Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Psychologie.cz utržila za osm měsíců za placený obsah 880.000 Kč

„Zapomeňte na marketing, nabídněte kvalitní obsah.“

„Chytrý lifestyle“, web Psychologie.cz prodal za osm měsíců, kdy funguje jeho placená sekce, celkem 650 ročních předplatných po 1.200 Kč a přes 3.500 jednorázových přístupů k článku přes SMS. To dohromady dělá 880.000 Kč. Další desítky tisíc korun vydělaly provozovatelům webu offline akce - semináře, konference, festival. A na webu nabízejí také partnerství sekcí, mezi partnery je třeba známá značka Primeros.

Navzdory uzavření části obsahu za platební bránu webu neklesl počet návštěvníků. Už by tak neměl být problém začít vydělávat na inzerci, což zpočátku šlo jen velmi ztěžka. Jak ale v rozhovoru pro Médiář říká jeden z vydavatelů webu Jan Majer, který spolu s kolegou Janem Smetánkou vlastní napůl firmu Mindlab, jež portál provozuje, prodej reklamy už nebude potřeba: „Letos spíš dojdeme k závěru, že se na to už nadobro vykašleme.“

Vydavatelé Psychologie.cz Jan Majer (vlevo) a Jan Smetánka

Vydavatelé Psychologie.cz Jan Majer (vlevo) a Jan Smetánka

Jaké příjmy z placeného obsahu měla Psychologie.cz v uplynulém roce?

Placený obsah jsme nabídli loni v květnu, za osm měsíců si roční předplatné za 1200 korun zaplatilo 650 čtenářů. Plateb esemeskou za jednotlivé články máme k dnešku 3576, průměrná platba je kolem 28 korun. Vedle online obsahu prodáváme živé semináře, přednášky, workshopy a loni poprvé velký Festival Psychologie.cz. Offline akce nám přinášejí pár desítek tisíc měsíčně, některé natáčíme a následně nabízíme na webu v placené sekci.

Roční předplatné web promuje v přepočtu na měsíční platbu, zdá se tak levnější

Roční předplatné web promuje v přepočtu na měsíční platbu, zdá se tak levnější

Jaké trendy ve vývoji měsíčních příjmů se ukázaly? Něco, co stojí za zvláštní pozornost?

Sledujeme především podněty a okolnosti, které vyvolávají větší frekvenci placení ročního předplatného. Jednoznačné poučení, které můžeme sdílet, zní: zapomeňte na marketing, nabídněte kvalitní obsah. Kdykoli se totiž na webu objeví kvalitní a aktraktivně upoutaný článek nebo video, počet plateb vzroste, někdy opravdu výrazně.

Naopak vůbec se neosvědčily partnerské programy, od kterých jsme si hodně slibovali. Vyzkoušeli jsme nabídnout zvýhodněné členství prostřednictvím velké seznamky i prostřednictvím serveru pro studenty, a nebylo z toho skoro nic. Stejně tak nezafungoval systém offline influencerů, kteří měli možnost nabízet zlevněné členství na vysokých školách. Předplatné, kterému říkáme členství v Klubu Psychologie.cz, si zkrátka kupují věrní čtenáři, kteří k platbě postupně dospívají a dozrávají.

Jaký typ obsahu zpoplatňujete a mění se obsah zpoplatněné sekce od té doby, co jste ji loni zavedli?

Ve volně přístupné části nabízíme kvalitní články, v placené videa a články náročnější, komplexnější. Jedinou změnou je zatím postupné zkvalitňování celého obsahu.

O jaké materiály mají abonenti největší zájem? Kvůli čemu deklarují, že si přístup předplácejí hlavně?

Jednoznačnou odpověď nemám, i když se na to čtenářů při osobních setkáních i při komunikaci e-mailem nebo v diskusích ptám. Předplatitelé si zkrátka platí plnou verzi Psychologie.cz. Zájem o videa a články je zhruba stejný, rekordních čísel dosahujeme u vztahových témat, když se šťastně sejde atraktivní upoutávka - titulek, intro, foto - s kvalitním obsahem. V takovém případě sdílí článek nebo video tisíce lidí na Facebooku. V lednu zatím vede volně přístupný článek Desatero ideálního muže zatím s třemi a půl tisíci lajků.

