Telekomunikační operátor O2 skupiny PPF Petra Kellnera má za sebou svůj vůbec první startupový exit. Prostřednictvím svého akcelerátoru Bolt Development prodal O2 podíl v estonské platformě pro osobní přepravu Taxify, která konkuruje globální službě Uber či domácímu mobilnímu taxi dispečinku Liftago. Bolt začínající firmu Taxify opouští zhruba rok a půl poté, co do ní vstoupil, a to po dosažení cílového zhodnocení investice. O2 podle vyjádření pro Aplikačky drželo v Taxify „jednotky procent“.
„Investici ve výši osmi milionů korun do Taxify, která byla kombinací hotovosti a služeb O2, jsme zhodnotili devítinásobně. Náš podíl jsme nyní prodali za více než 70 milionů korun,“ přibližuje Jan Kysela, šéf oddělení startup development & innovations, který tuto investiční příležitost do O2 přinesl a pod nějž též podnikatelský akcelerátor O2 Bolt spadá.
Podle zakladatele Taxify Markuse Villiga pomohlo O2 především v její rané fázi: „Díky tomu jsme mohli růst jak v Česku, tak na Slovensku.“ Villig založil Taxify v domácím Estonsku, služba momentálně operuje ve 20 zemích, zejména v Pobaltí a východní Evropě. Šéfem Taxify pro Česko a Slovensko je Roman Sysel. Ten letos v září v čele slovenské pobočky nahradil Matěje Beňušku, který se začal starat o expanzi Taxify do západní Evropy, především v britském Londýně.
Taxify propojuje řidiče taxi se zákazníky, kteří si mohou zvolit svého řidiče na základě dojezdového času, ceny a úrovně služeb. Zvolené vozidlo může zákazník sledovat na mapě v reálném čase a zaplatit jak v hotovosti, tak přímo v aplikaci. V Česku, kde je od dubna 2015, hlásilo Taxify koncem letošního července 2.500 zaregistrovaných řidičů.
Estonská služba se letos v Česku přela s tradičními taxikáři stejně jako konkurenční Uber. Spor vypukl na konci května 2017, kdy Městský soud v Praze na popud Sdružení pražských provozovatelů taxislužeb zakázal Taxify, aby v české metropoli provozovala taxislužbu pomocí lidí, které nejsou držiteli oprávnění řidiče taxislužby. Taxify argumentovala, že neprovozuje taxislužbu a vyvíjí pouze technologickou platformu, kterou využívají její zákazníci z řad cestujících a řidičů.
Městský soud se poté případem opětovně zabýval na začátku září a návrh na nařízení předběžného opatření zamítl s odůvodněním, že pro využití tohoto právního nástroje nebyl dán důvod. Nakonec i Vrchní soud v Praze dal Taxify zapravdu a potvrdil rozhodnutí o zamítnutí návrhu Sdružení pražských provozovatelů taxislužby na nařízení předběžného opatření. Vrchní soud své aktuální rozhodnutí zdůvodnil skutečností, že neexistovaly podmínky, které by umožňovaly použití tohoto konkrétního právního nástroje. „Vyhrála spravedlnost nad lobby klasických taxi dispečinků,“ prohlásil místní šéf Taxify Sysel.