První ročník soutěže Creative Express vyhrály Adriána Kachman a Kristýna Schönová

Art Directors Club uspořádal klání mladých kreativců ve vlaku z Prahy do Bratislavy a zpět.

Deset soutěžících dvojic prvního ročníku soutěže Creative Express

Deset soutěžících dvojic prvního ročníku soutěže Creative Express

Deset dvojic mladých reklamních profesionálů minulý týden absolvovalo intenzivní cestu vlakem na trase Praha-Bratislava a zpět. Pro České dráhy během cesty tvořili kreativní koncepty na míru. Šlo o novou soutěž, vůbec poprvé ji uspořádal český Art Directors Club ve spolupráci s ADC Slovakia.

Zvítězily Kristýna Schönová a Adriána Kachman s konceptem Myslete na sebe, na planetu za vás myslíme my. Vítězky nyní čeká evropské finále, v mezinárodní soutěži Creative Express pod hlavičkou ADC Europe. Na druhém místě skončila dvojice David ČervenýMichal Krhut s konceptem Kouzlo nechtěného. A třetí místo obsadilo duo Václav PrunerMartin Šimon s konceptem Každý může být ekolog.

Adriána Kachman a Kristýna Schönová

Vítězky Adriána Kachman a Kristýna Schönová

Druzí byli Michal Krhut a David Červený

Druzí byli Michal Krhut a David Červený

Třetí skončili Václav Pruner a Martin Šimon

Třetí skončili Václav Pruner a Martin Šimon

Soutěžící se mohli hlásit od 25. září prostřednictvím webu, ADC hledal deset dvojic kreativců ve věku 21 až 28 let aspoň s rokem pracovních zkušeností v oboru. Kapacita se naplnila během jediného dne.„Mladí projevili o soutěž velký zájem, registrace do Creative Express byla v obou zemích expresně rychle zaplněná,“ popisuje zájem o první ročník soutěže David Suda, kreativní ředitel WMC Grey a donedávna též předseda ADC.

Pak 2. listopadu proběhl ranní briefing ve vládním salonku na pražském hlavním nádraží, následovaly brainstormingy na trase do Bratislavy a zpět, mezitím bratislavská zastávka na mentoring se slovenskými odborníky a druhý den opět v Praze prezentace klientovi České dráhy jako konečná. „Soutěžící měli za úkol zvýšit zájem o cestování vlaky Českých drah prostřednictvím argumentu, že jde o ekologický způsob dopravy,“ říká Petr Čech kreativní ředitel agentury Havas, která pro České dráhy dlouhodobě pracuje. Čech cestu spolu s týmy absolvoval v roli mentora.

Právě mentoring je stěžejní součástí soutěžního formátu a české kreativce pomohli u vymýšlení usměrnit i odborníci ze Slovenska, kteří se s nimi setkali v půli cesty kreativního procesu. Bratislavské konzultace poskytli mentoři z řad členů slovenského Art Directors Clubu, konkrétně creative director a zakladatel Free Andy Juraj Bartoš, creative director, Elite Monday Lovers Peter Michalka, creative director Wiktor Leo Burnett Martin Motáček, executive creative director Triadu Vlado Kurek a creative director a zakladatel Ateliéru Pútnici Peter Rajčák.

Briefing na pražském hlavním nádraží

Briefing na pražském hlavním nádraží

Nástup do soutěžního vlaku

Nástup do soutěžního vlaku

Práce na kreativě ve vlaku

Práce na kreativě ve vlaku

Mentoring v Bratislavě

Mentoring v Bratislavě

Vyhlášení výsledků v Praze

Vyhlášení výsledků v Praze

Osobní prezentace a vyhlášení vítězů proběhly v pátek 3. listopadu v agentuře Havas, která projekt podporuje od jeho spuštění. Soutěžící obhajovali své nápady před porotou, kterou tvořili vedoucí oddělení marketingu Českých drah Radka Vlažná, brand manager Českých drah Zuzana Korselt, creative director Havasu Jakub Kolářík, creative director a partner WMC Grey David Suda, creative director pražského Triadu Richard Axell, senior art director Havasu Pavel Slováček a strategy creative Agentury Gen Richard Stiebitz.

