Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Proč slovenským komerčním televizím opět hrozí časová opona

Na slovenském televizním trhu probíhá už delší dobu nepoměrně tvrdší souboj mezi komerčními stanicemi, než na jaký jsme zvyklí u nás. Dlouho jednoznačně nejsledovanější Markíze (patřící do skupiny CME) se vyrovnala televize Joj, která má v současné podzimní sezóně navrch. Obě stanice používají jako hlavní zbraň, jíž bojují o diváky, vedle původních seriálů také množství pořadů z kategorie reality. A právě s těmi je problém.

Včera oznámila slovenská média, že regulátor – Rada pre vysilanie a retransmisiu (RVT) - udělil Markíze a Joj pokuty ve výši tisíců eur za reality show Farma a Hotel Paradise. Televize podle rady porušily zákonné ustanovení týkající se ochrany nezletilých. Pokuty jsou – z hlediska reklamních výnosů z těchto relací – spíše symbolické a nijak bolestivé. Oběma stanicím spíše vadí PR efekt – výnos rady přichází v době, kdy se množí kritické hlasy na jejich adresu a na politické scéně se otevřeně hovoří o nutnosti nějakého zásahu.

Obě stanice tvrdí, že dodržují pravidla hry, a není asi náhodou, že představitelé produkčních společností, které pro Markízu a Joj pořady vytvářejí, nedávno v rozhovorech pro média prohlašovali, že se chovají eticky. Gabriel Popescu, ředitel společnosti Media ProEntertainment Slovakia (MPE), v rozhovoru pro server Medialne.sk například řekl: „Pri reality šou sa dá ťažšie odhadnúť, ako sa bude vyvíjať, našou snahou je, aby jej nastavenie bolo v rámci etických, legislatívnych a spoločenských hodnôt.“ Rozhovor s producentem Radem Štefanem ze společnosti Good TV v témže médiu hlásal už titulkem: „Robíme zábavu, nikoho nezhovaďujeme.“ MPE na Slovensku vyrábí pro Markízu například zmíněnou reality show Farma (v současnosti běží třetí řada). Good TV je podepsán pod Farmář hledá ženu nebo Extrémními rodinami.

Ovšem ujišťování televizí na kampaň, která se proti takzvaným nevhodným pořadům u našich sousedů rozběhla, příliš velký vliv nemá. Před dvěma týdny ministr kultury Marek Maďarič (Smer-SD) oznámil, že zvažuje zavést vyhláškou opět takzvanou druhou časovou oponu, jíž vytlačí programy nevhodné pro děti do 15 let na čas mezi osmou hodinou večer a šestou ráno. Chce ovšem dát televizím možnost k nápravě: „Zajímalo by mě, zda jsou vůbec ochotné připustit to, že vysílají obsahy v hlavním vysílacím čase, které nesou znaky vulgarizace programů a dehonestace lidské důstojnosti a zda je u nich vůle řešit tuto otázku samoregulací,“ řekl ministr.

Jedním problémem jsou reprízy pořadů z prime timu v dopoledních hodinách (hlavně v sobotu a neděli), kdy je mohou sledovat děti. Ovšem kritika se týká i hlavního vysílacího času, kde podle ministra (a nejen něj) naplňují pořady, jako jsou Farmář hledá ženu nebo Farma, požadavek, aby byly označeny jako nevhodné do 18 let – a tudíž patřily do časů až po 22. hodině.

S návrhem na takzvanou časovou oponu přišla dříve než ministr nezávislá poslankyně Jana Žitňanská, která jej předložila na stávající schůzi parlamentu. Ovšem i když se většina opozice shoduje v kritice komerčních stanic s vládním Smerem–SD, její návrh (oproti ministrovu rozšířený) asi parlamentem v této podobě neprojde. Předseda parlamentního výboru pro kulturu a média Dušan Jarjabek (Smer-SD) totiž tvrdí, že podle právní analýzy je technicky těžko proveditelný.

„Ve znění, v jakém to předložila, to nelze realizovat. Proto budu kolegy přesvědčovat, abychom to neschválili,“ řekl Jarjabek pro Aktuálne.sk. Zdá se tedy, že vše rozhodne vyhláškou ministr Maďarič, který dal televizím čas na nápravu do konce roku. Je tu ale ještě jiný zádrhel. Změna časové opony by podle Jarjabeka měla být projednaná společně s českým parlamentem a přijata ve stejné době, jinak znevýhodní jen slovenské vysilatele a připraví je o peníze z reklam. Na toto téma vedl rozhovory s českými senátory a chce jej v nejbližší době opět otevřít.

Bude se tedy nakonec o regulaci slovenských televizí jednat v českém parlamentu? Možné je všechno. Spíše se ale zdá, že se politici ze Smer-SD uspokojili s pohrůžkou na adresu vysílatelů a posléze alibisticky poukázali na nemožnost cokoli dělat, protože je třeba nejdříve najít společnou řeč se sousedy.

A co na to říkají zástupci televizí, kterých bych se tento návrh dotkl nejvíc, tedy Joj a Markízy? Vedoucí PR televize Joj Jozef Gogola prohlásil, že zpřísnění legislativy, navrhované ministrem kultury, by bylo evropským unikátem a neomezilo by vysílatele ze zahraničí: „Opět by jen znevýhodnilo domácí televize, protože až 90 procent diváků má možnost sledovat televizi přes satelit nebo kabelovou televizi se širokým výběrem televizních stanic.“