Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

Proč se musel rakouský Neue Kronen Zeitung omlouvat za fotku ze Sýrie

Na konci minulého týdne přišlo Rakouské tiskové radě pět stížností na manipulaci s fotografií, otištěné v sobotním vydání deníku Neue Kronen Zeitung. Rada se jimi bude zabývat na začátku září, nicméně šéfredaktor největšího deníku našich jižních sousedů Christoph Dichand reagoval už nyní. Omluvou, otištěnou v úterním vydání listu, který má prodaný náklad přes 800 tisíc výtisků.

Redaktoři listu pro sobotní vydání použili dvě fotografie ze Sýrie. Na první, jejímž autorem byl Sinan Gul z Anadolu agency a vyšla v servisu EPA, je rodina prchající ze syrského Aleppa. Matka zahalená celá v černém a otec držící v náruči nemluvně. Fotografie byla pořízena 26. července.

Druhý snímek pořídil o den dříve fotoreportér Reuters – jsou na něm zničené domy v Homsu. Pomocí Photoshopu byla prchající rodina přenesena mezi pobořené domy a ke snímku byl přidán titulek „Z částí Aleppa se stalo rumiště plné trosek, ze kterého prchají lidé“.

Dole fotka EPA, nahoře upravená v deníku Krone

Dole fotka EPA, nahoře upravená v deníku Neue Kronen Zeitung. Repro: Facebook

„Zatímco jsme korektně uvedli copyright obou snímků, bohužel jsme už nepřidali upozornění, že jsme využili jeden z novinářských postupů – fotomontáž. Omlouváme se za toto opomenutí,“ napsal Dichand ve svém článku. Za problém nepovažuje obrázky „které upozorňují na hrůzy války, která zuří v Sýrii, ale ty obrazy, které se tam denně odvíjejí před očima lidí.“

Jinak řečeno – situace v Sýrii je hrozná, a jestliže jsme zmanipulovali nějakou fotku, tak to není nic ve srovnání, co se tak opravdu děje.

To je ovšem názor, který rozhodně v novinářské branži nezastávají všichni. Podobná koláž, tvářící se jako reálná fotografie (je naivní si myslet, že většina čtenářů bude hledat a zkoumat informace o zdrojích uvedené drobným písmem, kdesi na okraji stránky) může být dost nebezpečná. Má negativní vliv na důvěru čtenářů - kde mají zaručeno, že se podobně nezachází i s dalšími snímky, a že se takový postup používá jen u fotografií týkajících se zahraničních událostí. Může být také využitá propagandou té či oné strany.

Rakouský klub novinářů vytkl bulvárnímu listu umělou dramatizaci syrské občanské války – skutečnost je možná ještě horší, což ale podobnou manipulaci nijak neospravedlňuje. Kriticky se vyjádřila některé německé média – například Süddeutsche Zeitung nebo veřejnoprávní NDR.

Snímek se objevil na řadě blogů po celém světě. V článcích, které mu věnovaly jiné deníky, se připomínaly podobné případy, které měly pro agentury či autory nepříjemné dohry.

K nejznámějším z posledních let patří kauza z roku 2007, kdy v redakci Reuters na fotografii Bejrútu přidali hustý černý kouř, což mělo dokumentovat izraelský letecký útok na město. Agentura poté zpřísnila pravidla pro technickou úpravu snímků, zařazovaných do své databanky.