Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

Proč je 100 tisíc předplatitelů na iPadu úspěch i neúspěch

Aby se e-noviny The Daily zaplatily, potřebují aspoň půl milionu abonentů.

Deník The Daily, určený pro uživatele iPadů, má za sebou první rok existence. V jeho průběhu nasbíral sto tisíc předplatitelů, což je velmi slušný počet. Pro vydavatele, Murdochův koncern News Corp., to ale není výsledek, který by si přál, a nejde přitom o počet lidí, kteří si jej do svých iPadů stahují.

Aby se chod novin zaplatil, potřebuje The Daily alespoň půl milionu abonentů (za týden se platí 99 centů, celoroční předplatné stojí 40 dolarů). S trochu štěstí se mu to může v průběhu dalších pěti let, kdy se chce dostat do zisku, podařit. The Daily od počátku netrpěl žádnými podstatnými technickými problémy. Poměrně obsáhlé vydání se stahuje rychle a spolehlivě. Dokonce jej můžete číst už v průběhu stahování.

Konkurence v tomto směru zaostává. Potenciálních zákazníků je dostatek. V uplynulém roce mělo ve Spojených státech přístup k iPadu asi 28 milionů Američanů a do roku 2014 se má tento počet zvýšit na více než 60 milionů. Společnost NewsCorp. oznámila, že v průběhu letošního prvního čtvrtletí má být The Daily k dispozici i pro tablety pracující se systémem Android, připravuje se také verze pro chytré telefony.

Start The Daily byl působivý – za rok 2011 v americkém online obchodu App Store dosáhl třetího největšího obratu. Před ním byly už jen hry Angry Birds a Smurf’s Village. Pozoruhodné je složení abonentů. Podle sdělení šéfredaktora Jesse Angela v deníku The New York Times je většina předplatitelů ve věku mezi 35 až 50 lety, 54 % má děti a 89 % tvoří majitelé bytu nebo domu, s ročním příjmem přes 118 tisíc dolarů. A deník čtou většinou nikoli ve velkoměstech, ale na venkově, v Texasu, Michiganu nebo na Floridě.

Daleko podstatnější než finance (bylo by ostatně velkým překvapením, kdyby deník The Daily začal už po roce vydělávat) je ale pro Murdocha jeho plán nově definovat noviny. The Daily měl být vzorovým příkladem, jak budou vypadat deníky v blízké budoucnosti. Svět měl o tomto projektu diskutovat, přít se, pokoušet se o podobné projekty i na jiných teritoriích, v jiných jazycích. The Daily ale zatím vůdčím médiem nějakého nového trendu není.

Projekt byl primárně zacílen na ty čtenáře, kteří vyhledávají v novinách kvalitu. A nechtějí přitom platit vysoké částky za předplatné (například The New York Times stojí 35 dolarů měsíčně) nebo číst povrchní či pomatené blogy. Právě pro ně měly být noviny The Daily tou správnou alternativou.

Za poměrně málo peněz tu měl zákazník najít lepší produkt, než jaký byl dosud zvyklý číst při snídani. Na jedné straně všechno, co člověk oceňuje na tradičních novinách – analytické materiály, kvalitní investigativní žurnalistika, pečlivá práce s fakty, prvotřídní fotografie, chytré komentáře. A k tomu věci, typické pro iPad – interaktivní grafiky, videa, doplňkové informace a materiály.

K takové kvalitě je nutné mít také odpovídající redakci. A ta – dnes složená ze 150 lidí – se stále ještě buduje a polyká další a další peníze. Výsledek zatím není přesvědčivý. Za celý rok deník nebyl ani jednou citován v hlavním zpravodajství jiných médií jako zdroj zajímavých informací nebo zmíněn jako médium, které otevřelo existující, leč zatím nepříliš popsaný společenský problém. Celoamerická debata na politická či společenská témata se odkazuje i nadále na zavedené zdroje jako jsou The New York Times, Washington Post nebo Wall Street Journal (patřící rovněž News Corp.).

Bohužel The Daily jde zatím spíše cestou USA Today – kratší materiály, pestřejší, barvitější titulky. Jinak je obsah velmi krotký, bez většího překvapení, komentáře jsou zaměřené spíše konzervativně, nicméně nikoli tak útočně, jako je tomu třeba u Murdochovy televizní stanice Fox News.

Jinak řečeno, největší problém The Daily je, že zatím nijak výrazně nevyčnívá z řady elektronických médií. Čtenáře si našel a jistě jich bude přibývat. Pro Murdocha je to ale málo – čekal zlom, který se nekoná.