Kontroverzním způsobem se komerční televize Prima rozhodla propagovat jeden ze svých hlavních původních pořadů Cesty domů: každé z hlavních postav seriálu, který si loni získal milionové publikum a od února bude pokračovat premiérovými díly, vytvořila na populární síti Facebook profil s fotografií, jako by šlo o reálnou osobu.
Profil postavy se tak tváří jako účet skutečné osoby, objevují se na něm zápisky o tom, co údajně dělá, reálná je ale jenom podoba, neboť na fotografii jsou herci. Propagovat stěžejní pořad na Facebooku je dnes logický postup, celosvětově populární síť v Česku využívá na tři miliony lidí, ovšem Prima fiktivními profily riskuje, že takové PR skončí dřív, než začne fungovat.
Porušuje tím totiž jedno ze základních pravidel Facebooku, totiž užívat pro osobní profil jenom skutečná jména a informace (v originále „provide their real names and information“) či nevytvářet víc než jeden takový profil.
„Koncept vznikl in house a jeho cílem je samozřejmě podpořit seriál Cesty domů. V tomto případě se ohrazujeme proti pojmu fiktivní, neboť do diskuze seriálových postav na fcb se zapojují i samotní herečtí představitelé jednotlivých postav pod svým jménem,“ sdělila Médiáři mluvčí stanice Jana Kocová.
„Protože jde o seriálové postavy, budou vystupovat pod svými seriálovými jmény. Asi vás zajímá, kdo bude za postavy psát. Budou to jak členové štábu, tak samotní herci,“ neskrývá Prima na svém webu. A dodává: „Pokud bude za seriálovou postavu psát herec osobně, napíše před text zprávy svoje jméno do závorky. Abychom předešli spekulacím o tom, že si profily vytvořil nějaký divák.“
Ne že by všichni uživatelé beze zbytku dodržovali tak striktní pravidla Facebooku, jako je třeba „udržovat své osobní informace přesné a aktuální“, co je však podstatnější, seriálové postavy hrdiny může kdykoli kdokoli pro porušení pravidel nechat zablokovat. Facebook má pro ty případy dokonce konkrétní volbu a „reportovat“ takové porušení je otázkou pár kliknutí.
Zablokuje-li pak Facebook takový profil, komunikace o jeho opětovném zprovoznění bývá zdlouhavá a z hlediska image, respektive propagace konkrétního produktu samozřejmě kontraproduktivní.
Prima zprovoznění falešných profilů oznámila minulé úterý, od té doby konkrétně mužské postavy Roman Hamzík (hraje ho Jan Dolanský) či Soňa Mašková (Pavla Vitázková) nasbíraly stovky „přátel“.
Seriál Prima uvedla loni na podzim a dávala ho každé pondělí a středu od 20 hodin. Od 7. února půjdou premiérové díly Cest domů, v týchž dnech a témže čase.
„Klasickou“ cestou, tedy přes televizní obrazovky, získali hrdinové Cest domů 977 tisíc zájemců. Tolik lidí starších 15 let průměrně sledovalo jednotlivé díly. „Sledovanost měla vzestupnou tendenci a poslední měsíc vysílání neklesla pod milion televizních diváků,“ oznámila před pár dny stanice.
Ovšem to, jak se zavedená televize snaží propagovat své pořady v komunitních sítích na internetu, opět dokazuje dosavadní bezradnost velkých mediálních koncernů, jak do nového prostředí účinně vstoupit, a zároveň nízkou informovanost, jaká má taková komunikace zákonitosti.
Přesně s tím se nedávno potýkala česká pobočka francouzského koncernu Lagardere, když administrátor její stránky na Facebooku nezvládl nápor nesouhlasných reakcí na exces moderátora Leoše Mareš, který vysílal opilý a urážel kolegu.

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Tištěný časopis Moje psychologie se po půl roce vrací