Jak náročná je tvorba placeného obsahu - kolik stojí měsíčně/ročně, kolik lidí ji dělá, kolik lidí ve srovnání s tím tvoří obsah placené zóny?

O tom, co půjde do placené části, rozhoduju až před publikováním já. Články píše asi dvacet spolupracovníků, většinou psychoterapeutů. Dobře nám funguje reciprocita - my získáváme kvalitní obsah, oni klientelu. Videa točím a stříhám já. Živé akce organizuje Honza Smetánka, se kterým Psychologii.cz vlastníme. Informace o nákladech by byla trochu zavádějící, protože většinu práce děláme sami. Nikoho nezaměstnáváme a donedávna jsme si nic nevypláceli, všechno šlo do rozvoje webu. Za obsah - honoráře, fotobanku, hosting, programátora - vyplatíme měsíčně v průměru kolem 35 tisíc.

Vydavatelé Psychologie.cz Jan Majer (vlevo) a Jan Smetánka

Vydavatelé Psychologie.cz Jan Majer (vlevo) a Jan Smetánka

Změnili jste kvůli tvorbě placeného obsahu fungování redakce?

Nezměnili, jen je to den za dnem snadnější a veselejší. S nárůstem zájmu o náš projekt získáváme kvalitnější obsah, hlásí se nám další šikovní mladí psychologové. S rostoucími příjmy se nemusíme tolik rozmýšlet, jestli zrealizovat nápady na vylepšení webu nebo jestli koupit lepší vybavení pro natáčení videoseminářů.

Jaký byl původní plán pro loňský rok a naplnil se?

V tiskové zprávě publikované měsíc po spuštění placeného obsahu jsme hlásili, že bychom chtěli za rok získat tisíc předplatitelů. Bude to trochu víc nebo trochu míň, až mě překvapuje, jak jsme to trefili. Zajímavý je taky vývoj návštěvnosti. Při zavedení placeného obsahu jsme podle Google Analytics měli 100.000 unikátních návštěvníků měsíčně, teď se blížíme k dvojnásobku. Nenaplnila se tedy varování, že zpoplatněním přijdeme o čtenáře.

Jaké novinky chystáte pro letošek, jaké další cíle jste si dali?

Dosavadní vývoj bereme jako příjemný úspěch, do dalšího roku půjdeme poučeni, že není potřeba příliš vymýšlet, ale soustředit se na obsah a formu. Budeme zjednodušovat cestu k platbě, zpřehledňovat web, lépe využívat, co už máme. Vždyť nám za obsah platí teprve asi 0,36 % z těch 180.000 čtenářů, co k nám přijdou každý měsíc.

Spoléháte ještě na klasickou inzerci?

Při naší současné návštěvnosti by už mělo být reálné získání inzerce pro volně přístupnou sekci, ale myslím, že letos spíš dojdeme k závěru, že se na to už nadobro vykašleme.

PRŮBĚŽNÁ ZPRÁVA O ZPOPLATNĚNÍ Z ČERVNA 2013

Psychologie.cz nabídla placený obsah, za měsíc utržila 180 tisíc

Online magazín Psychologie.cz nabídl v květnu exkluzivní placený obsah. Za první měsíc si roční předplatné za 1200 korun koupilo 125 čtenářů. Jednorázové platby za přístup k placeným článkům a videím zvolilo dalších 423 lidí. Po spuštění placené sekce návštěvnost webu vzrostla o deset procent: ze 100 tisíc na 110 tisíc unikátních návštěvníků za uplynulý měsíc.

„Našli jsme způsob, jak web zpoplatnit a nepřijít o čtenáře. Zachovali jsme stejný rozsah volně dostupných článků a vedle nich nabídli v placené části náročnější texty, videosemináře a online diskuse s odborníky,“ říká Jan Majer, vydavatel a šéfredaktor Psychologie.cz.

Neplacená část webu upoutává pozornost k placenému obsahu, zatímco příjmy z placené sekce umožňují efektivnější propagaci Psychologie.cz na sociálních sítích. Většina komunikace se čtenáři však probíhá zadarmo na dvou vlastních facebookových stránkách Jen mrtvé ryby plavou s proudem a Psychologie.cz, kde má projekt celkem 28 400 příznivců.

