudu sám, kdo Vám tuhle nabídku udělá, ale u mě máte jistotu, že Vás neokradu. Přeju šťastný návrat na svobodu, doufám, že s Bárou u toho budeme.
S pozdravem Josef Klíma.
Zdroj: Blesk
Nakonec se Kajínek s Primou dohodl a ta 12. listopadu uvedla dokumentární sérii Já, Kajínek. Všech pět jejích dílů mělo ve vysílání místo v lukrativním čase o nedělích vždy v osm večer. První díl sledovalo 1,3 milionu diváků, postupně zájem klesl až pod 0,7 milionu. Předcházelo mu interview Kajínka a Klímy ve večerních Krimi zprávách, stejně tak jako propagační kousek, při němž se Kajínek v rámci únikové hry nechal znovu zavřít „do vězení“ na pražském Žižkově.
V listopadu se pak začaly prodávat Kajínky, nové bonbony se sloganem Tak sladká je moje svoboda, jejichž obal pomáhal navrhnout sám Kajínek. Přišla s nimi brněnská firma Premiera Sweet Radomíra Havlíka. „Každý máme nějaké přesvědčení, co Kajínek udělal a neudělal, pro mě ten člověk vrah není. Nabídl jsem mu, že v rámci autogramiád jeho knihy mu dodáme bonbony, aby měl co rozdávat fanouškům,“ uvedl Havlík. Prvních 1.000 balení bonbonů šlo jen na autogramiády, bez zisku. O bonbony byl však takový zájem, že firma objednala další 2.000 kusů a začala je prodávat na e-shopu za 25 Kč. Zisk z prodeje chce Havlík po domluvě s Kajínkem věnovat nadaci, která pomáhá vězňům s návratem do normálního života.
„Rok Kajínka“ podtrhly celoroční výsledky populárních vyhledávání na nejfrekventovanějším celosvětovém vyhledávači Google. Podle dat Googlu se Jiří Kajínek stal v roce 2017 nejvyhledávanější českou osobností. Až za ním skončili Kamil Bartošek alias Kazma, Milan Peroutka a Jitka Boho ze show Novy Tvoje tvář má známý hlas a předseda Pirátů Ivan Bartoš.