Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a zadavatelů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 22. týden 2020
- Symbio: Sliby mojí vagíně (59 %)
značka: Ria, klient: Hartmann-Rico - Yinachi: Není to nádhera? (59 %)
značka: Staropramen, klient: Pivovary Staropramen - McCann Prague: Představte si místo (54 %)
značka: Gambrinus, klient: Plzeňský Prazdroj - Triad Advertising: První pivo je na nás (47 %)
značka: Pilsner Urquell, klient: Plzeňský Prazdroj - VCCP Prague: Lenochod, nebo tygr? (44 %)
značka: Shelma, klient: Partner in Pet Food
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Ria apeluje na „sliby mojí vagíně“

Ria: Sliby mojí vagíně (Symbio)

Ria: Sliby mojí vagíně (Symbio)

Ria: Sliby mojí vagíně (Symbio)
Značka menstruačních pomůcek Ria spouští svou už pátou kampaň. Po loňské klučičí Menstruaci se pustila do tématu sebepřijetí a reprodukčního zdraví. Je to poprvé, kdy se Ria v komunikaci nevěnuje čistě menstruaci. Při tvorbě nové kampaně agentura vyšla ze zjištění, že 44 % žen nedokáže na medicínské ilustraci přesně určit vagínu, celých 60 % pak neví, kde je vulva. Labioplastika (chirurgická úprava malých stydkých pysků) je ale přitom celosvětově nejrychleji rostoucím segmentem plastické operace. „Je těžké mít pozitivní vztah k části těla, kterou tak trochu ignorujeme. Chceme, aby holky vzaly zrcátko a - některé třeba poprvé v životě - se podívaly mezi nohy a řekly si, že se budou mít rády a budou o sebe dbát - po stránce psychické, zdravotní, i třeba v sexu,“ říká Michaela Pechanová, associate creative director agentury Symbio, kde kampaň vznikla. Na videa navazuje edukačně-zábavný obsah zaštítěný nezištnou odbornou garancí spolku Loono. Dává dívkám inspiraci i odpovědi na otázky ve spolupráci s lékaři. „Věříme, že sebepřijetí úzce souvisí s tím, jak dbáme o svoje zdraví. V článcích od Loona se holky dozví, co je čeká u gynekologa, proč řešit pohlavní choroby, i to, co jim ve škole neřekli - třeba kde hledat vulvu a jak je to s menstruačním sexem,“ doplňuje Eva Minaříková, produktová manažerka značky Ria. Kampaň běží na sítích.
Tahle kampaň možná pro někoho bude takzvaně trochu moc, pro někoho zase málo, ale v každém případě rozvíří emoce. Tleskám za odvahu klienta a tvůrců. Oceňuji video, které je provedeno citlivě a zároveň otevřeně, smekám před pěknými printy. Tohle je pro mě kampaň, která má (i když se ten výraz tematicky nehodí) koule.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Výborně udělané choulostivé téma. Za mě bezvadný casting - uvěřitelné ženy jako ze života a ne katalogové krásky. Skvělý skript a hlavní myšlenka kampaně. Trošku mi to kazí kamera, ta je ale zřejmě podřízená tomu, jak to funguje v tomto segmentu.
Marek Šplíchal
Symbio dělá se značkou Ria světovou práci. Moc se mi líbí dlouhodobá konzistence a nadprůměrné nápady. A jako táta dvou dospívajících dívek hodnotím tenhle džob jako nejlepší z celého týdne. Píva nepíva.
Petr Laštovka
Eeeeeeeh, škoda, že se sem nepostují selfie hodnotitelů při sledování kreativy. Ale vážně, já na to asi nemám názor. Netuším, jestli tenhle insight jde z hloubi dívčí duše. Pokud ano, je to další známka faktu, že muži o ženách spoustu věcí nevědí.
