Na inzertních příjmech médií v Česku se i v květnu projevovaly dopady pandemie koronaviru. Meziroční pokles se výrazněji než o měsíc dřív projevil u televize (-14 %, v dubnu -3 %), zhruba stejný zůstal u tisku (-38 %, v dubnu -34 %), snížil se v případě rádia (-19 %, v dubnu -44 %) a naopak prohloubil u venkovní reklamy (-49 %, v dubnu -36 %).
Ukazuje to monitoring Nielsen Admosphere. Ten neuvádí reálné inzertní útraty, ale počítá obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v ceníku. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Reálný propad může být letos na jaře vyšší, vydavatelé mluví až o 70 %.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | květen 2019 | květen 2020 | změna |
televize | 5,53 | 4,74 | -14 % |
tisk | 1,88 | 1,17 | -38 % |
rádio | 0,76 | 0,61 | -19 % |
venkovní | 0,54 | 0,28 | -49 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Ceníková hodnota reklamního prostoru je v případě televize letos zatím ještě pořád výš než loni (o 4 %, do dubna to bylo o 10 %), naopak v případě tisku, rádií a venkovní reklamy jde o pokles. U tisku a u rádia zhruba o pětinu, u venkovní reklamy o necelou desetinu.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | leden-květen 2019 | leden-květen 2020 | změna |
televize | 22,54 | 23,44 | 4 % |
tisk | 7,46 | 5,99 | -20 % |
rádio | 3,20 | 2,66 | -17 % |
venkovní | 1,68 | 1,56 | -7 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Největším inzerentem v tuzemských médiích v květnu podle monitoringu Nielsen Admosphere byl, stejně jako v březnu a v dubnu, Jaromír Soukup Shop, tedy internetový obchod Jaromíra Soukupa, majitele televize Barrandov a menšinového spoluvlastníka největší tuzemské mediální agentury Médea. Soukup Shop v květnu v médiích obsadil inzertní prostor v ceníkové hodnotě celkem 283 milionů Kč, zatímco v dubnu to bylo 259 milionů a v březnu 205 milionů.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, květen 2020
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Jaromír Soukup Shop | 283 |
2 | Kaufland Česká republika | 148 |
3 | Billa | 137 |
4 | Henkel ČR | 134 |
5 | Procter & Gamble International Operations | 128 |
6 | Lidl Česká republika | 121 |
7 | Albert Česká republika | 120 |
8 | Alza.cz | 119 |
9 | Mountfield | 110 |
10 | Plzeňský Prazdroj | 109 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Připomeňme opět, že prvenství Soukupova e-shopu v žebříčku inzerentů zřejmě souvisí s tím, že majitel Barrandova dal ve své televizi velký prostor reklamě svých aktivit, přičemž je zároveň možné, že tak využil prostor po kampaních zrušených či odsunutých kvůli koronaviru. Tato propagace měla často formu sponzorských vzkazů.