Celkový obrat internetových obchodů v Česku v roce 2022 poprvé v historii meziročně poklesl. Dosáhl 197 miliard Kč a skončil tak 12 % pod úrovní předchozího roku 2021, „jen“ o miliardu překonal útraty Čechů na internetu v roce 2020, kdy ve světě i tuzemsku propukla pandemie covidu. Ve svém pravidelném výročním shrnutí to uvádějí nákupní rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
První kvartál loňska přitom přinesl meziroční propad o 25 %, způsobený srovnáním s ještě covidovým obdobím roku 2021. Jaro a léto, tedy druhý a třetí kvartál, byly pro e-commerce příznivější, meziročně se v tomto období obrat e-commerce pohyboval jen jednotky procent pod úrovní předešlého roku. Citelné ochlazení přišlo až na podzim a provázelo i start vánočních nákupů. „I když se ve srovnání s loňskem vánoční sezóna povedla a lidé utratili téměř stejně jako rok předtím, poznamenalo čtvrtý kvartál citelné ochlazení útrat během října, kdy lidé s napětím očekávali nové zálohy a výdaje prozatím odložili,“ přibližuje Tomáš Braverman, šéf Heureka Group, skupiny nákupních rádců ve střední a východní Evropě. „Segment e-commerce definitivně posílil natolik, že v trendech a vývoji už kopíruje trendy celého retailového trhu.“
Vývoj e-commerce v Česku
rok | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
obrat v miliardách Kč | 155 | 196 | 223 | 197 |
meziroční změna obratu | + 15 % | + 26 % | + 14 % | -12 % |
počet e-shopů | 46.600 | 49.500 | 50.985 | 50.100 |
Zdroj: Heureka.cz, APEK
Počet jednotlivých internetových obchodů na českém trhu poprvé v historii poklesl (zhruba o devět set, na aktuálních 50.100), což je podle odhadů Heureky počátek začínající konsolidace, která v plné míře nastoupí letos v prvním pololetí, kdy obchodníci nakupují zboží na novou sezónu, a do cen už se tak promítnou zvýšené náklady na energie či přepravu. „To u některých e-shopů může způsobit existenční problémy, což podpoří částečnou konsolidaci trhu. Spíše než o prodejní procesy s velkou valuací se bude jednat o slučování hráčů a přebírání závazků,“ míní šéf Heureky.
Online nákupy se loni nesly ve znamení rozšiřování sortimentu. Podíl obou nejsilnějších segmentů - tedy elektroniky a bílého zboží - v posledních třech letech postupně klesá. Třetí největší segment dům a zahrada naopak roste.
Nejvíc meziročně rostoucími kategoriemi se loni podle Heureky staly 3D tiskárny (+308 %), elektrocentrály (+258 %), sporáky na tuhá paliva (+147 %), pásové pily (+122 %) a krbová kamna (+117 %). Naopak nejvíc klesly kategorie testů na koronavirus (-63 %), výčepních zařízení (-61 %), jízdních kol (-50 %), robotických vysavačů (-42 %) a sušiček prádla (-39 %).
Vývoj podílu jednotlivých kategorií na internetu, v %
kategorie | 2020 | 2021 | 2022 |
elektronika | 21,1 | 19,2 | 19,0 |
bílé zboží | 14,1 | 11,8 | 10,6 |
dům a zahrada | 9,6 | 10,8 | 12,3 |
nábytek | 9,0 | 9,5 | 9,1 |
oblečení a móda | 8,9 | 9,9 | 9,5 |
sport | 8,1 | 8,5 | 7,8 |
hobby | 6,6 | 6,8 | 8,3 |
auto-moto | 6,0 | 7,1 | 7,3 |
kosmetika a zdraví | 5,9 | 6,3 | 6,2 |
dětské zboží | 5,4 | 5,0 | 5,1 |
filmy, knihy, hry | 3,1 | 2,7 | 2,2 |
jídlo a nápoje | 1,9 | 2,0 | 2,2 |
sexuální a erotické pomůcky | 0,4 | 0,5 | 0,5 |
Zdroj: Heureka.cz
„Pro první meziroční propad české e-commerce bylo hned několik důvodů,“ komentuje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK, která roční výsledky tuzemské e-commerce sleduje od roku 2001. „Máme za sebou zcela výjimečné období covidové pandemie, které vystřídala energetická krize a vysoká inflace. Spotřebitelé začali víc šetřit a byli ve svých nákupech především v první polovině roku velmi opatrní. Pro e-shopy tak nastalo nečekaně náročné období, které bude mít samozřejmě své vítěze i poražené.“ Češi si dnes podle Vetyšky na e-shopech objednávají prakticky kompletní sortiment zboží od potravin po stavební materiál. „Věřím, že v roce 2023 dojde ke stabilizaci trhu a e-shopy opět prokáží svoji kvalitu a neustále rostoucí význam pro celý český maloobchod.“

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou

Souček jako ředitel ČT bude brát 289.000 Kč měsíčně, o 47.000 víc než Dvořák
