Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Proč chce srbská TV Pink bojkotovat Chorvatsko

Co udělá srbský mediální magnát, když chorvatské úřady prodají v dražbě jachtu, co mu zabavily?

„Média slouží veřejnosti a nikdo, ani jejich majitel, nesmí podřizovat jejich obsahy svým osobním důvodům a zájmům.“ To je jedna z reakcí na kauzu, která už několik dnů zaměstnává novináře i politiky v Srbsku a Chorvatsku. Jejím hlavním protagonistou je srbský televizní magnát Željko Mitrovič a podstatnou roli v ní hraje jeho jachta, kotvící v současnosti v Dubrovníku.

Je to navíc dobrý příklad, jak rychle se mohou proměnit léta uznávané hodnoty a principy, jde-li o osobní majetek a pocit křivdy. Mitrovič je majitelem společnosti Pink International Company, provozovatele srbské televizní stanice Pink, která má své odnože také v dalších státech, vzniklých z bývalé Jugoslávie (ve Slovinsku, Makedonii, Černé Hoře, Bosně a Hercegovině).

TV Pink je v Srbsku nejsledovanější komerční stanicí a lídrem trhu v cílové skupině 15 – 50 let (v kategorii 15+ ji předstihuje veřejnoprávní RTS 1, která má vysoký podíl starších diváků). Do její „rodiny“ patří i devět z části placených žánrových kanálů.

Pink TV datuje své počátky do devadesátých let, kdy majiteli při jejím budování pomohla zejména známost s předsedkyní neokomunistické strany JUL Mirjanou Markovičovou, manželkou Slobodana Miloševiče. Po politických změnách v Srbsku se Mitrovič od někdejších politických přátel distancoval – jeho stanice postavená zejména na kvalitní filmové nabídce, seriálech a reality show se pak stala významným prvkem jeho snažení o zlepšení vztahů mezi Srbskem a Chorvatskem.

„Vyhrožovali mi smrtí, na mou stanici byly podniknuty pumové útoky, protože jsem vysílal chorvatskou hudbu a televizní seriály a podporoval chorvatské investice v Srbsku,“ řekl podnikatel deníku Politika. O to víc překvapilo veřejnost jeho prohlášení z 8. srpna, kdy v deníku Blic oznámil, že vyhlašuje Chorvatsku tříletou mediální válku a přestává v Pink TV vysílat jakékoli reklamy na chorvatské výrobky – včetně spotů lákajících do této země turisty, chorvatské seriály filmy a chorvatskou hudbu.

Proč ta náhlá změna? Příští týden se má totiž v Dubrovníku konat zvláštní dražba. Zájemci při ní mohou koupit Mitrovičovu jachtu, kterou před rokem zabavily chorvatské úřady. Dražba se koná proto, že majitel odmítl zaplatit pokutu ve výši dvou milionů eur.

Celý ten příběh je trochu zamotaný. Jachtu oficiálně vlastní společnost El Bosco se sídlem na Gibraltaru. Podle chorvatských úřadů ale musí být, pokud jachta kotví v chorvatských vodách, na palubě přítomen její majitel a nesmí zde být zaměstnáni žádní chorvatští občané. Což byli. Mitrovič tvrdí, že o těchto předpisech nevěděl a že na jachtě v době zásahu chorvatských úřadů byl její spolumajitel.

Srbský mediální podnikatel sice prohlašoval, že už nikdy nevstoupí na chorvatské území, ale začátkem srpna se přece jen do Dubrovníku vydal, aby dal celou záležitost do pořádku. A minulou středu, poté, co se k celé záležitosti začali vyjadřovat oficiální činitelé a srbská rada pro rozhlasové a televizní vysílání oznámila, že bude chování Pink TV přísně sledovat, prohlásil v rozhovoru pro bělehradský bulvární list Alo, že ohlášený bojkot zatím vůbec nevstoupil v platnost, a že nechce Chorvatsku způsobit žádné škody.

Na první pohled to vypadá, že by mohlo jít jen o pokus zatlačit na chorvatské úřady, aby v případě zabavené jachty i udělené pokuty byly poněkud smířlivější a vyšly Mitrovičovi vstříc. Jenže je to opravdu jediný důvod? Možná Mitrovič hraje daleko komplikovanější a z hlediska budoucnosti jeho televizního impéria podstatnější hru.

Bělehradská média totiž minulý týden také oznámila, že bankovní konta společnosti Pink International Company jsou od začátku srpna zablokována kvůli finančním potížím – podle informací centrální banky dluží státu přes 12 milionů dinárů (100 dinárů je přibližně 1 euro). Vyhlášený bojkot by mohl výrazně zhoršit finanční situaci koncernu. Mitrovič tedy může spíše než na Chorvatsko mířit na srbské politiky – země usiluje o přijetí do EU a snaží se o dobré vztahy se sousedy.

Mediální válka s Chorvatskem (byť vedená jedinou televizí) je to poslední, co by srbská vláda potřebovala. Sice je to už více než dvacet let, ale fakt, že vojenský konflikt mezi oběma zeměmi začal mimo jiné po masivní mediální válce v letech 1989 až 1991, rozhodně není zapomenut.

Kdo ví, jak to s Mitrovičovou jachtou i jeho dluhy dopadne. V každém případě se mu jedno už podařilo. Kauza přesáhla hranice regionu a začala se o ní zajímat média po celé Evropě.