Asociace komunikačních agentur vydala svou ročenku za období 2018. Ta poprvé obsahuje komplet případových studií vítězných prací výroční soutěže Effie s komentáři porotců. Stahujte zdarma.

Procházková po 27 letech opouští Lidové noviny

Petra Procházková letos v červnu při pietní akci k uctění Milady Horákové. Foto: Profimedia.cz

Petra Procházková v červnu při pietní akci k uctění Milady Horákové. Foto: Profimedia.cz

Dlouholetá reportérka Lidových novin Petra Procházková ohlásila po 27 letech odchod z redakce listu. Vedení deníku ji podle jejích slov už nedokáže ochránit před vlivem premiéra Andreje Babiše (ANO). Upozornil na to web Neovlivní.cz. Vydavatelství Mafra, které Lidové noviny také třeba Mladou frontu Dnes vydává, patří do skupiny Agrofert, kterou její vlastník premiér Babiš loni převedl do svěřenského fondu.

Rozbuškou se stal text údajné zástupkyně humanitární organizace Taťjany Horákové, který podporoval premiérovo stanovisko v otázce syrských uprchlíků. Do redakce Lidových novin jej podle Procházkové poslala přímo asistentka premiéra. Na záhadnou existenci Horákové upozornily pár dní nato samy Lidovky a den předtím i vznikající Nový deník.

Podle Neovlivní.cz Procházková už své rozhodnutí oznámila vedení listu. „Byli jsme zcela jasně zneužiti panem premiérem k šíření toho, co se snaží prosazovat. A navíc to byl celé fake. Nemám záruku, že se to nebude v budoucnu opakovat,” cituje Neovlivní.cz reportérku. “Šéfredaktor Lidových novin István Léko nám do očí přiznal, že ten dopis jsme dostali přímo z Babišova týmu od jeho asistentky. Osoba paní Horákové není podstatná. Podstatné je, že nám z vlády nebo od pana premiéra přijde text, který se netýká jeho práce, ale podporuje jeho pozici a my to zveřejníme. A pak místo toho, abychom to přiznali, snažíme se odvést pozornost. Je to zkrátka podvod na čtenáře a já se toho dál nechci účastnit,” dodala.

“Se mnou odešli dva kolegové ze zahraniční rubriky. Ivana Milenkovičová a Milan Rokos, šéf zahraniční rubriky. O nikom dalším nevím, jedná se o zcela novou věc. Již v pátek podali výpověď kolega [Vojtěch] Gibiš a kolegyně [Šárka] Kabátová, ti už ale byli delší dobu rozhodnuti. Přesto si myslím, že jsou to spojené nádoby a je to výsledek toho, že někteří z nás cítí, že to přesáhlo určitou mez,” řekla Procházková Novému deníku. Milenkovičová a Rokos – spolu s Procházkovou – vysvětlují své důvody také otevřeným dopisem vedení redakce. Hlavní editor Gibiš na Twitteru uvedl, že po 11 letech v Lidovkách přechází do Televize Seznam.

“Minulý týden (ve středu 19. 9. 2018) jsme na našem webu Lidovky.cz publikovali text o sporu kolem syrských sirotků, který nám poskytl Úřad vlády ČR a který byl podepsán údajnou lékařkou Taťjanou Horákovou. Jakmile jsme v redakci získali pochybnosti o důvěryhodnosti autorky, stáhli jsme ho. Osobně se za zveřejnění nedostatečně prověřeného textu omlouvám a zasadím se o to, aby se podobné chyby neopakovaly. Chci kategoricky prohlásit, že práce novinářů v Lidových novinách a na serveru Lidovky.cz nebyla a nebude pod politickým vlivem,” reagoval dnes odpoledne na webu LN šéfredaktor Léko.

