Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Proč je třeba fandit Seznamu

Já Seznamu fandím. Navzdory všem chybám a všemu, co se mi na něm nelíbí.

Poslední dobou je všude plno Googlu. Mluví se o Google+, o novinkách v SERP, o změně měření v Google Analytics a přitom podle posledních oficiálních čísel na českém internetu stále vládne Seznam. Nechci se pouštět do nebezpečné polemiky, jestli tomu tak opravdu je. Vycházejme z toho, že zatím u nás máme dva silné vyhledávače.

Asi si nebudeme nalhávat, že ačkoliv Google srší novinkami, Seznam inovuje po kouskách a nikterak na rozdíl od Google neohromuje. Poslední větší update robota fulltextu Seznamu byl spíše kontroverzní a je jasné, že vývojové oddělení Seznamu se nemůže rovnat tomu od Googlu. Takže v zásadě nic nového. Výsledky vyhledávaní jsou srovnatelné, někdy je lepší Google, někdy Seznam. Ale to, že tu Seznam máme a že má tak silnou pozici, je dobře.

Zemí, kde Google zatím nevládne, příliš není. Patříme přitom do minoritní skupiny, kde je i Rusko, Čína, Jižní Korea a Japonsko - tady a tam Google není jedničkou trhu. A pokud se taková silná firma jako Google necítí jistě, pak je to pro uživatele dobře. Google cítí, že tím přichází o peníze, a díky tomu bude mít tendenci se chovat k uživatelům lépe. Konkurenční prostředí vytváří lepší produkty.

Díky tomu máme lepší vyjednávací podmínky, a to i kvůli tomu, že u nás funguje jak AdWords, tak Sklik, jak Fulltext Seznamu, tak Fulltext Googlu, jak Mapy.cz, tak Google Mapy. Tím se dostáváme do výhodné situace. Do situace, kdy si můžeme vybírat.

A opravdu například Mapy.cz od Seznamu, včetně mobilní verze, jsou důstojnou konkurencí pro Google Mapy. Stejně tak vyhledávání používá velké množství uživatelů českého internetu. Ačkoliv současná silná pozice Seznamu je spíše historickým reliktem, než výdobytkem jeho snah, není možné ji ignorovat.

Nicméně Seznam po malých kouskách ztrácí svou pozici, nedokáže nabízet lidem to, co chtějí, je chybovější a i pomalejší v přinášení změn. A armáda lidí, kteří si neumí změnit úvodní stránku prohlížeče ze www.seznam.cz, se také zmenšuje. Ani integrace sociálnosti jeho služeb není na dobré úrovni.

Přesto je potřeba mu fandit, aby svou pozici udržel co nejdéle. To totiž přinese výhody, které budou trvat tak dlouho, dokud bude mít Seznam alespoň nějakých dvacet procent českého trhu. Co se týče samotného vyhledávání, připojuji se k názoru, že v řádu let to Seznam vzdá a nebude provozovat svůj vlastní fulltext a bude využívat služeb Bingu nebo Google (osobně sázím spíše na Bing).

Ano, Seznam není moc „lovebrand“, málokdy potkáte někoho, kdo říká „Seznam je super!“ (což se v případě Google děje celkem často) a lidé ho moc rádi nemají. Přesto je třeba ocenit to, že původní česká společnost je schopna čelit takovému kolosu jako je Google. Respekt.

Já Seznamu fandím. Navzdory všem chybám a všemu, co se mi na něm nelíbí. Držím mu palce, aby dokázal české jméno ve světě uhájit co nejdéle a tím podpořit i snahu Google být v České republice co nejlepší.