Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

První českou cenu za product placement získala Annonce v seriálu Vyprávěj

Product placement byl letos poprvé oceňován v rámci výročních cen za kreativní reklamy Zlatá pecka.

Šéfka Annonce Lenka Černá převzala cenu od moderátora večera Jakuba Koháka. Foto: Jiří Matula

Šéfka Annonce Lenka Černá převzala cenu od moderátora večera Jakuba Koháka. Foto: Jiří Matula

Noviny Annonce v seriálu Vyprávěj

Noviny Annonce v seriálu Vyprávěj

Noviny Annonce v seriálu Vyprávěj

Noviny Annonce v seriálu Vyprávěj

První českou cenu za product placement získal díl seriálu České televize Vyprávěj s názvem Annonce, který popisoval dravý nástup tohoto média na počátku 90. let. Stalo se tak v letošním ročníku soutěže Metro Zlatá pecka, jehož organizátoři dnes večer na pražské Lávce rozdali 20 cen za nejkreativnější reklamní díla. Akci pořádá Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace.

Retro seriál ČT za díl o příchodu inzertního časopisu na český trh získal ocenění nazvané Product Placement Award od regulační Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která dohlíží na právní nezávadnost vysílání.

Zlatou pecku za product placement získaly všechny tři práce z finálního výběru - kromě Annonce propagace Fidorky v pořadu Top Star Magazín televize Prima a filmové používání automobilu Škoda Citigo v hraném snímku Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka, na kterém se podílela produkce MediaPro Pictures televize Nova.

Product placement, tedy umísťování výrobků do pořadů, se v českých televizích objevuje od roku 2010, kdy začal platit zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, který tuto novou formu reklamy povolil.

Product placement se podle prezidenta AČRA MK Pavla Brabce na celkové televizní reklamě zatím podílí v řádu několika procent. „Myslíme si, že klasické spoty product placement nikdy nedotáhne. Význam product placementu ale není v kvantitě reklamního zásahu, ale v jeho kreativní kvalitě. Klasickým příkladem product placementu je již historické spojení agenta 007 s jeho hodinkami, autem, suchým Martini,“ řekl Brabec.

Lucia Kršáková, generální ředitelka MediaPro Pictures, tvrdí, že nová forma reklamy funguje: „Výzkumy i spokojenost zadavatelů potvrzuji jeho efektivitu.“ To potvrzuje Martin Konrád, generální ředitel Primy: „Klienti i agentury se už seznámili s možnostmi product placementu a dochází k trvalému nárůstu zájmu o něj. Je určitě nejrychleji se rozvíjejícím produktem u nás. Má na to, aby se svým objemem dostal na úroveň sponzoringu.“

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání několikrát trestala televize za nepřiměřené využití product placementu. „Rada od samého počátku při zavádění product placementu s provozovateli spolupracovala. Český divák se s tímto fenoménem sžil velmi rychle. Provozovatelé ovšem dosud tápou v přiměřenosti prezentace umístěného produktu,“ vidí Kateřina Kalistová, předsedkyně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

„Product placement je nejmladší kodifikovaná forma komerční komunikace na televizní obrazovce. Stačily dva roky a po neobratných a s dobrým vkusem i zákonem hranicich pokusech se české televize, producenti i agentury naučily s ‚pépéčkem‘ velmi dobře pracovat,“ míní naopak předseda poroty a šéf Óčka Wolde.

„Product placement je kulturou reklamního trhu usměrněná forma komerční komunikace, která prožívá intenzivní rozvoj. Citlivé či necitlivé použití product placementu záleží na naší kulturnosti,“ varuje nicméně Michael Richter, projektový manažer Real TV. „Product placement vnímám jako určité mimikry – přirozené zasazení do daného prostředí. Jakýkoli extrém vede k nechtěnému překvapení,“ upozorňuje též Helena Tesařová, creative sales manager FTV Prima.

„Product placement může být pro klienta skvělým komunikačním nástrojem, avšak pouze v případě, že klient, agentura i zadavatel ví, co dělá,“ shrnuje Hana Halvorsen-Banks, TV Branded Entertainment Director ve Fuse CZ, divizi Omnicom Media Group.