Petru Procházkovou proslavily reportáže z míst válečných konfliktů, které vznikly po rozpadu Sovětského svazu na Kavkaze. Novinářka se dokázala dostat i mezi guerillové bojovníky na Východním Timoru. Několik let se zajímala o problematiku Čečenska. V roce 2000 přerušila zpravodajskou práci a v Grozném založila dětský domov pro 50 válečných sirotků. V témže roce ji ruské úřady označily jako personu non grata a musela Rusko opustit. V roce 2001 a 2002 byla zpravodajkou a korespondentkou v Afghánistánu. Je mimo jiné držitelkou Ceny Františka Kriegela, která je udělována za občanskou statečnost projevenou bez ohledu na osobní prospěch a možná rizika. Po roce 1989 byla členkou prvního týmu obnovených Lidových novin.

Otevřený dopis vedení Lidových novin a serveru Lidovky.cz

Vážené vedení redakce,

považujeme za nutné vyjádřit se k aktuální situaci v LN a Lidovky.cz a distancovat se od událostí, které činí naše další působení v redakci problematickým.

Po zveřejnění článku Dětem ze Sýrie je třeba pomoci, ale představy Šojdrové jsou dost naivní, říká šéfka Mezinárodního dětského kříže, který byl publikován na serveru Lidovky.cz 19. září 2018, bylo námi vedení LN a Lidovky.cz upozorněno na pochybnosti ohledně existence autorky Taťjany Horákové a jí vedené organizace Mezinárodní dětský kříž. Zhruba po dvou hodinách byl text, v němž kritizovala bývalého premiéra Bohuslava Sobotku a chválila současného předsedu vlády Andreje Babiše za odmítání sirotků, stažen a posléze zcela smazán (nadále je však možné ho zobrazit díky vyrovnávací paměti vyhledávače Google). Pozoruhodná je přitom skutečnost, že prakticky identicky stáhl tento text i server Parlamentnilisty.cz, který ho předtím s odkazem na Lidovky.cz zveřejnil.

Lidovky.cz následující den v novém textu Taťjana Horáková: tajemná lékařka s týmy chirurgů, kterou nikdo neviděl uvádějí, že nejsou prvním médiem, které T. Horákové naletělo. Poukazují mj. na to, že o ní informovala v minulosti další česká a slovenská média. Podle vyjádření premiéra A. Babiše článek do redakce LN zaslala jeho asistentka.

Domníváme se však, že skutečný problém nepředstavuje to, že by LN a Lidovky.cz „naletěly“ T. Horákové či osobě, která text jejím jménem publikovala, nýbrž to, za jakých okolností se tento článek do redakce vůbec dostal. Považujeme za nezbytné vyjasnit, za jakým účelem, kdy a prostřednictvím koho byl text redakci zaslán a komu konkrétně byl adresován. Zvláště v atmosféře vyhrocené veřejné diskuse na toto téma je třeba vyjasnit, proč nebyl text podroben standardním mechanismům interní kontroly.

Zároveň apelujeme na vedení redakce, aby doložilo, v jaké podobě byla získána reakce A. Babiše pro článek Taťjana Horáková: tajemná lékařka s týmy chirurgů, kterou nikdo neviděl. Jmenovitě to, kdo z členů redakce s A. Babišem či jeho spolupracovníky za tímto účelem komunikoval a zda bylo jeho stanovisko pouze doplněno do připravovaného textu, nebo byl jemu či jeho spolupracovníkům celý text zaslán k revizi, případně upraven na základě pokynů A. Babiše či jeho spolupracovníků. Vyzýváme také ke zveřejnění celého telefonického rozhovoru s údajnou T. Horákovou, který redakce Lidovky.cz pořídila 20. září 2018 a publikovala z něj útržky o dva dny později v článku Podivná “lékařka” nachytala také slovenskou ambasádu a nadaci. Ta teď žádá důkazy o její organizaci.

Žurnalistiku jsme vždy vnímali jako poslání a službu veřejnosti. Nikdy jsme nepsali články na objednávku a nepřebírali materiály podstrčené kýmkoliv s nejasným cílem. Považujeme za nepřípustné, aby v rozporu se všemi etickými zásadami a principy svobodné žurnalistiky byli novináři ovlivňováni vysoce postavenými politiky, což se nesporně v tomto případě stalo. Proto z nastalé situace musí vedení redakce vyvodit pro sebe zásadní důsledky.

Petra Procházková, Ivana Milenkovičová, Milan Rokos