Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Proč CNN sází na Jeffa Zuckera

V CNN považují jistý odklon od hard news za správnou cestu.

Od ledna příštího roku povede společnost CNN Worldwide, pod níž spadá i mezinárodní zpravodajská stanice CNN, sedmačtyřicetiletý Jeff Zucker. Nahradí Jima Waltona, který odchází do důchodu.

Co to pro CNN znamená? Je to jen změna v nejvyšších patrech, která nebude mít nějaký velký vliv na obsah nebo začátek nové éry? Leccos nasvědčuje tomu, že platí spíše druhá varianta. Zucker je označován za pionýra takzvaných odlehčených zpráv – tedy právě takových formátů, které v uplynulých letech odvedly od CNN řadu diváků ke konkurenčním stanicím, například k Murdochovu kanálu Fox News.

Byl mimo jiné od počátku devadesátých let producentem a šéfem divácky úspěšné ranní show Today sítě NBC, která vysoké sledovanosti dosahovala především díky směsi zpravodajství, lifestylu a bulvárních témat. Od Today se učili infotainment lidé v televizích na celém světě – zejména v komerčních stanicích.

CNN založil v roce 1980 Ted Turner – tehdy jako Cable News Network. Dnes patří pod značku CNN řada stanic, včetně celosvětového zpravodajského kanálu, a oblíbená webová stránka, a je součástí mediálního koncernu Time Warner. Zatímco celosvětová CNN přináší ročně zisk kolem 600 milionů dolarů, americká verze je už několik let v krizi. Na jaře letošního roku klesla průměrná sledovanost o 12 % na 412 tisíc diváků (v květnu byla sledovanost CNN dokonce nejnižší za posledních dvacet let), což je o to znepokojivější, že to bylo období, o kterém se dá jen stěží říci, že by nepřinášelo tzv. velké události.

Nejsou to jen Fox News, označované za hlásnou troubu konzervativců, kdo CNN předběhl (ovšem i této stanici tomu klesá v posledním roce sledovanost), ale především zpravodajský kanál MSNBC – ten je silnější než CNN zejména v hlavním vysílacím čase po 18. hodině.

„Zdá se, že v dobách stále rostoucí polarizace společnosti stále víc Američanů hledá zábavu a odlehčení od takzvaných hard news, doplňovaných politickými debatami a analýzami,“ napsal Andreas Mink v deníku Neuer Zürcher Zeitung. S tím se dá sice polemizovat, ale faktem je, že CNN na odliv diváků reagovala tak, že nejen měnila moderátory, ale přidávala do programu talkshow nebo různé zábavné pořady.

V srpnu napsal The New York Times, že v roce 2013 přibydou v programu i reality - například týdenní show o cestování s Anthony Bourdainem (slavný americký šéfkuchař) nazvaná Parts Unknown. I volba Zuckera naznačuje, že v CNN považují jistý odklon od hard news za správnou cestu. O jeho plánech zatím není nic známo. Řekl jen, že pojem zprávy je v Atlantě (vysílací centrále CNN) definován poněkud úzce. To vyvolává očekávání, že Zucker bude více sázet na nově vyvinuté formáty (na čemž se hodlá podílet), ale také na větší podíl dokumentů v programové nabídce – ostatně psali jsme také, že CNN zakládá vlastní produkční firmu, která bude dokumenty vyrábět.

Zucker vystudoval žurnalistiku na Harvardu, kde vedl legendární studentský deník Harvard Crimson. Od roku 1988 pracuje v NBC, kde udělal skutečně bleskovou kariétu. Na konci roku 2007 se stal šéfem NBC Universal, ale řídit tak velký kolos mu zjevně nesvědčilo, navíc se dopustil chybných kroků – v roce 2010 například donutil Jay Lena a Conanna O’Briana, aby si se svými late night pořady prohodili vysílací časy. Výsledkem bylo, že oběma poklesla sledovanost.

Z NBC odešel poté, co většinový podíl získala společnost Comcast a společně s někdejší moderátorkou Today Katie Couricovou vytvářeli denní talk show Katie pro Disney-ABC Domestic Televison (dříve Buena Vista Television).