Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Psát o Air Bank byl omyl, je vlastně boží. Je tu šťavnatější soustíčko: banka Zuno

Banky mi kradou čas. Koukněte, jak je tenhle text dlouhej. Psal jsem ho snad hodinu.

Tak tohle mi nedělejte. Napíšu článek o krásným průšvihu Air Bank a ještě týž den se ukáže, že to bylo dost slabý. Z hlediska velikosti průšvihu. Celá kauza je bezvýznamná. Banka slíbila, že se vyjádří, ale můj nápad zřejmě zapadl v pěně dní. Jestli tyto dny mají nějakou pěnu, pak je to ovšem pěna značky Zuno.

No nic, nebudem to protahovat. Snad jen, že jsem chtěl psát o novém spotu Tip6ky s Leošem Marešem.

Zadavatel byl tak laskavý, že nám ho poskytnul a mohl to bejt krásnej text o tom, že používat stejného vyprázdněného a bezobsažného maskota, který pomalu ztrácí momentum, je chyba, protože je to nůďo, protože je to stejný segment. Není to chyba. Je to bezvýznamné stejně jako Air Bank. (Jinak jsem se právě vrátil z večírku domainerů a zjistil jsem, že Air Bank sice vlastní, ale neprovozuje doménu airbanka.cz – tak to snad ne, přátelé. Svízel má i s falešným účtem na Twitteru.)

Všechno se v prach obrátilo pod nástupem nové, další online lowbudget banky Zuno. Píšou se ZUNO, velkými písmeny, aby bylo jasné, že to je FIRMA, nikoliv jen nějaké slovo. Jsme FIRMA a jsme DŮLEŽITÍ, takže chceme mít i v souvislém textu NÁZEV VELKÝMI PÍSMENY, protože kdyby se někdo seknul, tak by to mohlo vypadat jako normální Název a to bychom asi nevydejchali. To by se blbě reportovalo a hlavně, my BFUčka bychom asi jinak nepochopili, že Zuno = nová banka.

Název Zuno… neznamená nic. Budiž. Zní jako žvejka nebo přehrávač MP3. Budiž. Úvaha se povoluje. Škoda, že někoho nenapadlo, že banka pro Čechy se může jmenovat česky z důvodu získání bodů a sympatií českého spotřebitele. Navíc, když tedy víme pěkně dlouho, že Kellnerův podnik se jmenuje anglicky Air Bank. Navázání se na lokální specifika vždy zafunguje.

No nic, pojďme dál. Zuno, dobrý. O ničem, ale nevadí. Bez emoce, ale to už pomiňme. Jestli někdo prožívá nějakou emoci, dejte vědět, prosím, do diskuse pod článkem, od toho ji máme. Malej test: ZUNO. Zuno,  Zunečko!

Podstatné je to uvnitř, jak k nám hovoří x let starý spot. Uvnitř webu banky. Škoda, že jsem si neudělal otisk obrazovky dočasné internetové prezentace. Tohle je ta ostrá. Jsou ostří jak ocel.

Ponechme stranou vizuál i firemní styl. Gradienty (barevné přechody), čím víc, tím líp. No a co. Tu podstatnou práci odvedli copywriteři. Tenhle brief bych chtěl vidět. Poskytněte. Koupíme. Nebudeme uvádět zdroj. Zaručujeme naprostou anonymitu.

No, takže pojďme na to.

ZUNO – BRUTÁLNĚ JEDNODUCHÁ BANKA

Psané velkými písmeny, aby to pochopil i polodebil, že toto je důležité, přátelé. Pro zajímavost, srovnejte momentálně nejdůležitější web na světě Apple (nejdůležitější, protože právě vyjeli s novým OS X, Airem a Mac Mini). Vidíte někde velká písmena?

No a co sdělení? Používat slovo „brutálně“ evokuje, že kopíkovi vzali hned první verzi psanou ráno po náročném víkendu. Dobrý, berem. Jen evokuje. Samozřejmě, že i zde byl použit proces. Zdlouhavý, náročný a jistě správný. Ale byl použit blbě. Slovo „brutálně“ je nesmysl. Zabíjí hlavní vlastnost každé banky – důvěryhodnost.

ZA 3,5 % ZRADÍ SVOU BANKU KAŽDÝ

Trochu lepší. Mohla to být hezká linka zrazování banky, místo toho je to jen headline. No co. Tohle je slušné a přál bych si na to přijít. Mají bodík. Nicméně, jak možná tušíte, je tu zlatý hřeb.

NENECHTE NÁS VYDĚLAT

Brutálně dvojsmyslný slogan, který vám na první dobrou vrátí to, že bankéři nechtějí, abychom je nechali (se) vydělat. Ano, i špičkoví bankéři jsou jen lidé, ale lepší lidé, kteří budou raději umírat, než by přerušili nepřetržitý proces nabízení těch nejlepších služeb. Chtěl bych poznamenat, že každý život má svou hodnotu, i když se nám to v danou chvíli nemusí zdát. Proto chci nechat je vydělat. Se sloganem nesouhlasím.

Ale je to jen špatný wording, ve skutečnosti ten nápad je skvělý a je to další možnost samostatné komunikační linky. Jsme chudí, žijeme v kanále, nemáme na chleba, takže si mažeme džem na noviny, protože nechceme, abyste zbytečně trpěli jhem vysokých poplatků.

Tak tohle byla spousta keců ohledně tří sloganů. Možná zbytečné omáčky, ale materiál na to byl, že. Možná jsem se trochu moc rozjel. Přikročme rovnou k hlavnímu chodu.

Banka nabízí online bankovnictví, ale web nevybavila ani otiskem obrazovky, neřku-li videem, tutoriálem, návodem, průvodcem nebo čímkoliv, co by představilo produkt. Jako produkt jsou brány parametry účtu. No jo, ale já cítím v kostech, že stejně jako u první verze online bankovnictví mBank toto bude průšvih. Možná jsem jen paranoidní, ale vím, jak špatně se inovuje cokoliv v korporaci.

Ale tohle je něco, co celému webu ubírá smysl zhruba z padesáti procent. I kdyby z deseti. Z pěti. Z jednoho. Musím ocenit skvělý wording u registračního formuláře „V průměru to trvá jen 2:59 minuty, máme to změřené.“ Fajn, ale když se zaregistruju a vy mě nasměrujete do nějaké hrůzy, elektronického bankovnictví x let starého, neaktuálního, nepříjemného, jak je zvykem, tak nebudu rád.

Co dál? Snad jen, že za pár týdnů už nám to ani nepřijde. Kampaň banky nás zahltila z nejdůvěryhodnějších informačních serverů.

Naštěstí za pár dní bude víkend. Snad brutálně jednoduchý.