Pavel Jechort
Ria nastavuje zrcadlo. Pominu, zda to je či není „disgusting“, problém je jinde. Kampaň chce být o sebepřijetí. Jenže, spousta žen se přijímá i bez toho, aby na obrázku dokázala určit, kde je vagína. Jinými slovy, ke svému šťastnému životu to nepotřebují. Do doby, než uvidí spot. Ten chce totiž reálně existující (a vážný) problém se sebepřijímáním vyřešit tím, že holky vezmou zrcátko a podívají se mezi nohy. A podobná marginalizace může nadělat hodně škody. Tvůrce se ohání statistikou, že „44 % žen nedokázalo na medicínské ilustraci přesně určit vagínu“. A já si dovolím doplnit: „44 % žen s tím nemělo sebemenší problém. Po zhlédnutí spotu těch 44 % žen napadlo, že je problém, že nedokáží určit, kde je vagína. Poté, co tento problém nevyřešily se zrcátkem v ruce, došlo oněch 44 % žen k přesvědčení, že mají vážný problém.“ Pozor na nesmyslná zjednodušení zabalená do rádoby odvážného balení.
Ivan Peterka (Peppermint)
Ehm no, tohle hodnocení nechám na kolegyních, já jsem na to moc stydlivý.
Michal Šoller (Cognito)
2. Staropramen využil spot z doby před krizí
Pivní značka Staropramen uvedl další reklamní spot od kreativců z Yinachi. Vznikl ještě před začátkem koronavirové krize. „V hlavní roli se i tentokrát objevuje Hynek Čermák, tvář značky v posledních letech, jehož otázka v prvních vteřinách ‚není to nádhera, umět si počkat na to svoje?‘ činí spot silně aktuálním, a to vzhledem ke znovuotevření hospod a restaurací po víc než dvou měsících,“ připomíná klient. Namísto oslavování produktových benefitů jde značka v novém spotu víc po ideové a životní lince. Spot poběží až do konce srpna v televizi a bude doplněn silnou digitální kampaní v několika různých formátech i prémiovými venkovními plochami. Spot na smíchovské pivo vznikal v karlínské hospodě U Tunelu.
Čistá práce, není tam nic navíc. Líbí se mi hlavně obraz.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Jsem rád, že Staropramen už neburcuje za Smíchov. V jednu chvíli jsem si myslel, že ten pivovar hodlají na Smíchov přejmenovat. Je nádhera si počkat. A tohle je fajn věc.
Petr Laštovka
Není to zlý, ale už jsem to říkal... lidi sice nečtou a nezajímají se, ale mít jako ambasadora chlapíka, který veřejně deklaruje abstinenci, je prostě pro pivo špatný. Ta lež je zakomponovaná už v samotné podstatě a co tomu tedy pak mám věřit? Jinak je samozřejmě Hynek Čermák super. Ale ne tady.
Pavel Jechort
Zatímco Plzeň je korporátně rozjuchaná, Staropramen si drží někdejší plzeňský nadhled a trpělivost. Inu, časy se mění, pivo ale zůstává. I když, slyšet Čermáka, to máte docela chuť se za něj napít.
Ivan Peterka (Peppermint)
Hynek se k tomu pivču prostě hodí. Spot ve mě tu chuť na pivo prostě probudí i když ho nepiju. To je správná reklama.
Michal Šoller (Cognito)
Pamätáte si na tie socialistické reklamy na zeleninu? Ja nie, ale videl som ich na YouTube a tento spot mi ich pripomenul. Ukázal som ho strýkovi a ten síce po minúte vôbec netušil, na akú značku to bola reklama, zato mu šla od úst pena a nútil ma vyhľadať na internete zľavové akcie na akékoľvek pivo na svete. Takže od pondelka do stredy v Penny krušovická desiatka len za 8,90 Kč, dvojlitrový Braník v petke v Albertoch až do utorka len za 29,90 Kč, a pre milovníkov piva, čo chutí ako výplach z katétru cirhotika, je tu do utorka akcia na Primus len za 6,90 Kč v Terne.
