Tým webu Hlídací pes uvádí svou druhou knihu Babiš. Vůdce pro 21. století. Pokřtil ji koblihou.

Proč už nemají americké televize okurkovou sezónu

Nízká atraktivita letní programové nabídky není tuzemská specialita, ale v USA už je to jinak.

V Evropě jsme si už dávno zvykli. Jakmile se přiblíží letní měsíce, začne se nabídka televizních stanic výrazně měnit. Z programu pomalu mizí premiérové seriály a filmy (zejména původní), dovolenou dostávají pravidelné pořady. A pak přijde léto a všichni už vědí, že s největší pravděpodobností přijdou ke slovu Vinnetou, Luis de Funés nebo jiní francouzští komici, detektivky a archivní seriály.

Pokud si někdo myslí, že je to tuzemská specialita, hluboce se mýlí. Tzv. okurkovou sezónu znají všude (i když se nejvíce spojuje s tištěnými médii) a stejně jako u nás označuje období vyznačující se nedostatkem skutečných událostí, ale zato oplývající senzacemi, pseudopolitickými problémy (neboť žádný politik nechce na dlouho zmizet z mediální scény) a tradičními kauzami. U nás jimi jsou: houby, služby cestovních kanceláří, sinice v rybních a koupalištích, tajemné černé šelmy potulující se kolem vesnic a zácpy na příjezdových tazích k Jaderskému moři. V televizi ji pak především charakterizuje nebývalý počet repríz.

Důvody jsou celkem logické. Počet lidí, kteří se v letních měsících chtějí dívat na televizi, se proti podzimu nebo jaru výrazně snižuje. Část diváků je na dovolené, část mění svůj denní rytmus – je dlouho vidět a většinou i počasí přeje tomu, aby člověk trávil více času venku – na zahradě, na hřišti nebo v zahradní restauraci. Mění se i složení diváků – k obrazovkám usedají celé rodiny, děti nemusejí vstávat brzo do školy, rodinná podívaná je proto preferovanější než pořady určené spíše pro dospělé.

To se týká všech volně vysílajících televizí na trhu. Ty komerční mají ještě další problém – zadavatelé reklamy na léto příliš mnoho kampaní neplánují, zájem o reklamní časy opadá, takže nasazovat drahou premiérovou produkci – především v oblasti hrané tvorby – se nevyplatí.

Při hledání atraktivní premiérové podívané bychom tedy měli potíže nejen u nás, ale i v Německu (kde tomuto období říkají Sommerloch), ve Francii, Itálii, Španělsku, Británii nebo Polsku. Nikoli však ve Spojených státech.

Myslím, že důvod, proč tomu tak je, stojí za bližší vysvětlení. Léto bylo po desetiletí pro americkou televizi také takzvanou mrtvou sezónou. Vysílat něco nového bylo mrháním prostředky. To všechno se ale změnilo přibližně před deseti lety, kdy síť Fox nasadila do letního schématu talentovou show American Idol.

Tak se z léta stalo období, v němž se experimentuje, kdy se dostávají na obrazovky například seriály s menším počtem epizod, než je pro americkou televizi potřeba (osm až deset). Ukázalo se, že léto nabízí výbornou možnost, jak začít vysílat pořad, který potřebuje delší dobu, aby si vybudoval stabilní diváckou obec. Anebo program, který se vymyká běžné televizní podívané.

Léto se stalo na obrazovce atraktivním zejména pro ty, kteří touží po vyšší kvalitě, neobvyklosti, výjimečnosti. Řada letních premiérových pořadů by po zbytek roku (především v obdobích, která jsou silná z hlediska zájmu o reklamu) měla problémy. Některé z nich znají i evropští diváci.

V letních měsících měly například premiéru seriály Burn Notice na USA Network, Eureka na Syfy, The Closer na ABC, Drop Dead Diva na Lifetimu a True Blood na HBO.

Letos se diváci mohou těšit na Spielbergův sci-fi seriál Falling Skies na TNT (invaze mimozemšťanů), hororovou sérii Teen Wolf na MTV (teenager se mění ve vlkodlaka), kriminální The Protector na Lifetimu (hlavní hrdinka, kriminalistika, je svobodná matka, která má problém jak obstát ve své profesi i v péči o rodinu), Switched at Birt na ABC Family (dvě teenagerky zjistí, že byly po porodu zaměněny) nebo právnické drama Suits na USA Network.

Diváky čeká také americká verze kultovního britského seriálu Torchwood, ale i nové reality show – například The Voice a America’s Got Talent na NBC nebo Masterchef na Foxu. S premiérovými epizodami se vracejí úspěšné pořady z předcházejících letních sezón – například sitkom o ženě trpící rakovinou prsu Big C (Showtime).

Počet diváků v USA v létě klesá podobně jako jinde, nicméně přesto se daří přilákat k televizní nabídce takový počet, který je pro zadavatele reklamy zajímavý.

Americká zkušenost se pomalu přenáší do Evropy. Ještě před pár lety bylo těžko myslitelné, aby se během léta nasazovaly premiérové zahraniční seriály, ale dnes máme tuto zkušenost i v tuzemsku. Zahraniční televize také přišly na to, že investice do reality, seriálu dokumentů nebo zábavné soutěže se vyplatí – přinejmenším proto, že se posiluje brand stanice.

A jakkoli platí, že placená TV je něco jiného, než volně přístupné programy, přesto odebírá televizím, financovaným z odvysílané reklamy nebo koncesionářských poplatků diváky – a to zejména v létě, kdy je její nabídka výrazně atraktivnější. Stačí se podívat na aktivity Murdochovy Sky v Británii, Německu nebo Itálii. Už několik měsíců sděluje potenciálním abonentům, že u ní žádná letní mrtvá nebo okurková sezóna neexistuje a přidává výčet premiér seriálů, filmů a atraktivních sportovních přenosů.

Boj na televizních trzích se zostřuje a je docela dobře možné, že se v blízké budoucnosti z původně ospalé letní televizní přestávky stane stejně tvrdá konkurenční bitva, jako na podzim nebo na jaře.