Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Proč brazilské noviny zanevřely na Google News

Odkazy na články zveřejněné ve 154 brazilských novinách uživatelé na Google News od tohoto pondělí hledají marně. Místní vydavatelé vedou s Googlem spor o placení těchto stručných zpráv, odkazujících na jejich obsahy. Noviny tak vyslyšely výzvu národního svazu vydavatelů ANJ (Associacao Nacional de Jornais).

„Google News využívají kvalitní obsahy pro komerční účely, ale vůbec nechtějí diskutovat o tom, jakým způsobem za to budou platit,“ řekl prezident ANJ Carlos Fernando Lindenberg Neto v rozhovoru pro Knight Center for Journalism Texaské univerzity Texas v Austinu. „Došli jsme k závěru, že nám to, že naše obsahy jsou součástí Google News, nijak nepomáhá rozšířit okruh našich digitálních uživatelů. Naopak – často možnost seznámit se obsahem článku v několika řádcích vede k tomu, že uživatel si už nechce číst celý článek na webových stránkách novin.“

Google News ale mají podobné problémy i v řadě jiných zemí. Vydavatelé si stěžují, že na jejich obsazích tato služba vydělává, aniž by jim byla ochotna cokoli platit. Ve Francii a Německu se do sporu vložili i politici.

Ve Francii byl 19. října znovu navržen zákon, zavádějící zvláštní daň, kterou by provozovatelé vyhledávacích služeb měli v budoucnosti platit za to, že zařazují stránky médií mezi nalezené a odkazují na ně. Není to ovšem zcela nová inciativa – návrh, označovaný také jako „Google tax“ se objevil už v roce 2010. K jeho prosazení ale chybělo to nejpodstatnější – politická vůle. A ta, zdá se, není ani v současnosti.

Google před několika dny dopisem vládě pohrozil, že pokud bude zákon přijat, vyřadí francouzská média z výsledků vyhledávání. Google upozorňuje, že jen přes jeho vyhledávání jdou na webové stránky francouzských médií čtyři miliardy kliků měsíčně. „Zákon by byl škodlivý pro internet, internetové uživatele i samotné zpravodajské weby, které získávají podstatnou část svých návštěvníků právě díky vyhledávací službě Googlu,“ uvádí Google France. Proti dopisu se ohradila francouzská ministryně kultury Aurelie Filippettiová. „Výhrůžky nejsou správnou formou jednání s demokraticky zvolenými vládami,“ uvedla pro agenturu AFP.

Faktem ale je, že se vláda i vydavatelé pohrůžky zalekli. Podle politiků je třeba hledat smírné řešení. „Chceme, aby došlo ke konstruktivní a klidné diskusi mezi francouzskými vydavateli a Googlem,“ řekla ministryně pro digitální ekonomiku Fleur Pellerinová minulý pátek na návštěvě v Berlíně. Agentura AFP odhaduje, že administrativa prezidenta Francoise Hollanda projekt uvalit daň na vyhledávače nakonec znovu odloží.

V Německu jednala o podobném zákonu spolková vláda na konci letošního srpna a předala Spolkovému sněmu předlohu, o níž by se mělo jednat ještě letos na podzim. Postup sice vítají vydavatelé, ale má i řadu kritiků. Podle nich je požadavek plateb neopodstatněný. Zajímavě ho okomentovala Anna Sauerbreyová v berlínském deníku Der Tagesspiegel.

„Představte si, že firma A vyrábí například kartáčky na zuby. Firma B vystaví tyto kartáčky ve své výloze a sdělí zákazníkům, kde si je mohou koupit. Zájem o kartáčky je tak velký, že firma B má slušné příjmy z reklamy, kterou vedle kartáčků vystavila do své výlohy. Firmě A se to ale nelíbí. Požaduje, aby vláda firmě B její podnikání zakázala. Za to, že upozorňuje veřejnost na její kartáčky, by teď měla firma B společnosti A platit. Zdá se to vám to bláznivé?“