Tomáš Hrábek (Brain One)
3. Michal Isteník v druhém spotu Gambrinusu
Pivní značka Gambrinus se profiluje jako ta, která stojí za zdravým rozumem. „To je důvod, proč jsme chtěli vytvořit speciální komunikaci, která vypíchne znovuotevření hospod a restaurací po jejich kompletním uzavření v průběhu pandemie koronaviru,“ uvádí agentura McCann Prague, podepsaná pod novou kampaní pivní značky. Idea kampaně je jednoduchá – lidé nebyli v hospodách tak dlouho, že museli zapomenout, jaké to vůbec je. A tak Gambrinus představuje hospody a jejich kulturu pomocí jejich největších benefitů jako zcela nový produkt pro každého. Jde o druhý spot značky s hercem Michalem Isteníkem, první nesl název Skruže.
„Hospoda právě otevřená i u vás.“ Výborné! Okamžitě mám chuť zajít do nejbližšího pohostinského zařízení. Netvrdím, že si dám Gambrinus, ale jdu prostě na pivo do hospody!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Vadí mi ta sluncem přepálená kamera jakoby vystřižená z reklamy na Ramu. Je to příliš vzdálené od reality - takhle baletně si návrat do hospody nepředstavuju. Hlavní myšlenka „představte si místo, které si už nemusíte představovat“ pro mě nefunguje.
Marek Šplíchal
Le pardón, ale přišlo mi to jako reklama na ten Fejsbůk, žejo. Taky to není doma, taky mi tam každý říká jinak, než se jmenuju, a sklenici tam po sobě taky nemyju. A ejhle, ona je to reklama na hospodu. A tam si mám dát gábinu. Tleskám za tlesknutí nohama, hezký to je.
Petr Laštovka
Jsem mírný optimista. Celou dobu jsem čekal, že dojdeme ke stylovým týpkům u stolu, a ono nic. Jakože pouťově osvícená hospoda je taky peklo.
Pavel Jechort
Je třeba se dívat pozitivně, klidně i optikou mírné hladinky, takže - když se otevírají hospody, je i Gambáč dobrý. Ručník přes pípu po Skružích mu prospěl, uvidíme, jak bude míru držet dál.
Ivan Peterka (Peppermint)
Chtěl bych si představit fakt dobrou reklamu na Gambrinus nebo nejlépe, abych si ji nemusel představit. Ale abych jen nehejtoval, tak nápis na vratech pobavil.
Michal Šoller (Cognito)
Presne takto tancoval môj strýko za každým, keď ho prepustili z protialkoholického liečenia na psychiatrii v Levoči. Čím chcem povedať, že je to pre tento národ alkáčov na komoru a presné.
Tomáš Hrábek (Brain One)
4. První je na nás, zve Pilsner Urquell

Pilsner Urquell: První pivo je na nás (Triad Advertising)
Od 25. května se po omezeních kvůli koronaviru naplno obnovil provoz hospod a restaurací. Jejich znovuotevření podpořil Plzeňský Prazdroj dosud největší akcí ve svých dějinách, která dostala název První pivo je na nás. Každý zákazník, který si objedná pivo ve kterékoli hospodě, kde mají Pilsner Urquell na čepu, tedy dostane další pivo na účet pivovaru. Akcí chce pivovar poděkovat štamgastům za jejich věrnost a podpořit hospody v jejich restartu. Plzeňský pivovar takto chce milovníkům piva načepovat celkem milion piv. Protože kde se pivo čepuje, svět se zase točí. Akce proběhne v Česku i na Slovensku. Koncept Kde se pivo čepuje, svět se zase točí a komunikační kampaň vytvořila agentura Triad Advertising ve spolupráci s produkcí Stink Films. Kampaň byla naplánována ve dvou fázích v televizi a online. V pondělí 25. května, tedy v den znovuotevření hospod, byla vidět i na titulních stránkách významných deníků v Česku.
„Kde se pivo čepuje, svět se zase točí“ je fajn hláška. Spot je malinko jalový, hlavním hrdinům nějak nevěřím, že zrovna oni roztočí bujarou zábavu, ale plakát je super.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Strašně se mi líbí hlavní myšlenka spotu včetně skriptu, ale všechno u mě zabíjí ta prosluněná a za každou cenu pozitivní kamera. Podle mě se nepovedl casting - hlavní hrdinové u mě neevokují milovníky piva, spíš vidím reklamu na šampón, obchodní řetězec nebo cestovní kancelář.