Vítězné koncepty

První místo. Podle porotkyně Radky Vlažné vítězný koncept skvěle dostál všem náležitostem briefu: „Výborně spojil benefit pohodlí ve dvou směrech – pohodlí jako možnost využití vlastního času při cestě vlakem a pohodlí ekologického chování, které vám zajistí již samotný výběr vlaku jako dopravního prostředku. Zároveň jsme ocenili vhodnost kampaně pro cílovou skupinu a bezproblémovou realizovatelnost konceptu.“

První místo. Podle porotkyně Radky Vlažné vítězný koncept skvěle dostál všem náležitostem briefu: „Výborně spojil benefit pohodlí ve dvou směrech – pohodlí jako možnost využití vlastního času při cestě vlakem a pohodlí ekologického chování, které vám zajistí již samotný výběr vlaku jako dopravního prostředku. Zároveň jsme ocenili vhodnost kampaně pro cílovou skupinu a bezproblémovou realizovatelnost konceptu.“

Druhé místo. „Návrh vybojoval spravedlivé druhé místo,“ hodnotí porotce Jakub Kolářík. „Hezky odprezentovaná práce s odvážným kreativním přístupem. Kampaň používá stížnosti cestujících ve svůj prospěch tím, že na nich staví ekologický benefit cestování vlakem.“

Druhé místo. „Návrh vybojoval spravedlivé druhé místo,“ hodnotí porotce Jakub Kolářík. „Hezky odprezentovaná práce s odvážným kreativním přístupem. Kampaň používá stížnosti cestujících ve svůj prospěch tím, že na nich staví ekologický benefit cestování vlakem.“

Třetí místo. Člena poroty Pavla Slováčka si koncept získal jednoduchým a srozumitelným vzkazem, správnou "českodrážní" tonalitou vizuálů a komplexním záběrem na širokou cílovou skupinu: "V tak krátkém čase, opravdu skvělá práce."

Třetí místo. Člena poroty Pavla Slováčka si koncept získal jednoduchým a srozumitelným vzkazem, správnou „českodrážní“ tonalitou vizuálů a komplexním záběrem na širokou cílovou skupinu: „V tak krátkém čase, opravdu skvělá práce.“

Mladí kreativci soutěží i v Young Lions

Věkem ohraničená soutěž mladých kreativců, kteří mají 24 hodin na zpracování briefu, v Česku už probíhá v podobě tradičních Young Lions, každoročního klání spojeného s globálním festivalem kreativity Cannes Lions. Letos na jaře se tady konal 15. ročník Young Lions. „Není naším záměrem vytvořit konkurenční soutěž,“ uvedla výkonná ředitelka ADC Jana Pokorná Valenčíková, která Young Lions považuje za silnou značku a soutěž Creative Express proti ní za „malinkatou“, s ohledem na limit 20 účastníků v 10 týmech. Ti narozdíl od Young Lions za vstup do soutěže nemusí platit a reprezentují sami sebe: „V rámci příprav konceptu jsme si dali za cíl vytvořit soutěž s dostupnou cenou registračního poplatku, do níž se mohou hlásit juniorní osoby individuálně, bez nutnosti registrace přes zaměstnavatele, agenturu. Registrovat se mohou i studenti s praxí.“

„Nápad vytvořit soutěž pro mladé, která pod hlavičkou českého ADC nějakou dobu chyběla, byl už déle. V minulosti jsme pořádali soutěž Young Creative, která byla součástí ADC Awards. Koncept evropského Creative Expressu historicky vznikl jako soutěž, která probíhala ve vlaku,“ přiblížila Pokorná Valenčíková. „Tento formát už nedrží, ale pro nás s ohledem na název soutěže to byla inspirace dostat vlak do soutěže znovu, a tak se nabídlo i propojení s ADC Slovensko a Českými drahami. Slováci mají jako partnera slovenské dráhy ZSSK.“

Sdílejte