Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Proč bude z Times Picayune opět deník

Je to zajímavý příběh. Možná je to záležitost ojedinělá, možná se v něm skrývá nějaký nový trend. V každém případě případ deníku Times Picayune z New Orleans ukazuje, že proměny tištěných médií, jichž jsme v současnosti svědky, přinášejí řadu nečekaných zvratů a jsou mnohem komplikovanější, než aby se daly popsat prostým konstatováním „tištěné noviny lidé přestali číst, a tak zanikají“.

Přitom výše zmíněné konstatování padlo na Times Picayune jako ulité. Deník, který byl založen v roce 1837 a pracovali pro něj například William Faulkner nebo O’Henry, patřil ještě před pár lety k nejlepším novinám ve Spojených státech. Za zpravodajství o hurikánu Katrina dostal v roce 2006 několik Pulitzerových cen. Nicméně ekonomická situace listu se zhoršovala (propad novinové inzerce postihl většinu deníků v USA) a nový majitel listu, společnost Nola, se rozhodl, že se bude soustředit na onlinové zpravodajství.

Od 29. září loňského roku vychází Times Picayune v omezené verzi pouze třikrát týdně. New Orleans se tak stalo jediným americkým velkoměstem, které nemá vlastní tištěný deník. Došlo k protestům, redakce byla z části rozpuštěna a část zkušených novinářů nahradili ti, kteří byli lépe schopni připravovat zprávy a zajímavosti pro webovou nabídku.

Bylo proto dost překvapivé, když na začátku května oznámil vydavatel Times Picayune, že „v souvislosti s dlouhodobými snahami o inovaci rozšíří denní zpravodajství v tištěném segmentu“. Přeloženo do srozumitelného jazyka: tato „inovace“ znamená, že Times Picayune se vrací jako tištěný deník. A důvod, proč se tak děje, je celkem jednoduchý: konkurence. Jen pár týdnů poté, co list přestal vycházet den co den, přišly noviny ze sousedního města Baton Rouge The Advocate s vydáním pro New Orleans – a s úspěchem.

Výsledkem rozhodnutí Times Picayune je takzvaná Bitva o New Orleans, jak souboj dvou listů o čtenáře nazval Columbia Journalism Review. Times Picayune ovšem v tomto souboji tahají za kratší konec – byla rozbita dobře fungující redakce, s řadou renomovaných žurnalistů. A ti se nyní objevují v The Advocate. Například šéfredaktorka zpravodajství Martha Carrová nebo šéf investigativních reportérů Gordon Russell. Přešli i někteří známí reportéři.

Nicméně, až už bitva o New Orleans dopadne jakkoli, návrat Times Picayune k deníkové variantě je dalším signálem, že možná není problém v tištěných novinách jako takových, ale v obchodním modelu, kterým se financují. Warren Buffett nedávno oznámil, že vydavatelství 28 regionálních deníků, která vlastní, jsou v zisku. Zajímavá je zpráva z počátku měsíce, že Philadelphia Inquirer hodlá znovu začít vydávat před časem zrušené sobotní vydání.