Marek Šplíchal
Pilsner svět zastavil, Starobrno ho dokonce pustilo pozpátku. Přemýšlím, kdy jsem viděl v reklamě na pívo malující se paní. Tleskám za nápad prvního píva na ně.
Petr Laštovka
Mechanika celkem chytlavá, kreativa papundeklová. Ani Pilsner Urquell by se neměl brát tak vážně.
Pavel Jechort
Největší akce v dějinách Prazdroje by si zasloužila důstojnější nápad i exekuci.
Ivan Peterka (Peppermint)
Spot to u mě moc neroztočil, ale za ten krásný vizuál dávám palec hore.
Michal Šoller (Cognito)
Toto je o mnoho chytrejšie, než tie prebytky vylievať. Alkoholik na suchu vypije všetko vrátane voňavky (ahoj, strýko!), úplatok v podobe plzne vráti do hry každého, kto si myslel, že už je z najhoršieho vonku. Kde sa pivo točí, tam celonárodné delirium tremens končí! Uff, gramatický rým, ja viem. No nič, poďme ďalej.
Tomáš Hrábek (Brain One)
5. Žrádlo Shelma motorem pro malé šelmy
Agentura VCCP připravila komunikační kampaň superprémiového krmiva pro kočky pod značkou Shelma od společnosti Partner in Pet Food. Produkty Shelma jsou plné živočišných proteinů, čerstvého lososa (nebo hovězího, kuřecího, krůtího), což je pro kočky jako masožravce nejdůležitější. Receptury jsou navíc bez přidaných obilovin, dochucovadel a konzervantů, a proto se nabízí koncept návratu k přirozenosti, a především přirozené stravě. Tým tedy v kampani vyzdvihuje účinnost přírodního krmiva plného bilkovin jako motor pro hravé, zdravé a dravé kočky alias malé šelmy.
Nejsem objektivní vůči ničemu, v čem jsou zvířata, takže i tohle je pro mě milá podívaná. Exekuce je však na můj vkus trochu krotká. Možná by kreativci také mohli pojíst něco kočičích granulí!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Co k tomu říct, prostě profesně dobře zvládnutý produktový spot na globální značku.
Marek Šplíchal
„Kočky by kupovaly Whiskas“ už neplatí? Líbí se mi, že tvůrci vsadili na okřídlené pravidlo: když nevíš, co bude fungovat, dej tam kočičku. A povedlo se.
Petr Laštovka
Stokrát to samé je pořád vlastně to samé. Na vizuálu to navíc někdo přehnal s Photoshopem a nevypadá to příliš realisticky.
Pavel Jechort
Nejeden by řekl „to už bylo stokrát“. Ano, veselé kočky byly stokrát, ale není nutné pokaždé objevovat Ameriku, někdy stačí změnit úhel pohledu na ni a může vzniknout hravá komunikace.
Ivan Peterka (Peppermint)
Hlavní myšlenka trochu pokulhává, každá kočka je lenoch a tygr zároveň, to je taková kočičí přirozenost, klidně ji můžete krmit jen nejlepším masem a stejně vám půlku dne prospí. Jako majitel jednoho tygra mě tohle nechalo chladným. I vizuál by si zasloužil větší péči.
Michal Šoller (Cognito)
Niekedy ma omnoho viac pobaví tlačovka (pre českého čitateľa, ktorý nevyrastal na Adele Banášovej či pondelňajších inscenáciách: „tiskovka“, a nie, slovenská varianta toho slova nijako nesúvisí s kadením) ako samotná reklama. Každopádne, vyzerá to tak, že keď mal strýko v remisii apatické stavy, možno sme mu mohli ponúknuť mačacie konzervy. Oukej, ja viem, strýko sem vôbec nesedí, ale čo už, raz som sa rozhodol pre nejaký koncept, tak to musím dotiahnuť! Je to rehoľa. Podobne ako alkoholický životný štýl.
Tomáš Hrábek (Brain One)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Jakub Zelenka a Apolena Rychlíková chystají novou mediální platformu
