Tým webu Hlídací pes uvádí svou druhou knihu Babiš. Vůdce pro 21. století. Pokřtil ji koblihou.

Prodej digitálních verzí novin a časopisů se za rok zpětinásobil, hlavně díky titulům Economie

Nejvyšší nárůsty v posledním roce zaznamenaly Hospodářské noviny a časopis Ekonom.

Novin a časopisů v elektronické podobě – pro mobilní telefony, tablety či počítače – se v Česku prodává celkem přes 7 tisíc na vydání. Ukazují to nejčerstvější, listopadová čísla kanceláře ABC ČR, která náklady tuzemského tisku ověřuje. Je to meziročně pětkrát víc, předloni v listopadu se tu zmíněnou cestou prodávalo necelých 1400 „výtisků“ na vydání.

Digitální prodeje novin a časopisů

Digitální prodeje novin a časopisů

Nejvyšší nárůsty v posledním roce zaznamenaly Hospodářské noviny a časopis Ekonom, který je stejně jako Computerworld, Týden a regionální Deníky nováčky v oficiálních číslech.

Trh se začal etablovat na sklonku roku 2011, v jehož průběhu se začaly objevovat mobilní aplikace pro tablet iPad – hned v lednu Hospodářských novin a Týdne, v květnu Respektu, v červnu Lidových novin, v prosinci MF Dnes. Znatelný růst předplatitelů pak začal v roce 2012.

Momentálně jsou oficiálně evidované prodeje 8 titulů, z toho 4 deníků (Deník, HN, LN, MF Dnes) a 4 časopisů (Computerworld, Ekonom, Respekt, Týden). Trh tak dosud buduje jen 5 vydavatelství: Economia (HN, Ekonom, Respekt), Mafra (LN, MF Dnes), Vltava-Labe-Press (Deník), Empresa Media (Týden) a IDG Czech Republic (Computerworld).

Prodej obsahu přes digitální aplikace, jejichž vytvoření stojí zpravidla řádově statisíce korun (tisková vydavatelství na to většinou najímají menší vývojářská studia), zatím žádnou velkou záchranou před padajícími náklady a příjmy tištěných verzí není.

Třeba Hospodářské noviny sice prodávají v elektronické podobě (3307) přes polovinu toho, co na stáncích (5536), digitální prodeje přesto nedosahují ani desetiny celkového denního prodaného nákladu (39164). U ostatních titulů je podíl e-verzí na celkovém nákladu ještě menší.

Zájem čtenáři projevují o ad hoc vydání k aktuálním událostem, zvlášť když jsou tyto rychle vytvořené noviny zdarma – jako teď v případě večerního speciálu Lidovek pro iPad v den prvního kola prezidentských voleb.

Zároveň narůstá poptávka po službách „digitálních trafik“, které nabízejí ke stažení noviny, časopisy či katalogy v podobě, v jaké vycházejí na papíře. Konkrétně třeba Publero ohlásilo v lednu 40 tisíc registrovaných, za poslední rok se tedy jeho uživatelská základna víc než ztrojnásobila.

Jak píše Mediaguru.cz, zájem o elektronické noviny a časopisy má podpořit svou nabídkou vznikající vydavatelství Tablet Media bývalých manažerů Economie Michala Klímy a Petra Schönfelda.

Web dál připomíná, že podle aktuálního Media Projektu za 2. a 3. čtvrtletí 2012 čte noviny na tabletech a v chytrých telefonech v Česku 290 tisíc lidí (tedy 3,1 % populace ve věku 12 až 79 let), časopisy pak 248 tisíc (asi 2,8 % populace).