Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Proč je nutné brát Google+ vážně

Brzy i na Google+ přijde sex, marketing a reklama, time killers jako hra Farmville a služba se polidští.

Proč je nutné brát Google+ vážně? Vlastně už jen proto, že i hvězda sociálních sítí Zuck, tedy zakladatel největší sociální sítě Facebook Mark Zuckerberg, a v současné době stále nejsledovanější účet na Google+, si změnil nastavení kvůli „privacy concerns“ (člověk ty mladé Američany se smyslem pro ironii musí milovat).

Jeho účet bez veřejných publikací doslova zívá nudou, ale už jenom jeho veřejné testování Google+ vysílá celému trhu jistý signál. Nuže, máme se stejně jako Mark bát? Má nás Google plus vůbec zajímat, i když to na první pohled nevypadá, že by si člověk domluvil sex (rychleji) než na Facebooku?

Google+ budí pozitivní i negativní vášně a to je pro launch jakékoli značky či služby vždy velmi dobře. Nová služba je skloňována horem dolem, a když o Google+ začne psát i bulvár, je vlastně vymalováno. Důležité je mít na paměti, že služba ještě není finálním tržním produktem, zatím se pořádně veřejně ani nevyhranila. Respektive, sám CEO Google, Larry Page, se u příležitosti reportu kvartálních výsledků, vyjádřil poměrně vágně: „Naším cílem je, aby G+ usnadnilo lidem věci sdílet a to tak, aby sdílení přes web bylo co nejvíce podobné sdílení v reálném životě. Zároveň bychom tím rádi vylepšili celkový zážitek při využívání Google služeb.“

someecards.com - I can't wait for Google Plus to reunite me with everyone I blocked on Facebook.

Načasování, drahý Watsone!

Většina odborné veřejnosti se vyjadřuje ve smyslu, že po několika neúspěšných projektech a nesmělých pokusech Google konečně pochopil, že nemusí být úplně špatné se inspirovat i u světové jedničky a trochu její nabídku předělat k obrazu svému. Člověk je přece jen především tvor sociální a nikoli sada jedniček a nul, jehož veškeré chování lze plně pokrýt algoritmem. Google se „poučil“ a svému novému projektu věří.

Google to s Google+ myslí natolik vážně, že stihl spustit Google+ pro testery ještě před výsledkovou sezonou. Google+ bylo včetně reportu kvartálních výsledků akcionářům (které dopadly nad očekávání dobře) hlavní zprávou Larryho Page, jež převzal otěže řízení kolosu od dlouholetého šéfa Google Ericu Schmidtovi. Po několika letech tak přichází velké veřejné vystoupení Page v jeho (staro)nové funkce, co by CEO společnosti.

Co lepšího si může přát? Oči akcionářů, novinářů, odborné i laické veřejnosti upřeně sledují jednoduché závěry:

  • první kvartál Larryho Page ve funkci přináší rekordní tržby i zisk,
  • Google vydělává tolik peněz, že se v nich topí (kvartální obrat přes 9 miliard USD),
  • Google+ jako hlavní novinka a zpráva, která doprovází samá pozitiva a jistoty nejen pro akcionáře
  • a v neposlední řadě, celý komentář Page sepisoval na svůj vlastní profil.

Rychle rostoucí „alfa“

Larry Page neopomenul zopakovat, že Google+ není stále veřejná služba, není vlastně ani pořádná beta. Google+ je prozatím uzavřený klub, do kterého se dostanete pouze přes pozvánku. Je stále ve vývojové fázi, pořád má dost dětských nemocí a především je prozatím plný pouze early adopters. Zlé jazyky dodávají, že drtivou většinu uživatelů tvoří geekové a zoufalí chlapi bez off-line života (pravdou je, že v první várce pozvánek připadlo na 10 uživatelů Google+ až 9 mužů).

Přesto se síti podařilo během prvních 14 dní existence přilákat na 10 milionů uživatelů. Pokud se ptáte, jestli je to velké, malé nebo jaké je to vlastně číslo, zatím neexistuje univerzální odpověď. První publikovaná data je nutné brát stále v kontextu výše popsaného, a pro srovnání: zavedená síť Marka Zuckerberga dosáhla 750 milionů účtů a také stále roste. Pokud přece jenom budete chtít srovnávat, sledujte, jak rychle Google+ dosáhne třeba prvních 100 milionů uživatelů. Vsadil bych se, že rychleji než kdysi Facebook.

Zavolej mi do klubu – začátek i konec virálu

Pozvánky nejsou u Google žádná novinka a moc dobře ví, proč tuto strategii využívá (mimochodem jestli někdo chce pozvánku do Google Wave, rád ji vyměním za vysvětlení celkového konceptu a vize kolem Google Buzz).

