Pozor: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí, ve 12.

Proč se americké televize obávají podzimu

Finále amerického fotbalu bylo letos nejsledovanějším pořadem vůbec. Další ohrožují spory mezi milionáři a miliardáři, jak si rozdělit balík na ligu navázaný.

Zkuste si představit, že rozhodujete o programu nějaké velké televizní stanice a víte, že zaručeně největší množství diváků přilákáte tradiční sportovní nabídkou. Postavíte tedy programové schéma především kolem ní. A pak se dozvíte, že všechno možná bude jinak.

Pravděpodobnost, že další sezóna nejvyšší soutěže v americkém fotbalu, tedy nejpopulárnějším sportu v USA, buď nezačne vůbec, nebo že se její start velmi opozdí, je totiž dost velká. Na co se pak budou miliony diváků dívat v neděli odpoledne a večer, je ve hvězdách. Stejně jako to, o kolik peněz na krachu vyjednávání o vyšším počtu zápasů a mzdách mezi hráči a vedením ligy přijdou všichni, kdo jsou na National Football League (NFL) závislí – tedy i televize.

Stěží lze takovou situaci našinci nějak přiblížit odpovídajícím srovnáním. Říci, že to je podobné, jako kdyby se nezačal další ročník Gambrinus ligy, by bylo poněkud směšné. Ani hokejová extraliga nemá takové společenské ukotvení, takový mediální význam a také tak významný finanční efekt jako NFL.

Zatím poslední jednání mezi asociací NFLPA sdružující hráče a představiteli NFL se konalo v pátek – bez výsledku. Navíc asociace povolila hráčům, aby podávali individuální žaloby na vedení ligy. Veřejnost celé tahanice (které jsou velmi zjednodušeně řečeno spory mezi milionáři a miliardáři o to, jakým poměrem si rozdělí peníze ze stále zvětšujícího se balíku, který do NFL putuje) vnímá velmi kriticky, nicméně o tradiční nedělní podívanou nechtějí přijít ani obyčejní diváci, ani stanice, které přenosy z NFL měly nabízet.

Mimochodem – pokud bude opravdu další ročník ligy v americkém fotbalu zrušen, týdenní ztráta pro všechny zainteresované bude podle agentury Reuters činit 400 milionů dolarů – je třeba dodat v období od září do února.

Podle platné dohody, uzavřené v roce 2006, se o zápasy základní části NFL dělí pět televizních sítí (CBS, NBC, Fox, ESPN a NFL Network). Většina zápasů se koná v neděli odpoledne, ale pro potřeby televize se hrají také nedělní a pondělní večerní utkání. Samozřejmě se vysílá i řada magazínů, všechny zápasy je možné vidět na placených kanálech, prodávají se také práva pro rozhlas a onlinová média.

Finále – SuperBowl – patří k nejsledovanějším pořadům v USA. Na únorový přenos na síti Fox se dívalo v průměru 111 milionů diváků, což odpovídá ratingu 46 % a sharu 69 % (aspoň část zápasu vidělo podle agentury Nielsen 163 milionů Američanů) a stal se nejsledovanějším pořadem všech dob. Fox oznámil už v září loňského roku, že má vyprodáno 90 % reklamního času (síť požadovala za půlminutovou reklamu tři miliony dolarů).

Není divu, že představa podzimní sezóny bez NFL stanice děsí. Co se v takovém případě dá dělat? Jistě, mohou očekávat nějakou finanční kompenzaci, ale ta rozhodně nemůže pokrýt ztráty způsobené především rozbitím celého programového plánu. Vždycky je problémem vyplnit náhle uvolněné hodiny vysílání stejně atraktivní nabídkou, a to navíc takovou, která by alespoň částečně mohla oslovit tolik diváků, co sportovní přenos.

Práva na americký fotbal jsou sice nejdražší na americkém trhu, nicméně objednávka nových seriálů znamená investovat od jednoho do tří milionů dolarů za 45 minutovou epizodu a především hodně riskovat. Nasazovat do nedělního prime timu reprízu je samozřejmě absurdní (tedy alespoň ve Spojených státech).

Problematické je i to, že přenosy z amerického fotbalu mají unikátní cílovou skupinu, velmi často otce se syny, a vůbec: mužský divák logicky převažuje, tudíž zadavatelé reklamy na výrobky a služby, určené hlavně mužům, investují již léta právě do těchto časů, sponzorují magazíny, analytické pořady atd.

Jistě, stále ještě jsou i další sporty, ale baseball v říjnu končí Světovou sérií a například hokej popularity amerického fotbalu nedosahuje. Jednou z možností je přeložení zápasů univerzitních klubů ze soboty na neděli, ale to není příliš pravděpodobné. Pro velké sítě by tedy bylo nejlepší, kdyby k nějaké dohodě došlo co nejdříve, nebo kdyby se alespoň dozvěděly včas, že liga na podzim nebude.

Deník Wall Street Journal nabídl 29. března divákům řešení, jak naložit s nedělemi bez fotbalových přenosů. Tedy jak vyplnit tři hodiny náhle uvolněného času. Kromě přehrávání záznamů starých zápasů nebo nákupu iPadu se zmínil i o další možnosti – věnovat se v tomto čase těm, kteří v dobách, kdy se ještě hrálo, mizeli z povrchu zemského. Manželce a dětem.