Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Proč chce Fox News změnit politický kurs

Diváky v USA unavila partyzánská válka proti Obamovi a demokratům. Chtějí férový boj, ne podpásovky.

„Zašli jsme příliš daleko,“ řekl na zářijové poradě manažerů šéf sítě Fox News Roger Ailes. „Glenn Beck a Sarah Palinová se pro nás stali cejchem,“ vysvětlil v rozhovoru pro zpravodajský týdeník Newsweek. A dodal, že nastal čas na změnu kursu.

Proč chce Roger Ailes, který je známý svým konzervativním smýšlením, měnit politický profil nejsledovanější zpravodajské stanice ve Spojených státech? Důvodů je hned několik. První a nejdůležitější – pokles sledovanosti a příjmů z reklamy. Další – nebezpečná strategie, která ve svých důsledcích snižuje šanci, že post prezidenta Spojených států v dalším období zaujme reprezentant Republikánské strany.

Podle Ailese udělala stanice chybu příliš negativním zpravodajstvím a publicistikou namířených proti všemu, co se týkalo politiky prezidenta Obamy, prostorem pro pravicový populismus zejména komentátora Glenna Becka a sebeprezentaci Sarah Palinové jako spasitelky republikánů a zachránkyně národa. Výsledkem byl odliv diváků, který je kontinuální – pokračuje společně s upadající popularitou hnutí Tea Party. Ailes začal se změnami už v lednu letošního roku – po atentátu na demokratickou poslankyni Gabrielle Giffordsovou řekl redakci a moderátorům, aby zmírnili tón. V červnu se pak Fox News rozloučil s Glennem Beckem.

Podle Ailese začali být lidé v USA unaveni partyzánskou válkou proti Obamovi a demokratům. Chtějí férový boj, nikoli podpásové údery. Ailes věří, že v takovém případě se Fox News opět stane sítí, která oslovuje většinového diváka, nikoli ultrakonzervativní menšinu.

Je tu ale i další důvod – pokračování v dosavadním kursu, tedy totální negace čehokoli, co kdokoli z demokratů řekne nebo udělá, nekritická prezentace, až adorace republikánských politiků, odrazuje potenciální republikánské voliče. Ailes ví, o čem mluví – vychází nejen z průzkumů veřejného mínění, ale i svých politických zkušeností (před čtyřiceti lety pomáhal ke zvolení Richarda Nixona). Podle něj nastal čas, aby Fox News pomohl vybrat toho nejlepšího, který se za rok utká s Obamou a konfrontovat představy některých z uchazečů o nominaci s tvrdou realitou.

Jak to může vypadat ukázala nedávná debata republikánských kandidátů. Pryč byla idyla, v níž moderátoři kladli otázky, týkající se nikoli schopností kandidátů, ale neschopnosti stávajícího prezidenta. Politici, zvyklí, že na Fox News se záludných otázek nemusejí obávat, se nestačili divit. Ailes nařídil mimořádnou přípravu. Cílem bylo odhalit slabiny kandidátů a donutit je, aby se vymezili i vůči ostatním. Hodiny před zahájením debaty se mořili moderátoři a redaktoři s vymýšlením možností, jak a na čem kandidáty nachytat.

O průběhu debaty Newsweek napsal, že moderátoři „grilovali“ republikánské uchazeče tak, že to muselo potěšit Bílý dům, ale vůbec to neodpovídalo konzervativnímu image sítě – natolik, že hrozilo riziko ztráty přívrženců pravého křídla. Nicméně ohlas v ostatních médiích byl pozitivní a řada diváků, která Fox News nemusí, se podívala na reprízu. Ailesův plán začal fungovat.

Fox News mají do budoucna působit vyváženě, měřit všem politikům stejným metrem, oddělovat striktně názory od analýz. Volby se blíží, diváci chtějí čestný boj, a pokud se do něj Fox News zapojí nikoli jako nástroj jedné strany, ale jako médium, které tento boj popisuje, zachycuje a hodnotí. To pak může mít pozitivní vliv na ratingy a příjmy z reklamy - a to je pro komerční televizi nejpodstatnější.