
Výdej v Alze s ochranou proti nákaze
Největší tuzemské e-shopy Alza.cz a Mall.cz zaznamenávají během omezení kvůli koronaviru obrovské nárůsty prodejů především u drogerie, trvanlivých potravin, krmení pro psy, ale také elektroniky, šicích strojů nebo sáčků do vysavače, z nichž si lidé doma šijí roušky. Nárůsty přitom počítají ve stovkách procent. Třeba Mall hlásí u drogerie a čisticích prostředků růst o 800 %, u hygienických potřeb dokonce o 1.400 %. K nejvyhledávanějším produktům na e-shopu patří v posledních dnech trvanlivé potraviny, jako jsou těstoviny, rýže nebo konzervy, které e-shop na základě toho do svého sortimentu zařadil.
Nejvýraznějším skokanem těchto dní jsou ale šicí stroje, kterých e-shop za poslední dva dny prodal přes 700 kusů. Toto číslo běžně odpovídá prodejům za několik týdnů. Češi také ve velkém objednávají sáčky do vysavačů, ze kterých si doma šijí roušky. Jejich prodeje u Mallu vyrostly o 350 %. Stále je velký zájem o domácí pekárny a mrazáky, jejichž prodeje vyskočily pětinásobně. Od vyhlášení celostátní karantény pak extrémně vyskočily prodeje sportovního vybavení. Posilovací tyče, činky a závaží si pořizuje desetkrát tolik lidí než loni touto dobou.
Alza kromě nárůstu výše uvedených kategorií informovala také o prudkém zvýšení prodejů krmiv pro domácí mazlíčky, a to zhruba o 200 %, ale na trojnásobek také vylétly prodeje sportovního vybavení, hry a herní konzole, stavebnice a deskové hry, na dvojnásobek pak papírové a elektronické knihy. Celkové prodeje jsou pak podle Alzy plně srovnatelné s předvánoční nákupní horečkou.
Z dat Mallu dále vyplývá, že v posledním roce dávalo 58 % zákazníků e-shopu přednost vyzvedávání zásilek na výdejních místech, avšak kvůli šíření koronaviru se to mění. Pokud si dnes zákazník objedná zboží domů, v 80 % případů volí bezkontaktní doručení, kdy se s kurýrem vůbec nepotká. „Současný provoz převyšuje vrchol vánoční sezóny,“ říká Oldřich Bajer, šéf Mall Group. Firma už kvůli tomu také spustila největší náborovou akci ve své historii, ve které shání přibližně 300 lidí do skladů, a také řidiče s vlastní dodávkou jako kurýry.
Podobně návštěvnost online lékáren násobně převyšuje nápor z Vánoc i Black Friday. Celkový počet kliků u největších online lékáren za den aktuálně roste o desítky milionů. Údaje datového centra VS Hosting ukazují, že se průměrná návštěvnost u dvou ze tří největších online lékáren zvedla zhruba trojnásobně a na této hodnotě se drží už třetím týdnem. Za jediný den počet kliků u největších lékáren přesahuje 100 milionů.
Nejásat předčasně
Poradenská společnost Acomware ale přišla minulý týden s varováním, že těžké časy dolehnou i na e-shopy, protože po online nákupní horečce už bylo právě v minulém týdnu cítit opadající zájem. Netýká se to samozřejmě všech, ale zatímco třeba e-shopy s potravinami nestíhají dodávat, non-food sektor už v posledních dnech brzdí. Odhad Acomware počítá s tím, že kromě potravin a drogerie mohou prodeje klesnout až o 40 %. O víkendu si ještě Češi pořizovali zásoby domů, s pondělním zákazem vycházení se jejich chuť nakupovat významně snížila. „Nejvíc tím trpí prodejci zboží, pro které teď Češi nemají využití. Jde například o sportovní potřeby, které se v pondělí propadly o více než 50 %. Podobně klesly počty objednávek módy nebo třeba hraček,“ tvrdí David Vurma, šéf Acomware.
Po celý březen se tak chování zákazníků mění takřka ze dne na den. Zatímco začátkem měsíce se lidé zásobili potřebami pro děti či své domácí mazlíčky, o víkendu 14. a 15. března lehce vzrostl zájem o elektroniku, nábytek nebo vybavení do domácnosti. „Někde zvýšený zájem doznívá ještě teď. Bude ale spíš krátkodobý. Češi kupují věci, které jim doma chybějí, typicky malé spotřebiče jako například kávovary. Nebo konzole či kutilské potřeby, kterými se zase zabaví,“ dodává Vurma.
Pondělní pokles nákupů pokračoval podle údajů Acomware také v úterý 17. března a ani výhled do příštích týdnů není příliš optimistický. „E-shopům s výjimkou prodejců potravin a drogerie spadnou tržby v průměru o zhruba 35 až 40 %,“ soudí Vurma. V reakci na klesající poptávku e-shopy postupně snižují své investice do internetové reklamy. Výdaje na výkonnostní reklamu klesly začátkem tohoto týdne o 42 %, v následujících týdnech to může být až o 65 %. „Míň investují nejen společnosti, kterým se v aktuální situaci nedaří, ale také firmy, jejichž obraty díky nabízenému zboží vyletěly směrem vzhůru. Často jsou jejich logistické či dodavatelské kapacity na stropu, takže další podpora poptávky může být kontraproduktivní,“ domnívá se Štepán Jandl, hlavní konzultant Acomware.

Mark BBDO hlásí za rok 14 nových lidí v týmu

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu

Livesport začne oficiálně měřit návštěvnost, reklamu bude prodávat Arbomedia

Rádio Zet se změní na Radio Prostor, Echo Media přidá podcasty
