První propad za dvě uplynulé dekády: obrat e-commerce v Česku loni klesl o 12 %

Tuzemské internetové obchody zaznamenaly propad na úroveň covidového roku 2020.

Celkový obrat internetových obchodů v Česku v roce 2022 poprvé v historii meziročně poklesl. Dosáhl 197 miliard Kč a skončil tak 12 % pod úrovní předchozího roku 2021, „jen“ o miliardu překonal útraty Čechů na internetu v roce 2020, kdy ve světě i tuzemsku propukla pandemie covidu. Ve svém pravidelném výročním shrnutí to uvádějí nákupní rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

První kvartál loňska přitom přinesl meziroční propad o 25 %, způsobený srovnáním s ještě covidovým obdobím roku 2021. Jaro a léto, tedy druhý a třetí kvartál, byly pro e-commerce příznivější, meziročně se v tomto období obrat e-commerce pohyboval jen jednotky procent pod úrovní předešlého roku. Citelné ochlazení přišlo až na podzim a provázelo i start vánočních nákupů. „I když se ve srovnání s loňskem vánoční sezóna povedla a lidé utratili téměř stejně jako rok předtím, poznamenalo čtvrtý kvartál citelné ochlazení útrat během října, kdy lidé s napětím očekávali nové zálohy a výdaje prozatím odložili,“ přibližuje Tomáš Braverman, šéf Heureka Group, skupiny nákupních rádců ve střední a východní Evropě. „Segment e-commerce definitivně posílil natolik, že v trendech a vývoji už kopíruje trendy celého retailového trhu.“

Vývoj e-commerce v Česku

rok 2019 2020 2021 2022
obrat v miliardách Kč 155 196 223 197
meziroční změna obratu + 15 % + 26 % + 14 % -12 %
počet e-shopů 46.600 49.500 50.985 50.100

Zdroj: Heureka.cz, APEK

Počet jednotlivých internetových obchodů na českém trhu poprvé v historii poklesl (zhruba o devět set, na aktuálních 50.100), což je podle odhadů Heureky počátek začínající konsolidace, která v plné míře nastoupí letos v prvním pololetí, kdy obchodníci nakupují zboží na novou sezónu, a do cen už se tak promítnou zvýšené náklady na energie či přepravu. „To u některých e-shopů může způsobit existenční problémy, což podpoří částečnou konsolidaci trhu. Spíše než o prodejní procesy s velkou valuací se bude jednat o slučování hráčů a přebírání závazků,“ míní šéf Heureky.

Online nákupy se loni nesly ve znamení rozšiřování sortimentu. Podíl obou nejsilnějších segmentů - tedy elektroniky a bílého zboží - v posledních třech letech postupně klesá. Třetí největší segment dům a zahrada naopak roste.

Nejvíc meziročně rostoucími kategoriemi se loni podle Heureky staly 3D tiskárny (+308 %), elektrocentrály (+258 %), sporáky na tuhá paliva (+147 %), pásové pily (+122 %) a krbová kamna (+117 %). Naopak nejvíc klesly kategorie testů na koronavirus (-63 %), výčepních zařízení (-61 %), jízdních kol (-50 %), robotických vysavačů (-42 %) a sušiček prádla (-39 %).

Vývoj podílu jednotlivých kategorií na internetu, v %

kategorie 2020 2021 2022
elektronika 21,1 19,2 19,0
bílé zboží 14,1 11,8 10,6
dům a zahrada 9,6 10,8 12,3
nábytek 9,0 9,5 9,1
oblečení a móda 8,9 9,9 9,5
sport 8,1 8,5 7,8
hobby 6,6 6,8 8,3
auto-moto 6,0 7,1 7,3
kosmetika a zdraví 5,9 6,3 6,2
dětské zboží 5,4 5,0 5,1
filmy, knihy, hry 3,1 2,7 2,2
jídlo a nápoje 1,9 2,0 2,2
sexuální a erotické pomůcky 0,4 0,5 0,5  

Zdroj: Heureka.cz

„Pro první meziroční propad české e-commerce bylo hned několik důvodů,“ komentuje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK, která roční výsledky tuzemské e-commerce sleduje od roku 2001. „Máme za sebou zcela výjimečné období covidové pandemie, které vystřídala energetická krize a vysoká inflace. Spotřebitelé začali víc šetřit a byli ve svých nákupech především v první polovině roku velmi opatrní. Pro e-shopy tak nastalo nečekaně náročné období, které bude mít samozřejmě své vítěze i poražené.“ Češi si dnes podle Vetyšky na e-shopech objednávají prakticky kompletní sortiment zboží od potravin po stavební materiál. „Věřím, že v roce 2023 dojde ke stabilizaci trhu a e-shopy opět prokáží svoji kvalitu a neustále rostoucí význam pro celý český maloobchod.“