Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna za 43. týden 2021
- ADC Czech, Nice!: Nas*r všechny (64 %)
značka: ADC Czech Creative Awards, klient: ADC Czech - VMLYR Prague: Online schůzka s bankéřem (44 %)
značka, klient: Česká spořitelna - Zaraguza: Sýrařem od narození (40 %)
značka, klient: Madeta - Peppermint: Garance dobré rady a vrácení peněz (33 %)
značka: Lékárna.cz, klient: Pears Health Cyber
- Future Bakery: Podílej se na budoucnosti (26 %)
značka, klient: Xixoio
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.
1. „Nas*r všechny,“ lákal klub kreativců na Louskáčky

ADC Czech Creative Awards: Nas*r všechny

ADC Czech Creative Awards: Nas*r všechny

ADC Czech Creative Awards: Nas*r všechny

ADC Czech Creative Awards: Nas*r všechny

ADC Czech Creative Awards: Nas*r všechny
Spolu se srpnovým otevřením přihlášek letošních ADC Czech Creative Awards 2021 spustil český Art Directors Club kampaň k letošnímu ročníku. Kreativní tým ve složení Michaela Pechanová, Martin Svetlík a Richard Axell ji vytvořil spolu s produkcí Nice! a jejím režisérem Václavem Krbůškem. „Od momentu, kdy jsme dali dohromady koncept, pro nás byla spolupráce s Nice! prioritou, protože jejich smysl pro humor a zároveň pro detail je přesně to, co jsme pro kampaň potřebovali,” popisuje za ADC člen výboru Martin Svetlík. V kampani by se podle něj měli poznat nejen ti kreativci, kteří se letos skutečně postavili před objektiv kamery v rámci natáčení, ale v ideálním případě „úplně každý, kdo někdy zkoušel vymyslet tu nejlepší reklamu roku“. Kampaň na ADC Czech Creative Awards byla letos poprvé k vidění také v ulicích, kde se s ní mohla setkat i široká veřejnost. Od 10. srpna probíhala celkem na 15 plochách umístěných převážně na Praze 7 a v širším centru. Venkovní část kampaně zrealizoval ADC ve spolupráci s JCDecaux, které už druhým rokem poskytuje plochy projektu ADC Unit. „Od začátku jsme chtěli ADC víc otevřít veřejnosti - aby lidi věděli, že za reklamou, na kterou se dívají každý den v televizi, stojí skuteční lidé, kteří kromě jiného mají občas i skutečné emoce. V tomhle případě závist,“ podotkl David Suda, předseda ADC. Na vizuálech fotografa Ondřeje Szollose se svými minulými úspěchy v soutěži chlubí členové ADC, konkrétně právě David Suda, dále Richard Stiebitz, Klára Palmer, Dejan Štajnberger a Pavel Flégl. V rámci konceptu Nas*r všechny byly však všechny vizuály výrazně poničené více či méně vulgárními kresbami méně úspěšných kreativců. Digitální vandalismus zastal jako art director kampaně Richard Axell, většina vizuálů použitých jako CLV ale byla ještě před nasazením do rámů skutečně fyzicky poničena. ADC přitom upozornil, že vandalismus reklamních ploch byl s partnerem dohodnutý.
„Naser všechny“ boží. Vizuál super. Spoty asi leckoho pobaví, mě ne. Má-li to být personalizovaná stereotypizace branže takzvaně „na komoru“, spíš mě to od účasti v podobné soutěži odradí.
Jakub Hussar (Haze)
Je to hodně dovnitř only, ale consumer’s insight je za sto bodov, a tolik bych i dal za filmíky. Statické tak jednoznačné skvělé nejsou, ale co už. Nasírejte dál!
Vilém Rubeš
Dobrý no, prodávat reklamu a sebe, to by nám ještě šlo. Takže na bednu s reklamní cháskou.
