Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Propad inzerce pokračuje, outdoor je na polovině

Letošní inzertní růst televize zpomaluje, tisk i rádio přicházejí letos zatím o pětinu příjmů.

Osvětová kampaň na venkovních plochách BigBoardu

Největší tuzemský poskytovatel venkovní reklam BigBoard poskytl v březnu své plochy osvětové kampani

Na inzertních příjmech médií v Česku se i v květnu projevovaly dopady pandemie koronaviru. Meziroční pokles se výrazněji než o měsíc dřív projevil u televize (-14 %, v dubnu -3 %), zhruba stejný zůstal u tisku (-38 %, v dubnu -34 %), snížil se v případě rádia (-19 %, v dubnu -44 %) a naopak prohloubil u venkovní reklamy (-49 %, v dubnu -36 %).

Ukazuje to monitoring Nielsen Admosphere. Ten neuvádí reálné inzertní útraty, ale počítá obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v ceníku. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Reálný propad může být letos na jaře vyšší, vydavatelé mluví až o 70 %.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp květen 2019 květen 2020 změna
televize 5,53 4,74 -14 %
tisk 1,88 1,17 -38 %
rádio 0,76 0,61 -19 %
venkovní 0,54 0,28 -49 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Ceníková hodnota reklamního prostoru je v případě televize letos zatím ještě pořád výš než loni (o 4 %, do dubna to bylo o 10 %), naopak v případě tisku, rádií a venkovní reklamy jde o pokles. U tisku a u rádia zhruba o pětinu, u venkovní reklamy o necelou desetinu.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-květen 2019 leden-květen 2020 změna
televize 22,54 23,44 4 %
tisk 7,46 5,99 -20 %
rádio 3,20 2,66 -17 %
venkovní 1,68 1,56 -7 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největším inzerentem v tuzemských médiích v dubnu podle monitoringu Nielsen Admosphere byl, stejně jako v březnu a v dubnu, Jaromír Soukup Shop, tedy internetový obchod Jaromíra Soukupa, majitele televize Barrandov a menšinového spoluvlastníka největší tuzemské mediální agentury Médea. Soukup Shop v květnu v médiích obsadil inzertní prostor v ceníkové hodnotě celkem 283 milionů Kč, zatímco v dubnu to bylo 259 milionů a v březnu 205 milionů.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, květen 2020

pořadí zadavatel útrata
Jaromír Soukup Shop 283
Kaufland Česká republika 148
Billa 137
Henkel ČR 134
Procter & Gamble International Operations 128
Lidl Česká republika 121
Albert Česká republika 120
Alza.cz 119
Mountfield 110
10  Plzeňský Prazdroj 109

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Připomeňme opět, že prvenství Soukupova e-shopu v žebříčku inzerentů zřejmě souvisí s tím, že majitel Barrandova dal ve své televizi velký prostor reklamě svých aktivit, přičemž je zároveň možné, že tak využil prostor po kampaních zrušených či odsunutých kvůli koronaviru. Tato propagace měla často formu sponzorských vzkazů.