Uzavřené kluby mají samozřejmě svá úskalí, ale dříve než si mega korporace utrhne další ostudu v rámci „pokusu č. 23 o rozvíření vod sociálních médií“ nebo než vychytá veškeré mouchy, je dobré to vyzkoušet na pokusných králících (a jenom pro připomenutí: i Facebook začínal jako zcela uzavřená síť).

Velkou výhodou dobrovolných pokusných králíků je jejich ochota službu testovat, udělat pro pozvánku cokoli a být za ní náležitě vděčný.

Jak se taky dostat do Google+

Pánové v bílých pláštích v Google Labs pak mohou zajisté s vědeckou pečlivostí sledovat konverzní poměr pozvánek, virální (ne)šíření, intenzitu a hloubku testování. Pokusným králíkům je navíc dána možnost zpětné vazby a velký příslib, že se začne mrkev strouhat přesně dle gusta testujících.

Velké riziko neúspěchů naopak číhá zejména ve špatném výběru králíků, jak již bylo naznačeno v úvodu článku. Jelikož však Google+ nabízí možnost, aby králík o sobě sám prásknul dost informací, není pro vousaté vědce tolik složité segmentovat vzorky. Někteří králici už blogují, že změny jsou na cestě.

Navíc stačí jedna dobře cílená pozvánka tomu správnému grafomanovi s určitým vlivem a máte ambasadora, který za vás široce napíše, co to ten Google+ vlastně je a zároveň dodá sadu tipů a triků.

To hlavní teprve přijde

Co nás čeká a co nás (zřejmě) nemine:

  • sex – nejen proto, abych uklidnil kamaráda a kolegu Luboše. Pokud vydrží tempo růstu a hlavně neopouštění služby, jak tomu u Google+ doposud je, a zároveň se změní disproporce mezi silnějším a něžným pohlavím, je to otázka chviličky. A jen tak mimochodem: to, co je na Facebooku naprosto nepřípustné (ano, jsou to ženské bradavky), to je klukům z Google+ (zatím) nějak fuk. Tato fotka (obsahující sice jen jednu bradavku, za to skoro i full-frontal) je veřejně k nalezení na Google+ účtu fotografa Jirky Chomáta.
  • marketing a reklama – již tento týden Google začal testovat něco ve smyslu firemních účtů. Nemusím připomínat, že hlavní zdroj příjmů Googlu je reklama, generuje miliardy dolarů. A to reklama textová, kontextová, bannerová, mobilní. Co nevidět se určitě něco z toho objeví i na Google+. V toto ohledu vydá jeden obrázek za tisíc slov (viz celý článek):
    Graf Google+

  • time killers – aneb různé hry, které podle jistých indicií dorazí na Google+ co nevidět. Ostatně, kde by byl dnes Facebook, kdyby nebylo Farmwille a jejího tvůrce, společnosti Zynga, v níž má Google podíl.
  • větší integrace a další polidštění služeb – první vlaštovky lze spatřit ve sjednocování a postupném tuningu designu a redesignu ostatních služeb. V jednoduchosti je krása a mít Google pro vstup do celého digitálního světa, mít pod jedním loginem a střechou od profilu přes email až po dokumenty může přijít mnoha uživatelům jako velké zjednodušení v už tak dost zahlceném světě. Druhým protipólem je samozřejmě množství dat, které o vás bude mít jedna velká korporace, a byť může mít Google claim „don’t be evil“, pozicovat Google+ právě na jasné správě osobních údajů, někoho sem tam zamrazí v zádech.

Bude na plusku i máma?

Jako uživatele mě nyní Google+ baví testovaní včetně všech zajímavých vychytávek, které služba nabízí („to muselo dát práce, a přitom taková blbost“). Zároveň jako uživatel dokážu ocenit, že mě zatím neobtěžuje reklama a notifikace stále nových a nových her, které musím na Facebooku blokovat. Rozhodně mě baví psát do Google+ nápady a tipy, co by mně osobně zpříjemnilo pobyt.

Jako marketéra mě bude určitě zajímat provázanost dat z Google Analytics, behaviorální cílení kampaní, remarketing možnosti s lepší segmentací, budování pozitivního vnímání značky.

Nu a jako rodinného příslušníka mě zajímá kruciální otázka, zdali i moje máma najde nějaké důvody (vyjma mého výskytu tam), proč Google+ vlastně zkusit. Logicky se nabízí pozvánka, ale tu jí zatím posílat nebudu – stačí, že je na Facebooku, který jsem nějaký ten čas pořádně nenavštívil.