Pavel Jechort (Mall Group)
Tuhle kampaň na ulici pochopil asi málokdo. Ale na stav kreativní duše v období sběru Louskáčků to sedí jako p*del na hrnec.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
Škoda, že takovou jednoduchost, přímočarost a uvěřitelnost nedokáží členové ADC víc uplatnit také při práci na svých komerčních zakázkách. Palec nahoru za video i printy.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Je to dobrý. Zasmál jsem se. Zajímala by mě data. Konverze ze spotů a uzavřené přihlášky. Jako brand image super.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
2. Bankéři České spořitelny propagují videoschůzky
Prvních 500 bankéřů České spořitelny začíná od října komunikovat s klienty přes videohovory, online videohovory v prostředí internetového bankovnictví George mají plně nahrazovat návštěvu pobočky, klienti se mohou přes video poradit o svých financích a sjednat jakoukoli službu či produkt. Spuštění online videoschůzek doprovází Česká spořitelna komunikační kampaní v rámci svého dlouhodobého konceptu Silnější. Spoty o stopáži 30 a 15 sekund zajistila kreativní agentura VMLY&R, režíroval je Marek Partyš v produkci Bistro Films. „Zejména pro mladší klienty se v průběhu pandemie stal online kontakt s bankou včetně online poradenství naprostým standardem. Klienti, kterým ještě nebylo 30, na našich pobočkách nikdy nebyli a nejspíš na ně ani nepřijdou, Českou spořitelnu pro ně zosobňuje mobilní bankovnictví George. Tito klienti chtějí být v kontaktu s bankou v okamžiku, kdy to potřebují a ne tehdy, kdy má otevřeno nejbližší pobočka. Online videohovory jsou ale určeny pro všechny klienty Spořitelny a v rámci pilotu je ocenily například také rodiče s dětmi, kteří nemají čas chodit na naše pobočky, ale zároveň mají často komplexní potřebu finančního poradenství,” říká Markéta Klučková, která ve firmě odpovídá za inovace a digitální infrastrukturu pobočkové sítě.
Je to taková konformní „uncool coolness“. Ten slogan mi vadí, protože v lidech potlačuje přirozenou sebedůvěru. Proč mi nějaká spořitelna vnucuje defétistickou vizi toho, co si myslím?
Jakub Hussar (Haze)
Message: milí spotřebitelé, teď už vás budeme otravovat i po online videích. Zpracování: vesele nesourodé scénečky, do kterých banka leze nevím proč, roli ani pointu tam nemá. Uf, upocená kampanička.
Vilém Rubeš
Na takových reklamách je poznat, jak moc jsou firmy typu Česká spořitelna vzdálené realitě. Fakt si myslíte, že takhle vypadá život a sranda? Pak se zamyslím, jak moc vaše produkty mohou naplňovat potřeby reálného člověka. A to asi není cílem, co?
Pavel Jechort (Mall Group)
Jednoduché sdělení řečené ve správný čas, k tomu fajn vizualizace, kampaň České spořitelny mě stále baví!
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
Reklama na Českou spořitelnu je dlouhodobě tím lepším, co se dá vidět. Mívá myšlenku, profesionální provedení a zdá se, že obsahuje i víru v to, že to je tak správně. Ta reklama si věří.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Tentokrát to opravdu není souboj titánů. Takže tohle je můj favorit, snad pro určitou hravost v exekuci.
Vratislav Šlapák (Mustard)
3. Madeta se Zaraguzou ukazují Sýrařův výběr

Klíčový vizuál kampaně Sýrařův výběr
Tradiční česká mlékárna Madeta, která je největším tuzemským výrobcem mléčných produktů, připravila ve spolupráci s kreativní a strategickou agenturou Zaraguza Praha kampaň na propagaci řady plátkových sýrů Sýrařův výběr. Třicetisekundový televizní spot byl točen na klasický analogový film v malebné krajině jižních Čech, která je pro Madetu typická. V televizi je k vidění od 25. října. Produkci kampaně zajišťovala společnost Flux Films. Režie spotu se chopil Pavel Soukup, mistrem kamery byl Radim Střelka. Kampaň poběží i v printu, rádiu a online. Spolupráce mezi Madetou a pražskou Zaraguzou započala letos v létě pozvánkou do tendru na komunikaci sub-brandu Sýrařův výběr. Agentura přinesla do tendru tři kreativní řešení, z nichž si klient vybral to, které staví na reálné postavě mistra sýraře, pana Josefa Pánka, který v Madetě působí už od roku 1971. Koncept Sýrařem od narození dává divákům nahlédnout do dětství mistra sýraře a posléze ho přenáší do současnosti, kdy mistr Pánek představuje řadu výběrových sýrů. Kampaň je prvním počinem v rámci navázané spolupráce mezi Madetou a Zaraguzou.
