Připomeňte si letošní přehlídku agenturních novinek Digiveletrh ve fotografiích a prezentacích.

Proč letos vítězové Young Lions nepojedou do Cannes. A proč to není konec světa

Ředitelka Young Lions v Česku vysvětluje, proč letos soutěž nezahrne tradiční motivátor.

Město na Azurovém pobřeží na týden obsadily tisíce marketérů. Foto: Richard Bord (Getty Images) pro Cannes Lions

Takzvaný festival kreativity Cannes Lions, spojený se soutěží reklamních děl a tvůrců, tradičně probíhá na francouzské riviéře. Foto: Richard Bord (Getty Images) pro Cannes Lions

Ano, letos vítězové Young Lions do Cannes nepojedou. Rozhodli jsme se to komunikovat napřímo, osobně. Partnerům, přihlašovatelům i soutěžícím. Díky tomuto rozhodnutí jsme zjistili, že existuje mnoho věcí a kontextů, které lidé v oboru o Young Lions neví. A protože není v našich silách zavolat všem, píšeme tento článek, abyste všichni mohli udělat úplný obrázek.

Důležitá fakta a kontexty

To, co málokdo věděl nebo ví, je, že účastnit se finálového kola něco stojí. Umožnit jednomu vítěznému týmu z jedné kategorie zažít Cannes stojí zhruba 150.000 Kč. Na delegátské pasy pro finálové kolo padne zhruba 100.000 Kč za tým, 50.000 Kč připadá na letenky a ubytování.

V minulosti byly ceny delegátských pasů výrazně nižší. Ještě v roce 2011 to bylo 32.000 Kč za tým i díky tomu, že existovaly i pasy na čtyři dny, což nám stačilo na pokrytí soutěže. V roce 2015 se cena vyšplhala na 52.000 Kč za tým. Z roku 2015 na 2016 se cena pasů zvedla skokově o 60 %, to je na 83.000 Kč za tým, s tím, že byly zrušeny pasy čtyřdenní a od té doby se dají koupit jen pasy na celou dobu konání festivalu. Jejich cena neustále roste.

V roce 2017 se nám cestu vítězům do Cannes podařilo zprostředkovat získáním víc partnerů. Ale jak už to u partnerství chodí, ne každý rok je možnost stejná a tak hned další rok jsme o některé přišli a situace nebyla o moc lepší ani loni.

Ještě stojí za to říct jednu důležitou věc. Počet míst ve finálových kolech Young Lions v Cannes je nižší než je zemí, jež pořádají národní kola Young Lions. A tak se jednoduše může stát, že Česku některý rok nebudou místa ve finále přidělena. Historicky se nám to už jednou stalo, když nám nebyla přidělena místa v kategorii Print.

Proto jsme letos stáli před rozhodnutím. Udělat to bez Cannes, nebo vůbec? Začali jsme zjišťovat, jak to mají ti, kterých se Young Lions týká – partnerů, přihlašovatelů i soutěžících. Nakonec, děláme to pro rozvoj lidí v oboru.

Zjistili jsme, že jsou lidé jako Matouš Hutník, pro něž šance vyhrát a zažít Cannes je natolik klíčová, že bez Cannes pro ně Young Lions nemají cenu. A to akceptujeme. Na druhou stranu nás mile překvapilo, že je mnohem víc těch, kteří jsou jsou sice smutní z toho, že letos cesta do Cannes není možná, ale že i přes tento fakt jim dává smysl a chtějí se Young Lions zúčastnit i letos. Protože to pro ně není jen o šanci vyhrát cestu do Cannes, ale o tom, že v tom vidí něco dalšího, co pro ně má hodnotu i tak. Ať už je to příležitost tvořit bez omezení jenom za sebe, ověřit si, jak na tom jsem, poměřit se s ostatními na českém trhu nebo vytvořit něco skvělého pro neziskovky. Je to nabíjející zkušenost, kterou si přenesou do běžného pracovního života. Je to zkušenost, která jim umožňuje rozvíjet jejich tvořivé myšlení a líp poznávat sebe sama.

#FromGoodtoGreat

V minulosti, když Young Lions byli jen soutěž, znamenalo to, že vítěz bere vše. To nám přišlo jako nevyužitý potenciál. Proto jsme začali přemýšlet nad tím, jak z Young Lions udělat něco, co bude přínosné pro každého, kdo se zúčastní. A tak jsme vytvořili koncept #FromGoodtoGreat a jako jako první na světě zavedli takzvané Feedback Sessions, kdy se všichni soutěžící dozví, proč uspěli právě ti, co uspěli, a kde každý soutěžní tým dostane individuální zpětnou vazbu od každého porotce.

Winners Camp byl nejen dalším logickým krokem, jak odměnit všechny medailisty ze všech kategorií, ale především způsob, jak těmto talentům umožnit odnést si z Young Lions ještě víc.

Je to o vzájemném propojení, pochopení toho, jak ostatní lidé z různých typů agentur přemýšlí a tvoří a jak přemýšlí klient (od roku 2018 máme v Young Lions kategorii PR, v roce 2019 jsme přidali kategorii Marketers).

Je to příležitost ponořit se s těmito lidmi na dva dny do různých mentálních cvičení zaměřených na kontexty, naučit se zajímavé kreativní techniky, spolutvořit a debatovat se špičkami z oboru. V roce 2019 tak mohli medailisté zažít workshopy například s Gerardem Crichlowem, který je head of cultural strategy z AMV BBDO, nebo s Gabrielou Lungu, global creative director for Diageo, Geometry.

Dnes je Young Lions v Česku soutěž a rozvojový program, který přispívá k rozvoji touhy a schopnosti vytvářet skvělá komunikační řešení – všech zúčastněných. Tento přístup k Young Lions Festival ocenil stříbrnou medailí Reprezentanta roku 2018 a rozhodl se postupně zavádět feedback sessions do soutěže přímo v Cannes.

Budoucnost Young Lions v Česku

Podaří se nám vytvořit funkční a udržitelný model, který nám umožní každoročně vysílat vítězné týmy do Cannes? Ano, to je náš záměr. Modely, které existují v zahraničí jsou rozličné. Od modelu, který jsme až do teď používali v Česku, tedy že vítězové dostávají plný servis a je jim vše hrazeno, přes to, že vítězové dostávají proplacen delegátský pas, až po to, že pouze vyhrávají právo reprezentovat zemi ve světovém finále a peníze si musí sehnat sami. I tak má každý tento model svá úskalí.

Co už víme, je, že na trhu naší velikosti to bez spolupráce v odvětví bude těžko realizovatelné. Proto už teď na tom pracujeme. Postupně se bavíme s našimi partnery a s lidmi z oboru. Chcete být toho součástí? Ozvěte se nám.

Autorka je ředitelkou soutěže Young Lions v Česku. Dosavadní ředitel soutěže René Jež nadále zastřešuje všechny aktivity týkající se Young Lions i Cannes in Prague, společně aktivně spolupracují