Britské vydavatelství Pearson počítá s tím, že tento rok pro něj bude velmi komplikovaný. Už loni se majitel renomovaného deníku Financial Times přesvědčil jednak o tom, že se podmínky na trhu zhoršily a reklamy pro tištěná média ubývá, ale také, že v rámci úsporných programů v řadě evropských zemí poklesly i výdaje na vzdělávání, které tvoří rovněž podstatnou součást jeho aktivit.
Ve výsledku to znamenalo, že nebylo dosaženo předpokládaného výnosu na akcii ve výši 84,9 pence, ale jen 84 pencí (což je přibližně 1 euro). O rok dříve byl tento výnos 86,5 pence.
Pearson je momentálně ve stadiu reorganizace. Po šestnácti letech neočekávaně odešla šéfka firmy Marjorie Scardinová a na její místo nastoupil John Fallon, který až dosud řídil divizi zaměřenou na vzdělávání. Scardinová byla první ženou na této pozici. K jejím tradičním výrokům patřilo sdělení, že prodej Financial Times se uskuteční jen přes její mrtvolu. Teď s ní odchází i další top manažerka – šéfka FT Group Rona Fairheadová, která předpokládala, že by mohla převzít řízení podniku místo Scardinové. Už delší dobu se spekuluje také o tom, že se FT Group stane samostatnou firmou – čemuž by nasvědčoval i fakt, že Fallon nemá s tištěnými či onlinovými médii žádné zkušenosti.
A tak kolují už několik týdnů spekulace o tom, že by v průběhu letošního roku mohl být deník v tištěné i online podobě na prodej. Odpovědi na otázky, kdo by jej mohl koupit a co by to pro pověst listu znamenalo, nikde nenajdeme. Ohledně ceny víme ze zprávy agentury Bloomberg z loňského listopadu, že by mohla činit 1 miliardu dolarů. Pearson tehdy rezolutně odmítl tvrzení, že prodej zvažuje. Ovšem odchod dvou špičkových manažerek, které branži rozuměly, je už sám o sobě negativním signálem. O budoucnosti titulu zřejmě nepanují ve vedení koncernu tak jednoznačné představy, jak by se na venek mohlo zdát.
Financial Times v minulých dnech oznámily, že začne úsporný program - zrušením 25 míst (zatím není jasné, o které pozice půjde, v deníku dnes pracuje na 600 lidí), a také větším soustředěním se na digitální služby. „Musíme se ubezpečit, že v první řadě obsluhujeme digitální platformu, a až pak noviny,“ uvedl podle agentury Reuters v e-mailu zaměstnancům šéfredaktor Lionel Barber. „Pro FT je to velká kulturní změna, kterou lze zajistit jen prostřednictvím dalších strukturálních úprav,“ dodal.
Financial Times patří k jedněm z nejúspěšnějších titulů ve snaze přesunout se na web a začít vybírat od čtenářů poplatky. Noviny zvolily model, kdy je určitý počet článků každý měsíc k dispozici zdarma, po vyčerpání stanoveného počtu musí zájemce začít platit.
„Chci, abychom udělali maximum a zajistili Financial Times takovou budoucnost, že bude prvotřídní a finančně stabilní mediální organizací,“ poznamenal také Barber. „Naše dřívější rozhodnutí zvýšit ceny, začít vybírat za obsah a budovat nabídku za předplatné se ukázalo jako odvážné a moudré,“ dodal. Deníku se tato strategie vyplácí, v loňském prvním pololetí měly totiž noviny víc předplatitelů digitální verze než verze tištěné.
Financial Times čte v průměru denně po celém světě 2,2 milionu lidí, FT.com má 4,5 milionu registrovaných uživatelů, 600 tisíc z nich platí za přečtení konkrétních článků a kolem 300 tisíc hradí pravidelné předplatné. Pode říjnových čísel je prodaný náklad listu 293 tisíc výtisků, z toho 88 tisíc v Británii.
„Zatímco řada našich konkurentů zápasí s tím, aby našla ziskový podnikatelský model, a tedy oznamuje výrazný pokles počtu pracovních míst, my jsme v našem odvětví průkopníky. Teď nesmíme ztrácet odvahu,“ pokračovat Barber. Plán další reorganizace podniku je podle něj založen na dobrovolném odchodu a měl by v tomto roce snížit náklady asi o 1,6 milionu liber (asi 48,9 milionu Kč).
Pearson je mediální a vzdělávací skupinou a na tuto činnost se snaží klást i větší důraz. Odklání se naopak od činností, které jsou odkázané na cyklické výkyvy reklamního trhu. Pearson nicméně popřel, že jsou Financial Times na prodej. Bylo by ostatně dost překvapivé, kdyby za současné situace kolující spekulace podpořil.