Další z nekonečné série „fortelných“ reklam na sýr / pivo / víno / cokoliv. Hezké řemeslo, ale jinak nic (jakože nic) nového pod sluncem.
Jakub Hussar (Haze)
Právě jsem zjistil, že mé dětství stálo za prd, protože - sorry - já se tehdy naopak nikdy nezajímal o původ surovin. Spotů na téma, jak starý mistr již od časů běhání bosky po strčništích nesl v sobě touhu dělat nejlepší sejra / kafe / šnaps / závlačky / motorky už je kolem jaksi dost. Ale uděláno je to zručně.
Vilém Rubeš
Rozuměl bych tomu, že se omílá archetyp neviňátka, protože jako příroda a suroviny, ale vy z toho děláte obtížně uvěřitelnou story, což celou věc kazí.
Pavel Jechort (Mall Group)
Je to hezky natočené, je to hezky očekávatelné...
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
Reklama na sýr, stokrát jinak a, nepřekvapivě, pokaždé stejná. Úporný technický branding od začátku do konce a snaha o uvěřitelnou emoci. Neurazí ani nenadchne.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Madetě to bohužel nevěřím. A pana Josefa je mi spíš líto, snad ho dobře zaplatili za ty desetiletí práce. Jinak příběhově a filmově je to dobré.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
Ostrý kontrast mezi rádoby prohřátými vizuály a copy napsanou marketingovým ředitelem ve mě nevyvolává moc lidský pocit. To nenašli lepší způsob, jak prodat kus sýra? Kde zůstala nejlepší pastička na světě?
Vratislav Šlapák (Mustard)
4. Lékárna.cz se prezentuje spotem od Peppermintu
Lékárna.cz, první internetová lékárna v Česku, představuje svou službu Garance dobré rady a vrácení peněz. Inovativnost služby zrcadlí pojetí televizní kampaně, která se odehrává ve stylizovaném prostředí e-shopu s poradenstvím, po kterém provází jeden z lékárníků a také sám zakladatel firmy Vladimír Finsterle. V klíčové roli se objevil herec Klicperova divadla William Valerián, námět, grafické ztvárnění a produkci zajistily firmy Peppermint Digital a Peppermint Production. Spot režíroval Pavel Soukup. Ve dvou variantách 30 a 15 sekund se vysílá na stanicích skupiny Nova. „Z marketingového výzkumu jsme zjistili, že se zákazníci domnívají, že lékárník doporučuje produkt podle velikosti marže a ne v zájmu zákazníka. A to jde přitom o zdraví! Rozhodli jsme se proto jako první toto vnímaní lékárníků nekompromisně změnit. Díky nové službě jsme tedy první a jediná lékárna, ve které zákazníkovi vrátíme peníze, pokud mu lékárníkem doporučený produkt nezafunguje. Této službě věříme natolik, že jsme s kreativní agenturou Peppermint natočili odvážný televizní spot,“ prohlásil Robert Arient, marketingový manažer Lékárna.cz.
Chápu pocitový příklon farmacie ke klasickému retailu, ale proč ten starobně-dederónský styling, outfit, barvy, všechno?
Jakub Hussar (Haze)
NKP. Animace lítají, lidé s vadami artikulace hovoří, garance vrácení peněz varuje na dálku. To už je zase 2005?
