Devatenáctého února 2019 v Česku zase jednou zavládlo nadšení pro Apple. Apple Pay, vymodlená služba pro platbu mobily, se konečně dostala k českým uživatelům.
Vzápětí se začaly objevovat analýzy mediálního a marketingového prostředí, které se podivovaly nad tím, jak se může služba pro relativně úzkou skupinu uživatelů těšit tak bombastickému mediálnímu zájmu. Navíc s přihlédnutím k tomu, že konkurenční Google Pay na českém trhu podobnou mediální masáž při svém uvedení před více než rokem neměl. Často jsem se setkal s názorem, že důvodem je snaha marketérů i novinářů prosadit do veřejného prostoru svou oblíbenou značku telefonu. Protože kdo že to má iPhone nebo iWatch? Přece jen vyšší střední třída. Tedy lidé z agentur a nebo vedení firem. Přičemž na „běžné Čechy“ se nedostává.
Jenže první čísla, která jsme po spuštění Apple Pay v Edenredu zaznamenali, svědčí o něčem jiném. Přestože majitelé našich stravenkových karet jsou z drtivé většiny (94 %) majitelé telefonů s operačním systémem Android, uživatelé zařízení se systémem se za několik málo hodin svým počtem aktivací téměř vyrovnali uživatelům, kteří si aktivovali službu Google Pay. Proč tedy takový zájem o službu, která měla být jen okrajovou?
Česko je v mnohem specifické – obrovský podíl bezkontaktních plateb ve spojení s převahou systému Android měl logicky vést i k dominanci Google Pay. Jenže řada uživatelů Androidů chce prostě jen pěkný telefon, někteří oplakávají ústup „hloupých“ tlačítkových mobilů a pro některé nejsou aplikace nebo dokonce platby mobilem atraktivní.
Další skupina by sice ráda platby používala, ale jejich telefon to neumožňuje – na českém trhu totiž dominují značky čínských výrobců, kterým se investice zhruba 10 eur na čip NFC do mobilu prostě nevyplatí, protože primárně cílí na asijský trh, kde se pro platby mobilem používá QR kód nebo jiné komunikační technologie. Některé „čínské“ telefony sice NFC mají, ale logicky svou cenou nejsou tak atraktivní jako levnější modely, které jsou prodejními trháky. A pak tu jsou banky, které platby mobilem nepodporují vůbec.
U značky Apple je ale situace jiná – je skoro pět let, kdy Tim Cook představil projekt Apple Pay, a od té doby každý telefon z produkce Applu obsahuje technologie potřebné pro mobilní platbu. Výsledkem je, že drtivá většina dnes používaných iPhonů nemá s Apple Pay problémy – navíc počet bank a institucí, které službu od prvního dne nabízejí, je vyšší.
Poslední ingrediencí úspěšného startu je pak marketing – skřípali jsme v Edenredu zuby, že o Apple Pay nemůžeme oficiálně mluvit před jeho spuštěním, navíc marketingová komunikace byla pod takovým drobnohledem, že jsme si málem mohli zvolit jen barvu pozadí klíčových vizuálů. Ale dohromady to zafungovalo úžasně – uživatelé zařízení Apple čekali a prosili o jakoukoli zmínku o příchodu služby na trh. Banky byly svázány přísnými guidelines a jejich komunikace jsou si tak podobné, že dohromady tvoří jednotný komunikační celek, který nelze přehlédnout.
Tohle všechno dohromady vymazalo roční zpoždění i nižší podíl na trhu. Apple tak ukázal, že nemusíte být pro všechny, stačí být nejlepší. Výsledek? Ten už asi znáte sami.
Apple Pay první týden v českých bankách
Air Bank
Apple Pay si zapnulo téměř 34.000 unikátních klientů Air Bank, kteří uskutečnili 66.000 plateb za více než 21 milionů Kč.
Česká spořitelna
Apple Pay si aktivovalo přes 36.000 klientů ze 77.000, kteří se u banky přihlašují z iPhonu (celkově má banka kolem 500.000 klientů), provedli přes 105.000 plateb v celkovém objemu přes 43 milionů Kč a skoro 1.000 výběrů z bankomatů v celkovém objemu přes 1,8 milionu Kč.
J&T Banka
Privátní banka hlásí „za první dny“ aktivaci u 15 % svých karet a „dvojnásobný zájem a rychlost registrace oproti Google Play“.
mBank
Hlásí 12.000 klientů, co už Apple Pay využili, provedli přes 30.000 transakcí celkem za 15 milionů Kč.
Moneta Money Bank
Za první týden si Apple Pay zapnulo 23.000 (z toho každý třetí přímo v mobilním bankovnictví Smart Banka), kteří provedli 32.000 transakcí v souhrnném objemu 13 milionů Kč. Od spuštění Apple Pay vzrostl celkový počet karet aktivovaných napříč platformami pro bezkontaktní placení chytrým telefonem nebo chytrými hodinkami z 30.000 na víc než 50.000, čímž jejich podíl na celkovém portfoliu všech platebních karet banky přesáhl 5 %.
Zdroj: jednotlivé banky
Autor je produktový manažer společnosti Edenred. Používá Android