Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Proč majitel Red Bullu založil televizní stanici

Veřejnoprávním stanicím chce přebrat diváky a komerčním reklamu. Dal si na to deset let.

Zřejmě proto, aby šířil slávu energetického nápoje, který v roce 1987 poprvé namíchal, i prostřednictvím vlastního televizní kanálu, mohla by znít odpověď. Ovšem nebyla by správná.

Dietrich Mateschitz, držitel 49 % akcií společnosti Red Bull, třetí nejbohatší člověk v Rakousku, je sice uznávaným marketingovým odborníkem, ale současně také vizionářem. A jeho Servus TV, která začala vysílat před dvěma lety, má mnohem ambicióznější cíl, než jen propagovat modro bílé plechovky. Servus TV má provést v německy mluvících zemích malou televizní revoluci. Veřejnoprávním stanicím chce přebrat diváky a komerčním reklamu.

Mateschitz ovládá kromě zmíněné televize poměrně rozsáhlé mediální impérium. Firma Red Bull Media House vlastní rozhlasovou stanici na novém Zélandu, vydává magazín Red Bulletin, který má náklad 4,6 milionu výtisků, a je podílníkem v denících v 9 zemích (v Německu Frankfurter Allgemeine Zeitung). Od listopadu loňského roku vydává exkluzivní časopis Servus in Stadt & Land, který slouží i k tomu, aby upozornil právě na Servus TV.

Sídlo stanice, kterou mohou volně v HD kvalitě přijímat prostřednictvím satelitu Astra i diváci v Česku, je ve Wals–Himmelreichu, předměstí Salcburku. V technicky nejlépe vybavené televizi v německy mluvících zemích pracuje v současnosti 200 lidí, z toho 90 redaktorů. Vysílání je zaměřeno na diváky v Rakousku, Německu, Švýcarsku a italském jižním Tyrolsku. Hlavní cíl: poskytovat kulturní nabídku a popularizovat vědu, což je u stanice, od které se očekává, že bude jednou vydělávat peníze odvysílanou reklamou, nepříliš obvyklé zaměření.

Je takový projekt vůbec existence schopný? Nejde jen o další marketingový trik? Nabízí se i otázka proč Mateschitz nešel raději obvyklou cestou – nabízet směs sportu, lehké zábavy a reality? Podle všeho proto, že takových stanic je hodně a šance, že by nějaká další mohla výrazně uspět, nepříliš velká.

„Zadavatelé reklamy by měli u Servus TV najít jasně deklarovanou cílovou skupinu vzdělaných diváků,“ řekl deníku Der Tagesspiegel programový ředitel Wolfgang Pütz, který působil v bavorském rozhlase a televizi jako šéf redakce vzdělávacích a kulturních pořadů. Vize soukromé stanice jej zaujala natolik, že opustil dobře placené místo a odešel do projektu, který žádné jistoty zatím nenabízí. Pütz tvrdí, že zadavatelé se stále více zdráhají dávat svoji reklamu do pořadů, které provází pověst nízké úrovně či zábavy pro diváky s nejnižším vzděláním a nízkými nároky.

A co tedy nabízí Servus TV? Tak například magazíny o vědě a technice, přírodovědné dokumenty na vysoké úrovni, živou hudbu, pořady o filmu a literatuře, portréty zajímavých lidí, sportovní reportáže, ale také zpravodajství a hranou tvorbu. K té patří filmy, které příliš často na obrazovce nevídáme – tuto sobotu například americké drama Den kobylek –, a seriály – aktuálně italský thriller o mafii Romanzo Criminale. Silná je nabídka talk show – pořad Talk im Hangar 7 na sebe upozornil například účastí dvou legend kosmonautiky – prvního muže na Měsíci Neila Armstronga a sovětského astronauta Alexeje Leonova.

Se stanicí spolupracuje řada německých mediálních legend – například Frank Elstner, který vyvinul koncept televizní soutěže Wetten dass? a po léta jej moderoval, Fritz Pleitgen, novinář a někdejší intendant veřejnoprávní televize a rozhlasu v Severním Porýní–Vestfálsku (WDR), Frank Schirrmacher, novinář, spisovatel a spoluvydavatel Frankfurter Allgemeine Zeitung, Hellmuth Karasek, novinář, spisovatel a dramatik nebo Elke Heidenreichová, spisovatelka novinářka, kabaretiérka. I to by mohl být pro část diváků důvod, proč se o tuto stanici zajímat.

Zatím je jejich počet diváků skromný. V Rakousku je tržní podíl stanice 0,8 % v Německu a Švýcarsku ještě méně. To je způsobené i tím, že se zatím šíří pouze digitálně nebo přes satelit. Problém je stále velký počet „analogových“ diváků v Německu, ale to se nejpozději 1. dubna 2012 změní. A Mateschitz dal sobě i týmu Servus TV deset let na to, aby se dostala stanice do zisku.