K datům z elektronického měření diváckého zájmu, která dosud postihují živé televizní vysílání, přibudou od příštího roku údaje o tzv. odložené sledovanost a také o přehrávání neznámého obsahu. Odloženou sledovaností se míní přehrávání pořadů později, než je odvysílala televize, a to buď ze záznamu, anebo přes tzv. time-shift, která umožňuje vysílané pořady pozastavit. Zjišťovat se bude také sledovanost na počítačích.
Informovali o tom na čtvrtečním workshopu zástupci společnosti Mediaresearch, která posledních dvanáct let v Česku elektronické měření sledovanosti, tzv. peoplemetry, provozuje.
Nový způsob měření by tak měl zohlednit funkce technologicky vyspělých přístrojů - těch s pevným diskem, televizorů s připojením k internetu či DVD rekordérů - či chytrých televizorů a online archivů přístupných třeba přes IPTV. Zařízení s harddiskem má podle Mediaresearch k dispozici 8 % domácností v Česku, z toho 4 % s funkcí time-shift. Televizor s přístupem k online archivům deklaruje 5 % domovů.
Dosud dostávaly televize denní data o sledovanosti do 9 hodin ráno následujícího dne. Nyní mají být k dispozici už do 8. hodiny, a to včetně údajů, zahrnující zmíněnou odloženou sledovanost těch pořadů, které si někdo pustil ještě týž den, co si ho nahrál. Finální data o odložené sledovanosti budou k dispozici týden po živém odvysílání pořadů. Déle než sedm dní se tak odložená sledovanost měřit nebude.
„Většina televizních seriálů je vysílána s týdenní frekvencí. Lidé preferují seriál odsledovat ne později, než je další díl,“ zdůvodnil hlavní statistik Projektu elektronického měření Tomáš Hanzák. Týdenní dodávání dat je podle zástupců Mediaresearch běžné i v zahraničí, kde je měření odložené sledovanosti standardní praxí.
Novinkou bude i měření sledovanosti na počítačích, a to prostřednictvím softwaru s názvem SimStream (omezen bude pouze na počítače s operačním systémem Windows, ve verzích XP, Vista32, Vista64, 7-32, 7-64 ve všech provedeních). Bude se měřit cokoli vysílané živě ne starší než týden, na cílové skupině 4+ (starších 4 let). Měřit se bude zhruba ve 200 vybraných domácností, tedy v 20 až 25 % z potenciálně měřitelných.
Základem zjišťování, co lidé sledují, je v obou případech technika tzv. audiomatchingu - tedy porovnávání zvukových stop s referenčními vzorky. V případě měření, které si lidé pouštěli na PC, se tedy bude analyzovat zvukový signál z počítače.
Televizní sledovanost se v Česku začala elektronicky měřit pomocí peoplemetrů v roce 1997. Elektronicky měřená sledovanost komerčním televizím umožnila prodávat reklamní časy podle pravidel odvozených právě ze sledovanosti. Od roku 1997 do roku 2002 sledovanost měřila společnost Taylor Nelson Media Facts.
Od roku 2002 až do letošního roku se projektu věnuje Mediaresearch, která loni na podzim vyhrála tendr na měření sledovanosti na příští čtyři roky vyhlášený Asociací televizních organizací. S výběrovým řízením nesouhlasila společnost CET 21, provozovatel televize Nova, která spolu s mediální agenturou Médea v červnu založila nové Sdružení pro měření sledovanosti. Spor stále není rozhodnutý.