„Předplatné si teď kupují hlavně čtenáři, kteří nás dobře znají. Na webu ale den za dnem roste stále rozsáhlejší archiv kvalitních materiálů, které na rozdíl od obsahu zpravodajských webů nestárnou. Budeme tedy nabízet stále větší a pro čtenáře hodnotnější produkt a brzy k jeho prodeji využijeme i některé pro média netradiční cesty,“ prozrazuje vydavatel a manažer projektu Jan Smetánka.

Předplatné nabídla redakce ve formě členství v Klubu Psychologie.cz. Zpoplatnění obsahu následovalo po podzimním oslovení čtenářů, aby projekt podpořili dobrovolnými příspěvky. Redakce tímto způsobem získala za několik týdnů 90 tisíc korun, v dalších měsících však přísun prostředků výrazně klesl.

„Nechtěli jsme web zahltit prosbami o finanční podporu. Raději jsme šli o krok dál, obohatili obsah o placenou bonusovou část a vytvořili tak hmatatelnou motivaci pro další návštěvníky, kteří jsou ochotni investovat do svého osobního rozvoje stokorunu měsíčně. Čtenářům, kteří nám v předchozím období poslali dobrovolný příspěvek, jsme členství v Klubu Psychologie.cz dali zadarmo, bez ohledu na to, jestli nám předtím poslali pár desetikorun nebo několik tisíc. Jejich podpora i současný úspěch Klubu Psychologie.cz dal naší práci navzdory nepřízni trhu smysl,“ shrnuje Jan Majer. Klub má dnes i s dobrovolnými dárci 235 členů.

Web Psychologie.cz má Podle měření Google Analytics má v současné době 110 000 unikátních návštěvníků, z nich 60 procent se na web opakovaně vrací. Vydavatelem je splečnost Mindlab s.r.o., kterou spoluvlastní Jan Majer a Jan Smetánka. Vedle vydavatelské činnosti se věnují také vzdělávání, koučinku a poradenství v oblasti osobního rozvoje, komunikace a médií.

Jan Majer

O projektu Psychologie.cz

Psychologii.cz vydáváme pro lidi, kteří vědí, že se stále mají co učit. Naši čtenáři chtějí lépe vycházet s okolím, porozumět sami sobě, radostněji žít. Na redakčním obsahu se vedle zkušených psychologů a psychiatrů podílí také koučové a odborníci na komunikaci a osobní rozvoj. Se čtenáři se navzájem inspirujeme k aktivnímu životnímu stylu, pomáháme si navzájem překonávat vnější překážky a vlastní slabiny. Představujeme poznatky z oblasti osobního rozvoje, well-being, psychologie a neurověd, nejčastěji formou sdílení osobní zkušenosti autorů.

Tvůrci a majitelé Psychologie.cz

Jan Majer: Původní profesí novinář, pracoval jako zpravodaj v ČTK, vedl ekonomickou rubriku týdeníku Reflex, založil a vedl dva finanční weby, radil finančním institucím v oblasti mediální komunikace, stál u zrodu finančně poradenské společnosti Partners, kde působil jako ředitel pro PR a komunikaci. V roce 2010 prodal svůj podíl a pustil se do budování Psychologie.cz. Vedle práce na webu se věnuje poradenství a koučinku v oblasti komunikace a médií a několika dalším činnostem na pomezí práce a zábavy.

Jan Smetánka: Vystudoval Fakultu mezinárodních vztahů na VŠE v Praze. Od roku 2004 působil v mediích jako vedoucí vydání, produkční a novinář u vydavatelství Media Laboratory, Grand princ a VLP. V roce 2009 se postavil na vlastní nohy a v současné době jeho srdce tluče pro projekt Psychologie.cz a další aktivity firmy Mindlab. Pod značkou Bodylab vede pravidelné tréninky zaměřené na všeobecný fyzický rozvoj, funkční trénink, meditaci a relaxaci. Dlouhodobě se věnuje aikido a zajímá se o přesah tohoto bojového umění do běžného života, hlavně na poli komunikace a řešení konfliktů. Absolvoval mediační výcvik. Jeho vášní je hudba, pražské klubové scéně je známý jako DJ Ghonzales.