Největší komunikační skupina světa WPP se do konce letoška zbaví jednorázových plastů - brček, kelímků, příborů, lahví. Po celém světě se to dotkne víc než 3.000 kanceláří agentur WPP. V nich navíc ulehčí recyklaci. Se začátkem letošního festivalu v Cannes to oznámil šéf skupiny Mark Read.

Průzkum PR v Česku: firmy si agentur nejvíc cení kvůli znalosti médií, nejvíc jim vadí jak účtují

Většina českých firem různých velikostí používá pro prezentaci vlastních produktů směrem veřejnosti specializované PR agentury. Nejvíc si přitom cení, že takové agentury jsou schopné poradit, která média jsou nejvhodnější, dále že ušetří čas a umějí poradit. Největší nespokojenost je naopak spojena s odměňováním agentur: firmám nejvíc vadí jak účtují služby, že nebývají ochotné přistoupit na placení v závislosti na úspěchu, a také že se jim často mení lidi.

Ukazuje to průzkum agentury Focus Agency z června a července 2013 [podrobné výsledky v PDF], na vzorku 478 firem různých velikostí, od těch zaměstnávajících do 50 lidí až po ty s více než 1.000 zaměstnanců, přičemž 16 % z nich mělo loni obrat nad 1 miliardu Kč. Nejvíc byly zastoupeny potravinářské firmy, informačně-technologické, farmaceutické a finanční instituce.

„Otázka hodnocení efektivity by měla být jasná už u briefu. PR agentury by měly být schopné přistoupit na success fee jako součást finančního hodnocení. Je to i určitým znakem důvěry ve vlastní schopnosti. Je nicméně potřeba definovat, jak se bude efektivita kampaně měřit,“ podotkl k odměňování za PR služby Robert Svoboda, šéf Focus Agency.

Firmy přitom nejčastěji hodnotí najatou PR agenturu v závislosti na tom, kolik jí dokáže zajistit výstupů v médiích. Co do četnosti následují vlastní systém hodnocení, počet oslovených v cílové skupině na základě mediálních dat a konečně ekvivalent ceny za inzerci (AVE).

„Z těchto metrik považuji tu poslední a první za nejméně šťastné, AVE i počet výstupů jsou jen kvantitativní metodou. Nevypovídají o tom, k jakým lidem se vaše komunikační sdělení dostalo. Z tohoto pohledu dává mnohem větší smysl hodnotit počet oslovených osob v cílové skupině na základě mediálních dat. Ideální je průzkum před a po ukončení kampaně, který zjišťuje, zda byl naplněn cíl kampaně – třeba kolik procent lidí v určité cílové skupině hodnotí nějaký jev pozitivně. Bohužel díky své náročnosti nejsou takové průzkumy zdaleka vytvářeny tak často,“ komentoval Svoboda.

Průzkum využívání PR v Česku

ZASTOUPENÍ OBORŮ FIREM V PRŮZKUMU
obor počet zastoupení v %
Potravinářské firmy 253 20,000
ICT 171 13,518
Farmaceutické firmy 137 10,830
Finanční instituce 137 10,830
Vybavení domácností 95 7,510
Software na zakázku 89 7,036
Stavebnictví 53 4,190
Textil a obuvnictví 48 3,794
Hračky pro děti 44 3,478
Telekomunikační společnosti 44 3,478
Doplňky stravy 26 2,055
Fashion 26 2,055
Developerské firmy 23 1,818
Dopravní a přepravní firmy 23 1,818
Ostatní lifestyle 23 1,818
Nakladatelství a vydavatelství 22 1,739
Kosmetika 14 1,107
Obuv a kabelky 7 0,553
Doplňky 5 0,395
Energetické firmy 3 0,237
Elektronika 2 0,158
Hudební firmy 2 0,158
Komunikační firmy 2 0,158
Nadace 2 0,158
Optické firmy 2 0,158
Advokátní kancelář 1 0,079
Bezpečnostní firmy 1 0,079
Drogerie 1 0,079
Event agentura 1 0,079
Film a fotografie 1 0,079
Kadeřnictví 1 0,079
Kancelářské potřeby 1 0,079
Lázně 1 0,079
Potravinové doplňky 1 0,079
Pronájem reklamní techniky 1 0,079
Realitní kanceláře 1 0,079
Tisková firma 1 0,079
Zdroj: Focus Agency