Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Proč Pentagon podporuje americký filmový a televizní průmysl

V televizní reality show Stars Earn Stripes, která měla minulé pondělí premiéru na síti NBC, se celebrity před kamerou snaží v doprovodu zkušených vojáků co nejlépe zhostit úkolů typických pro bojové akce americké armády.

Mezi kandidáty jsou například představitel televizního Supermana Dean Cain, dcera boxera Muhammada Alího Leila, bývalá lyžařka Picabo Streetová nebo manžel republikánské političky Sarah Palinové Todd. Show moderují někdejší vrchní velitel vojsk NATO generál Wesley Clark a Samantha Harrisová, kterou znají diváci z reality show Dancing with the Stars.

Pořad vzbudil řadu kontroverzí. Devět nositelů Nobelovy ceny kvůli němu poslalo televizi otevřený protestní dopis a požádalo NBC, aby jej stáhla z vysílání. Podle jejich názoru glorifikuje válku a násilí.

V souvislosti se Stars Earn Stripes se americká média zabývala také rolí, kterou hraje americké ministerstvo obrany v zábavním průmyslu. Ovlivňuje jej totiž už desítky let, což sice není žádné tajemství, ale často se na tuto skutečnost zapomíná. Vzpomínám si na debatu o podpoře tuzemské kinematografie, upořádanou před několika lety ministerstvem kultury, kde mimo jiné zaznělo, že by se i v této oblasti měly všechny podpory zrušit a nechat působit neviditelná ruka trhu, podobně jako je to ve Spojených státech. Pravda ovšem je, že americká vláda dotuje řadu filmových projektů – a to především komerčních, víc než štědře. Mimo jiné i prostřednictvím služeb, nabízených armádou.

Úkolem šéfa kanceláře Pentagonu v Hollywoodu Philipa Struba je podporovat vznik takových filmů a televizních pořadů, které přispívají k budování pozitivního image armády a k náborovým účelům. Armáda má v tomto směru obrovské možnosti – tvůrcům nedává přímo finance, ale bezplatně zapůjčuje pro potřeby natáčení zbraně a další vojenské vybavení. Což jsou náklady, které by jinak producenty přišly na miliony dolarů.

Má přitom jedinou podmínku - chce se seznámit se scénářem a mít možnost k němu učinit poznámky. A pokud se jim scénář nelíbí, musejí si tvůrci pomoci sami.

Oliverovi Stonovi trvalo deset let, než sehnal dostatek prostředků, aby mohl svůj film Platoon (Četa) financovat bez podpory Pentagonu. Tu ostatně kvůli scénářům nedostaly ani filmy Independence Day (protože ukazoval armádu bezradnou vůči invazi mimozemšťanů) Forrest Gump (neboť hlavním hrdinou je hloupý voják) nebo Tenká červená linie (kde je voják zdráhající se vyplnit příkaz velitele). Naopak Pentagonu se líbily scénáře k filmům Armageddon, Air Force One, Black Hawk Down, War of the Worlds nebo Pearl Harbor.

Příkladem, že z pohledu armády jde o dobře investované peníze, může být snímek Top Gun z roku 1986 producenta Jerryho Bruckenheimera a režiséra Tonyho Scotta s Tomem Cruisem v hlavní roli. Hrdina si v něm splní svůj sen a stane se bojovým pilotem. Snímek je považován za nejúspěšnější propagandistickou akcí posledních desetiletí – ovlivnil rozhodnutí mnoha mladých mužů a žen, kteří se přihlásili do řad příslušníků vojenského letectva Spojených států.

I s reality show Stars Earn Stripes armáda může být spokojena – první epizodu vidělo podle měření společnosti Nielsen 5,24 milionu diváků, což jí zařadilo mezi 20 nejsledovanějších pořadů ve Spojených státech.