Pražská restaurace Lokál U bílé kuželky dnes hostila „poslední bezplatný večer“. Vydavatelství Economia Zdeňka Bakaly tak nazvalo sešlost, v jejímž průběhu oficiálně spustilo nový model předplatného svého zpravodajského webu, jehož název se dneškem mění z iHNed.cz na Hospodářské noviny. Tentýž název jako tištěný list má proto, že nově bude všechno, co vychází na papíře, k dispozici také na webu. Některé texty budou k přečtení nejdřív digitálně, Economia totiž zároveň vyhlašuje strategii digital first. Celé to doprovodí kampaň s novým sloganem Hospodářské noviny - noviny v pohybu.
Deset článků bude na jejich webu grátis, dál bude nutné zaplatit: za měsíc přístupu na web včetně přístupu do archivu od roku 1995 se vybírá 299 Kč (první měsíc jen 1 Kč), předplatné za web plus mobilní aplikace bude stát 349 Kč měsíčně, samotné noviny pak 399 Kč za měsíc a kompletní předplatné novin s webem a aplikacemi se prodává za 419 Kč za měsíc.
První abonmá přitom Economia elegantně prodala za 9.999 Kč. Za tolik je v neděli večer v Lokálu vydražil Jiří Devát, bývalý manažer českých poboček technologických firem Microsoft a Cisco, nyní vlastník firmy Devat innoware.
Podnik nedaleko Karlova mostu přitom zažil nebývalou koncentraci mediálních dělníků. Kromě šéfredaktora Médiáře přišli Dalibor Balšínek (šéfredaktor a vydavatel Echo24.cz a Týdeníku Echo), Michaela Beladová (manažerka popisovaného projektu zpoplatnění), Aleš Borovan (Borovan.cz), Kamil Čermák (předseda představenstva Economie), Miloš Čermák (šéfredaktor iHNed.cz), Václav Dolejší (čerstvě redaktor Hospodářských novin),Milan Fridrich (programový ředitel České televize), Eva Hanáková (šéfredaktorka Dotyku), Martin Jašminský (šéfredaktor Hospodářských novin), Michal Klíma (vydavatel Dotyku), Petr Koubský (novinář a spolupracovník Tuesday Business Network), Roman Latuske (čerstvý generální ředitel Economie), Michal Musil (editor Reportéra), Vladimír Piskáček (ředitel redakcí Economie), Filip Rožánek (editor inovací v Economii), David Slížek (šéfredaktor Lupa.cz), Jindřich Šídlo (politický komentátor Hospodářských novin), Erik Tabery (šéfredaktor Respektu), Zuzana Tylčerová (inzertní ředitelka Economie), Veselin Vačkov (ředitel redakce Lidových novin) či Pavel Vopařil (produktový ředitel Economie).
K přítomným promluvil také Tomáš Bella, zástupce šéfredaktora slovenského deníku Sme a tvůrce slovenského systému hromadného zpoplatnění webů Piano (to podle Belly aktuálně utrží zhruba 35.000 eur měsíčně). „Zvyky čtenářů se mění, když platí. I zvyky novinářů,“ podělil se o vlastní zkušenost. Měl na mysli, že platící mají zájem o seriózní texty, a zrovna ty také novináři chtějí psát nejvíc. Jak se tyto záměry obou stran mohou potkat, ukázal na příkladu enormního zájmu internetových čtenářů o článek o Ukrajině, který v tištěných novinách zabral osm stran. Šlo o zevrubný pohled na tuto část světa a tamější aktuální konflikt, hutné čtení, které přesto, že je zpoplatněné, nasbíralo už na sto tisíc zhlédnutí a předčilo dokonce materiál o fotografování ženských prsů, který je přístupný zdarma.
Proslovy zástupců a hostů Economie poslouchali i bývalý šéf české pobočky Nokie Petr Kasa a Pavel Zima, generální ředitel internetové jedničky Seznam.cz. Seznam byl přitom šéfredaktorem iHNed.cz Čermákem označen spolu s Goooglem za - citujeme - gangstery. To proto, že lidem zprostředkovávají obsah zdarma a tím ztěžují život klasickým vydavatelům.
Získat víc peněz od čtenářů než od inzerentů, to je podle Miloše Čermáka cíl nového zpoplatnění digitální verze novin. „Ze zhruba osmi set tisíc našich měsíčních čtenářů narazí na paywall šedesát sedmdesát tisíc z nich,“ přiblížil v rozhovoru pro DV TV. Ředitel redakcí Economie Vladimír Piskáček znovu zdůraznil, že jde o experiment, do kterého se vydavatelství musí pustit, aby zjistilo, zda takový model bude fungovat. Jasněji bude podle něj tak za rok: „Data, která shromáždíme, budou tím pravým startem.“ Podle neoficiálních zvěstí bude Economia do roka ráda za pět až šest tisíc prodaných digitálních předplatných.