Tržby v oblasti osobního prodeje v Česku si i další rok po sobě uchovaly růst. Loni dosáhly plných 7 miliard Kč, oproti předchozímu roku stouply o 2,2 %. Celkový počet lidí, kteří pomáhají prodávat produkty značek Amway, Herbalife, Just, Nu Skin, Mary Kay, Oriflame, PartyLite, Vorwerk, Zaren, v tuzemsku překročil 300.000 a je tak dosud nejvyšší. Uvádí to Světová federace asociací přímého prodeje (WFDSA).
V Evropské unii přímý prodej rostl nepatrně rychleji, o 2,5 %, na 33,6 miliardy dolarů. Na kontinentě se jím zabývá celkem 7 milionů prodejců, z toho 80 % tvoří ženy. Nejvýznamnějším trhem v Evropské unie je z celosvětového pohledu Německo s podílem 9 % a tržbami 16,7 miliard dolarů. Z dalších českých sousedů je největším trhem Polsko (5. místo v Unii), které dosahuje miliardy dolarů tržeb. Rychle roste Rusko, loni zaznamenalo tržby 2,8 miliardy dolarů.
Přímý prodej v Česku
rok | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
tržby v miliardách Kč | 5,9 | 6,4 | 6,4 | 6,8 | 7,0 |
prodejců v tisících | 247 | 276 | 277 | 288 | 302 |
Zdroj: Světová federace asociací přímého prodeje (WFDSA)
Podle průzkumu asociace Seldia je průměrný věk prodejců v Česku o něco vyšší než v Evropě (45 proti 43) a přímý prodej pro ně představuje způsob, jak podnikat bez překážek souvisejících s věkem nebo vzděláním. Víc než 10 let se přitom tomuto způsobu výdělku věnuje plných 42 % přímých prodejců. V prodeji stávajícím zákazníkům se tu nejvíc osvědčují osobní schůzky a ukázky výrobků v rámci takzvaných domácích párty, nejmíň využívané naopak jsou vlastní weby. Nové zákazníky nejvíc získávají opět schůzkami a setkáními, mezi nejslabší patří vedle webu také sociální sítě.
„Výsledky průzkumu Seldia potvrzují, že Češi se v přímém prodeji realizují a přináší jim svobodu, nezávislost, flexibilitu i zábavu,“ říká Ildiko Dikošová, předsedkyně Asociace přímého prodeje.