Prodej přes internet má za sebou rekordní rok, dělá už 16 % maloobchodu

Obraty tuzemských e-shopů dosáhly 196 miliard Kč, z toho za poslední kvartál 65 miliard.

Uplynulý rok 2020 byl pro internetové obchody v Česku rekordní. Obraty tuzemských e-shopů dosáhly celkem 196 miliard Kč, což znamená meziroční růst 26 %. Podíl e-commerce na maloobchodu v Česku tak přesáhl 16 %, což znamená skokový růst o přibližně tři procentní body. Svědčí o tom čerstvé údaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz. V roce 2019 dosáhly e-shopy obratů 155 miliard a růstu 15 %.

„Že bude pro e-shopy rok 2020 rekordní, to bylo zřejmé od jeho poloviny. Celkové vyhodnocení to potvrzuje a zdůrazňuje, jak význam e-commerce roste. Šestnáctiprocentní podíl na celkovém maloobchodu je velký úspěch, o to lepší, že internetové obchody hektické období zvládly skvěle. Ukázaly novým nakupujícím, jak pohodlné a kvalitní služby nabízí,“ hodnotí uplynulý rok výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

„S ohledem na koronavirovou krizi a nouzový stav v průběhu roku jsme sledovali prudký nárůst od března. Přesto bylo nejúspěšnější období opět to předvánoční. Češi nakoupili na internetu od října do prosince dárky za víc než 65 miliard korun,“ doplňuje Vetyška. Skokově se zvýšily objemy prodejů potravin, drogistického zboží, léků a zboží denní spotřeby obecně. Úspěšný byl také prodej drobné elektroniky.

Změny loni zaznamenaly e-shopy rovněž v zájmu o dřív neobvyklé způsoby dodání zboží: „Podle našeho předvánočního výzkumu mezi spotřebiteli si například vyzvednutí v externích výdejnách vybralo jako nejčastější způsob doručení objednávky 45 % internetových nakupujících. Osobní odběry tak byly jednoznačně jedním z letošních trendů, stejně jako odběry z automatických boxů.“

A jaký bude vývoj v roce 2021? „Odhadujeme, že i v novém roce česká e-commerce poroste. Nemůžeme očekávat, že meziroční růst bude dosahovat výsledků jako loni. Je jisté, že nás čeká překonání magické hranice 200 miliard korun obratů. Vývoj přinese velmi pravděpodobně další prolínání online a offline prodeje a bude pokračovat vyšší četnost objednávek zboží denní spotřeby,“ předpovídá výkonný ředitel APEK.