Prima po nás chce 25x vyšší poplatek, tvrdí O2. Omyl, a nejste technicky připraveni, reaguje Prima

Přední operátor IPTV odmítá „zdražování kvůli nátlaku Primy“ a zákaz zpětného přetáčení.

O2 TV v chystané nové podobě

Z nabídky O2 TV mohou začátkem března zmizet všechny kanály Primy. Ilustrační foto: O2

Půlnoční tiskové oznámení televize Prima, že kvůli neshodě s O2 vyřadí od 1. března všechny své stanice z O2 TV, nenechal operátor bez reakce. Krátce po deváté ranní vydal tiskovou zprávu, v níž nezvykle konkrétně popisuje obchodní aspekt sporu. „Požadované navýšení poplatků ze strany FTV Prima o 2500 % je pro operátora O2 přirozeně zcela nepřijatelné,“ uvedla společnost O2 Czech Republic, která je s víc než půlmilionem zákazníků své O2 TV největším českým operátorem IPTV, digitální televize přes internet.

Televize propojená s internetem umožňuje zpětné zhlédnutí či přetáčení programu jednotlivých kanálů. To jsou podle O2 u diváků nejoblíbenější funkce. Podobnou zkušenost má další velká síť Nej.cz se čtvrtmilionem zákazníků. Prima se teď snaží využívání těchto funkcí zamezit, respektive vybrat za ně víc peněz, přičemž tvrdí, že kvůli přetáčení přichází o možný zisk kolem 200 milionů Kč ročně. O zvýšení distribučních poplatků podle operátora Nej.cz usiluje rovněž televize Nova. Víc peněz chtějí obě komerční televize „zejména za možnost zpětného přehrávání už dříve odvysílaného televizního pořadu či za pozastavení živého vysílání, tedy těch služeb, které u vás získaly značnou popularitu“, přibližuje Nej.cz.

Zatímco Nej.cz už koncem ledna ohlásilo, že zdražení vyvolané televizemi promítne od března do cen pro koncové zákazníky, O2 požadavky Primy odmítá. „Od začátku se snažíme o maximální spolupráci, nechceme naše diváky připravit o funkce, na které jsou zvyklí a hojně je využívají,“ uvedla dnes Anna Lenerová, šéfka obsahu O2 TV. „Skupina Prima přišla s nepřijatelnými podmínkami – nejen se zvýšením poplatků za distribuci kanálů, ale ještě přemrštěným ‚výkupným‘ za to, aby lidé mohli využívat i nadále zpětné zhlédnutí a přetáčení programů. To by v konečném součtu znamenalo zdražení měsíčních tarifů O2 TV o desítky procent. To je pro nás ve chvíli, kdy se na všechny občany České republiky valí jedno zdražování za druhým, nepřijatelné. Podobný scénář čeká v následujících měsících i zákazníky konkurence. Jakákoli z kompromisních variant, kterou jsme přinesli na jednání, byla smetena ze stolu,“ tvrdí Lenerová.

Generální ředitel skupiny Prima Marek Singer dnes v noci oznámil, že „na nových podmínkách spolupráce se společností O2 Czech Republic“ se nepodařilo domluvit „ani přes veškerou naši snahu“. A dodal: „Vzhledem k tomu, že společnost O2 Czech Republic nadále nabízí svým klientům kanály televize Prima, aniž by s námi měla uzavřený platný kontrakt, rozhodli jsme se, že nejpozději 1. března ukončíme této společnosti distribuci svých kanálů.“

Odchodem z O2 TV by ovšem Prima přišla nejen o příplatky za zákaz přetáčení reklam, ale i o dosavadní poplatky, které jí operátor standardně hradí za samotné šíření jejích programů. Zároveň by televize musela oželet také část své sledovanosti. I proto je stále možné, že obě strany do března ještě společnou řeč najdou.

Reakce FTV Prima na vyjádření O2 Czech Republic

Se společností O2 Czech Republic jsme jednali o nastavení podmínek další spolupráce, bohužel je jediným operátorem na trhu, se kterým jsme nedošli k obchodní dohodě. Společnost O2 Czech Republic tak v tuto chvíli vysílá pořady skupiny Prima bez platného kontraktu. A proto jsme ji vyzvali, aby s námi smlouvu uzavřela, nebo přestala naše kanály neoprávněně šířit. Bohužel smlouvu uzavřenou nemáme, a z tohoto důvodu jsme nuceni nejpozději k 1. březnu ukončit distribuci svých pořadů do služby O2 TV, abychom nediskriminovali ostatní operátory, se kterými platnou dohodu uzavřenou již máme.

Společnost O2 Czech Republic uvádí veřejnost v omyl svým tvrzením, že navyšujeme poplatky o 2500 %. Za distribuci deseti lineárních kanálů a odloženou sledovanost požadujeme navýšení poplatku o nízké jednotky korun za jednu domácnost (méně než 5 Kč).

Nicméně, problém se společností O2 Czech Republic je někde jinde. Jak jsme již v minulosti uvedli, od 1. března přistupujeme k vypnutí funkcionality přetáčení reklamy (nikoli možnosti přetáčení pořadu) u zpětného zhlédnutí u všech operátorů. Společnost O2 Czech Republic je jediným subjektem na trhu, se kterým jsme se nedohodli. Ročně kvůli možnosti přeskakování reklamy přicházíme o stovky milionů korun, které potřebujeme zpětně investovat do výroby svých pořadů. Tato situace je pro nás coby komerční skupinu, která financuje celý svůj provoz dominantně z prodeje reklamy, nadále neúnosná a dlouhodobě se zhoršuje. Za peníze, o které ročně přicházíme, bychom byli schopni vyrobit dva nové seriály, jako je například Slunečná.

Jako vstřícný krok vůči IPTV operátorům jsme pro rok 2022 navrhli variantu, která umožňuje divákovi zhlédnout jen asi 2,5 minuty reklamy, což je zkrácení reklamního breaku na třetinu. Poté divák může daný reklamní blok přeskočit. Dle nových dohod operátorům předáváme přesnější data o začátcích svých pořadů. Divák tak již nebude ztrácet čas hledáním skutečného začátku programu. Věříme, že nové nastavení spolupráce s operátory přinese, i přes pár minut zařazené reklamy, větší komfort při sledování našich pořadů. Pokud diváci chtějí nadále sledovat oblíbené programy skupiny Prima bez reklam, mohou využít placenou službu iPrima Bez reklam. Tuto možnost jsme rovněž nabídli všem operátorům, kteří mohou tuto službu nabídnout svým zákazníkům.

Technická nepřipravenost vede O2 Czech Republic ke snaze vykoupit práva pro přeskakování reklamy za pro nás neakceptovatelnou cenu. O2 Czech Republic chce tak získat konkurenční výhodu vůči ostatním operátorům na trhu. Není schopna divákům nabídnout zkrácený reklamní break jako jednu z variant, kterou operátorům nabízíme. Překvapuje nás, že ani po třech letech upozorňování se společnost O2 nebyla schopna na tuto změnu připravit. 

Sdílejte