Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Proč se stal Welt Online placenou službou

„Chceme, aby kvalitní žurnalistika zůstala základním obchodním modelem.“

Co stojí Svět? Jeho nejlevnější verze vyjde na 6,99 euro. Od 12. prosince zpoplatnilo vydavatelství Axel Springer přístup k obsahu online verze německého nadregionálního deníku Die Welt (Svět).

Uživatelé si mohou vybrat ze tří balíčků předplatného. Vedle základní verze mají k dispozici i verzi pro tablety – která stojí 8,99 euro, varianta Digital Plus za 12,99 euro umožňuje měsíčně neomezený přístup prostřednictvím počítače, tabletu a smart phonu a navíc k ní předplatitel dostane každý týden zdarma tištěnou verzi nedělníku Welt am Sonntag. Zaváděcí cena pro všechny balíčky je pro první měsíc 0,99 euro. Ti, kteří si nevyberou nebo nechtějí platit, mají v měsíci zdarma 20 článků, které si z obsahu internetového Weltu vyberou.

V Německu je Die Welt prvním nadregionálním onlinovým deníkem, který přechází na placený model. „Příkladem pro nás je New York Times,“ řekl Romanus Otte, šéf digitálních služeb Die Weltu na tiskové konferenci v Berlíně. New York Times provozuje tento model už rok.

Rozhodnutí Springeru je dalším logickým krokem, vycházejícím ze současné situace tištěných deníků a jejich online verzí v Německu. Je zřejmé, že kvalitní žurnalistika je stále dražší (vyžaduje kvalitní novináře, schopné rešeršisty, zkušené editory) a že se už stěží dá financovat jen z příjmů z inzerce – a to jak tištěné, tak i internetové. Tištěné deníky sázejí na kombinovaný model – vedle inzerce se snaží získat i co největší počet stálých předplatitelů. Kromě programů, které mají pro pravidelné čtení novin získat studenty středních a vysokých škol, nyní plánují vydavatelé společnou kampaň, jež má oslovit co nejširší veřejnost. Online verze zřejmě postupně budou přecházet na plně či alespoň částečně placenou nabídku.

„Chceme, aby kvalitní žurnalistika zůstala základním obchodním modelem,“ řekl šéf představenstva Springer Verlag Mathias Döpfner. „Financování digitální nabídky jen prostřednictvím reklamy není dostačující. Potřebujeme tento druhý zdroj, abychom garantovali novinářskou nezávislost. Jen tak může mít redakce odpovídající odstup od zadavatelů reklamy. Je v zájmu celé branže, aby tato věc fungovala,“ dodal Döpfner.

„To, že Die Welt online s placeným systémem nebude dosahovat dosavadních devíti milionů uživatelů měsíčně, je jisté,“ prohlásil Otte. Předseda představenstva Die Welt Jan Bayer ale poukázal na fakt, že u online verzí tištěných médií se po zpoplatnění „počet uživatelů v průběhu času opět stabilizoval“.

Je to nepochybně začátek nového trendu, který se sice očekával, ale nepředpokládalo se, že bude postupovat tak rychle. V příštím roce budou zpoplatněny další online nabídky vydavatelství, včetně webových stránek Bildu.

„Zda je to správná strategie a že bude fungovat, nelze zaručit,“ řekl Döpfner. „Ale jsem si jistější úspěchem mnohem víc, než tomu bylo před rokem. Kromě toho vidím rostoucí připravenost koncového uživatele platit za obsahy. Samozřejmě pokud budou nabízet kvalitu a způsob předplatného bude co nejjednodušší,“ dodal šéf vydavatelství Springer.

Döpfner předpokládá, že Springer ještě před rokem 2020 bude získávat polovinu svých příjmů v oblasti digitální nabídky – což je oproti dosavadním předpokladům o několik let dříve. Zlaté časy tištěných deníků jsou podle Döpfnera pryč. „Ale stříbrné mohou být také docela dost pěkné,“ cituje ho dál ZDnet.

Ostatní vydavatelé jsou o něco opatrnější, jak v úvahách o rychlosti zpoplatnění tak i v odhadech příjmů. Všichni se však shodují na jednom. Jedinou možností, jak přesvědčit uživatele, že má smysl za jejich nabídky platit je více do nich investovat. Nabízet nezpochybnitelnou kvalitu – obsahovou, ale i co se týče žánrové pestrosti, jazyka, ale také grafiky.