Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Proč nečekat od televize v roce 2013 žádná zásadní překvapení

Analytik České televize a předtím dlouhá léta televize Nova Milan Kruml se dívá na mediální dění v příštím roce.

Věštím velmi nerad. Kdyby mne vydavatel Médiáře nepožádal o úvahu na téma, co čeká tuzemská média v roce 2013, sám bych se do ní nikdy nepustil. Mediální branže je v pohybu, leccos se mění, staré jistoty přestávají platit, některé obchodní modely vzývané ještě před nedávnem jako záchrana, se ukazují být spíše slepou uličkou. Přibývá onlinových služeb, které nebude možné dlouhodobě financovat pouze z reklamy, ale budou zřejmě přecházet na nějakou verzi alespoň částečného zpoplatnění. Za půl roku se může leccos změnit, může například dojít k dalšímu poklesu zájmu o tištěné deníky, ale také je možné, že v případě politických turbulencí (včetně předčasných voleb) se naopak v příštím roce náklady stabilizují. Ve hře je jednoduše příliš mnoho neznámých, než aby se dal udělat nějaký seriózní odhad dalšího vývoje. A tak nezbývá než se se soustředit na to, o čem víme, že se sice mění, ale z hlediska ostatních typů médií spíše pozvolna.

Televizní trh v České republice podle všeho nějakou zásadní proměnou neprojde, a to i v případě, že do některé z menších televizí vstoupí kapitálově silný majitel. I přes možnou výměnu managementu CME poté, co tuto společnost plně ovládne koncern Time Warner, bude televize Nova lídrem trhu, především co se týče objemu odvysílané reklamy. Bude však platit totéž co letos – komerční dvojka Prima jí bude šlapat na paty a řadou pořadů se jí přinejmenším vyrovná. I nadále se dá očekávat fragmentace trhu – od nového roku začne vysílat další nová stanice z rodiny Primy (Nova stihla svou novinku spustit ještě před koncem roku), v průběhu roku přidá Česká televize do své nabídky stanici ČT3.

Dá se předpokládat, že Česká televize bude mít v příštím roce zřejmě nejzajímavější nabídku – do vysílání se začnou dostávat nové formáty z dílny tvůrčích skupin, a to ve všech žánrech. Atraktivní pořady budou také spojeny s 60. výročím vzniku televize u nás.

Formátová a žánrová pestrost se v komerční sféře bude týkat spíše Primy a menších stanic. Velké změny chystá Barrandov a je otázkou, jaký bude další osud Pětky. Do hry vstoupí snad i plnoformátová Pohoda. Nova bude i v příštím roce sázet na Ulici, Ordinaci a podle všeho i Gympl, a také na portfolio českých filmů.

Dál se budou profilovat a také sloužit k zhodnocení pořadů z knihoven menší kanály, které obě velké komerční televize provozují. Nejzajímavějšími z nich budou i nadále Prima Cool a Fanda. První svou důslednou orientací na mladé publikum a akviziční aktivitou, díky níž se k nám dostávají pořady, které by pro nabídku „velkých stanic“ byly spíše riskantní, druhý pak i tím, že vedle recyklace knihovny Novy odebírá z placeného kanálu Nova Sport ty nejatraktivnější sportovní přenosy (domácí fotbal, hokej a pohárová utkání českých fotbalových klubů).

Otázkou je, jak si povede Prima Zoom s dokumenty a dokumentárními cykly. Sledovanost především historických a přírodních dokumentů v poslední době stoupá, zahraniční nabídka je obrovská, ale co se týče kvality dost různorodá. Od Novy Smíchov nelze očekávat v drtivé většině nic jiného než reprízy. Což nemusí znamenat, že by tato stanice měla být a priori neúspěšná.

Další boom pořadů o vaření v příštím roce rozhodně nehrozí, naopak se dá očekávat, že se ve vysílání objeví jak licencované, tak i zahraničím pouze inspirované reality – od takových, které nahlížejí do soukromí, až po tzv. social reality, zabývající se nejrůznějšími sociálními a společenskými fenomény. V tomto směru je český trh stále dost pozadu za zahraničním. Není to jediná oblast, kterou tuzemské televize zanedbávaly. Až na čestné výjimky, jakou je třeba Partička, se v posledních letech z obrazovek postupně vytrácela zábava, podobně jako velké soutěže nebo skečové show. Zatímco v zahraničí přibývá satirických pořadů, u nás na ně stále čekáme.

Je možné, že se někdo k tomuto sloupku za půl roku vrátí a dojde k názoru, že jsem se totálně zmýlil. Český televizní trh se promění, stanice budou o diváky bojovat nejen vztahovými seriály a talentovými show, ale i dalšími původními pořady, malé televize se stanou pro ty velké nepříjemnou konkurencí, s televizní nabídkou se budou spojovat pojmy jako originalita, nápaditost, zábavnost. Takového omylu bych se dopustil velmi rád.