Už příští pondělí je tu další AppParade. Pro vývojáře máme Apple Watch, pro diváky droid Sphero.

Proč Warren Buffett dál investuje do regionálního tisku

Před nějakou dobou jsem v tomto sloupku psal o „světélku na konci tunelu“, které by pro americkou novinovou branži mohlo znamenat rozhodnutí miliardáře Warrena Buffetta investovat do lokálních deníků v rodné Omaze. Podle všeho je jednaosmdesátiletý magnát přesvědčen, že existuje recept, jak noviny zachránit. V květnu jeho holding Berkshire Hathaway koupil za 142 milionů dolarů 63 deníků a týdeníků na jihovýchodě Spojených států. Buffettův příklad následovali i další velcí investoři – majitele změnily listy v San Diegu a ve Philadelphii.

„Ve městech se silným pocitem příslušnosti k místní komunitě neexistuje důležitější instituce, než jsou místní noviny,“ citoval Buffetta švýcarský deník Neue Zürcher Zeitung. To ovšem znamená, že musí naplňovat očekávání a potřeby svých čtenářů. Ano, zní to jako klišé a zdánlivě je to stejně použitelný návod jako například pro výrobce sýrů doporučení, že jeho produkty by měly lidem chutnat. Když se ale podíváme, co úspěšné lokální deníky dělají, dostává ona povrchní rada smysl.

Především zkoumají místní dění, včetně politiky, s vysokou profesionalitou. Nejsou věstníkem událostí typu „na jezeře za městem se objevili plameňáci“ nebo „nejstarší občanka města oslavila narozeniny společně se svou šedesátičlennou rodinou“. Nejsou poplatné lokální politické reprezentaci. Jejich investigativní práce je mnohdy kvalitnější (a také těžší) než v případě nadregionálních médií. Dokáží i celonárodní témata aplikovat na lokální situaci a popsat, co znamenají pro místní lidi.

Samozřejmě ale ani to k záchraně amerických deníků stačit nemusí. Změny čtenářských návyků, tlak ostatních typů médií, jsou tak silné, že skeptici, věštící tištěným médiím obecně neodvratný konec, mohou mít pravdu.

Řada vydavatelů ale boj nevzdává. Přicházejí s novou variantou, v jaké podobě nabízet své listy, takzvanou kombinovanou. Příkladem může být deník Times-Picayune, vycházející v New Orleans. Po 175 letech existence jeho majitel, společnost Newhouse, která vydává deníky i v Alabamě, oznámila, že od podzimu bude tištěná verze vycházet jen třikrát týdně – a to ve dnech, kdy je největší zájem zadavatelů inzerce: ve středu, v pátek a v neděli. V ostatních dnech bude list k dispozici pouze v digitální verzi. Podobný model chtějí zkoušet deníky v Seattlu, Detroitu a Bostonu.

Stále větší zájem o digitální verze se ukazuje i v datech o prodaných nákladech. U některých titulů je sice stále poměr mezi prodanými tištěnými výtisky a digitálními výrazně ve prospěch papíru, ale jsou i takové, kde zájem o verze určené pro počítače, tablety a smartphony výrazně roste. Podle News Bulletinu, který vydává Audit Bureau of Circulation, zabývající se auditem nákladů novin a časopisů, předstihl počet prodaných digitálních verzí deníku The New York Times jeho tištěnou verzi. V březnu letošního roku se denně v průměru prodalo 780 tisíc výtisků tohoto listu, zatímco digitální verzi si stáhlo 810 tisíc zájemců.

Zajímavá jsou tato čísla i u dalších listů. Wall Street Journal vykazoval na konci března průměrný tištěný náklad 1,56 milionu výtisků, digitálních se prodávalo 550 tisíc denně. USA Today 1,7 milionu tištěných výtisků, 120 tisíc digitálních verzí, Los Angeles Times 490 tisíc tištěných výtisků, 100 tisíc digitálních verzí. Nejslabší je tento trend u deníku Washington Post – ten prodával v průměru 470 tisíc tištěných výtisků denně, digitální verzí ale jen 40 tisíc.

Čtenářské návyky se zatím příliš nezměnily v případě nedělních vydání. To souvisí s tím, že čtení nedělních novin je spojeno s rituály jako je rodinná snídaně, pití kávy atd. k čemuž se ani počítač ani další zařízení tolik nepoužívají. Ale i u nich počet prodaných digitálních verzí roste. The New Work Times například prodává v neděli 1,27 milionu tištěných výtisků oproti 740 tisíc digitálních, u Los Angeles Times je tento poměr 850 tisíc ku 100 tisíc.