Vilém Rubeš
Produktový koncept založený na radě je super. Jenže reklama je peklo. Lítá tam strašně nápisů, obličejů, střihy jsou zběsilé, benefity nakládáte jeden na druhý, vůbec se to nedá sledovat. Škoda.
Pavel Jechort (Mall Group)
Další hlava mluvící z aseptického online světa a pro ty, kterým poslech nestačí, tak ještě přebohaté menu grafických odkazů a zpráv. A pak ještě pán číslo dvě. Naštěstí se na to nemusím dívat podruhé.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Hipster v lékárně ve webové grafice... No zas tak inovativní mi to nepřijde. Lidé i boti mi radí na většině webů. Tak snad mi v lékárně poradí aspoň tak, abych si mohl ještě přijít vyzvednout zpátky peníze, když mě nevyléčí... zajímavý benefit, předpokládající, že mi lék nebude „chutnat“.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
Proč v tom spotu není jen pan doktor Zakladatel? Takhle to působí trochu zmateně a jinak zcela tuctově.
Vratislav Šlapák (Mustard)
5. Blockchain Xixoio dává fiktivní zprávu z budoucnosti
Agentura Future Bakery se komplexně postarala o strategii, vývoj kreativního konceptu a přípravu kampaně pro nový bankovní ekosystém Xixoio. Xixoio provozuje platformu, přes kterou bude probíhat tokenizace firem, tedy proces, kdy firmy získávají kapitál od investorů výměnou za emisi vlastního tokenu přes technologii blockchain. Vzhledem ke komplexitě a absolutní novosti toho, co Xixoio přináší, byli do analyticko strategické fáze zapojeni i „tvůrci z davu“ sdruženi v rámci Future Bakery, jako zásadní zdroj insightů potřebných pro přípravu strategie. Kreativní koncept vychází z myšlenky fiktivní zprávy z budoucnosti: „Představujeme technologii a ekosystém, který s největší pravděpodobností výrazně ovlivní to, jak budeme v budoucnu fungovat. Představy o vlastní budoucnosti jsou však vždy subjektivní, proto jsme se vyvarovali jakékoliv snaze o její znázornění. Naopak jsme se zaměřili na vlastnosti a emoce, důležité pro správné naladění se na budoucnost a vše, co nás čeká. V kontextu současného stavu společnosti a šířící se krize důvěry. Technologie blockchain, o které s nadsázkou říkáme, že je ‚férovější než člověk‘, má ambici nám v této krizi pomoci.“
Pardon, já to nedokoukal. Jednozáběrovou fotobanku a nicneříkající vzletné fráze kořeněné epickým chorálem nedávám.
Jakub Hussar (Haze)
Velká slova, budoucnost je zářivá. Rychle se chyť příležitosti. Garant a kreativní ředitel Bernard Madoff. NKP.
Vilém Rubeš
Usnul jsem za větou „zpráva z budoucnosti“, pak se ještě vzbudil, abych zaslechl, v co všechno věříte vy, a zase usnul. Nechápu, co s tím mají dělat diváci, nechápu produkt, nechápu vizualitu s otáčející se pohaslou planetou. To snad nemaká ani jako interní motivační video pro zaměstnance, kteří ví, co děláte.
Pavel Jechort (Mall Group)
Technologie samotná láká k dalšímu zkoumání, kreativní koncept mě neláká nikam.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
Reklama mě naučila to divné slovo vyslovit, ale pak už zůstal jen pocit, že to je něco tak složitého, co se vysvětlit nedá. Proto asi ten dlouhý, prázdný a patetický voiceover. Když to ale nedokážu vysvětlit své babičce, tak s tím do televize nelezu.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Je to sebevědomé. Není to jednoduché a je to pro vyvolené. Cesta bude dlouhá, ale baví mě, že někdo musí být evangelista a vzdělat širokou veřejnost. Takže držím palce. Jinak je to hodně obecné a na vlně „všechno dokážeme, když si budeme věřit“, což zapadá ve směsici reklamních sdělení, které mají už i čokolády. Název bude trouble.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou
