Publicis a Omnicom zfúzují, vytvoří největší komunikační skupinu světa

  • ČTK
  • 29. 07. 2013 10:03
Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz, AFP

Francouzská reklamní skupina Publicis se sloučí se svým americkým rivalem Omnicom. Pod názvem Publicis Omnicom Group tak vznikne největší reklamní skupina světa s tržní hodnotou přes 35 miliard dolarů (zhruba 683 miliard Kč). Publicis v tiskové zprávě označila fúzi za sloučení rovných, z něhož budou mít citelný prospěch také akcionáři.

Každá z firem bude mít ve sloučeném podniku po 50 procentech. Publicis uvedla, že transakce díky synergickému efektu zajistí spojené skupině přínos kolem 500 milionů dolarů. Nově vytvořený podnik bude mít své hlavní kanceláře nadále v Paříži a New Yorku, holdingová společnost ale bude mít registraci v Nizozemsku.

Loňské tržby obou skupin dosáhly 22,7 miliardy dolarů a úhrnný počet jejich zaměstnanců překračuje 130 tisíc. V tržní hodnotě se dostane podnik nad současnou světovou jedničku WPP, jejíž kapitalizace je nyní kolem 24 miliard dolarů.

Agentury spojené pod hlavičkou OMD v Česku, ke konci roku 2011

Agentury spojené pod hlavičkou OMD v Česku, ke konci roku 2011. Kliknutím zvětšíte

Transakcí se ve světě i na českém trhu spojí reklamní agentury Publicis jako Saatchi & Saatchi či Leo Burnett se značkami BBDO Worldwide a DDB Worldwide skupiny Omnicom. Dále to znamená spojení mediálních agentur ZenithOptimedia, Starcom MediaVest či digitální divize Performics (Publicis) s OMD, PHD či Attention!Media (Omnicom). Do společného podniku bude v Česku patřit také Publicis Prague, TBWA Praha, Fleishman-Hilard či Proximity Prague.

Skupina OMD v Česku vygenerovala v roce 2011 (to jsou zatím nejčerstvější data) obrat 2,4 miliardy Kč při provozním zisku 201 milionů. Agentury Publicisu sdružené v Česku v holdingu Lion Communications (Publicis Groupe vlastní 60 %, zbylých 40 % drží prezident českých aktivit skupiny Martin Štěpánek; ) v tomtéž roce utržily 340 milionů Kč při provozním zisku 36 milionů.

Spojená společnost bude moci snadněji určovat ceny na trhu, což by ale mohlo narazit u antimonopolních úřadů v USA a v Evropě. Šéfové obou skupin nicméně vyjádřili přesvědčení, že regulační orgány jejich spojení schválí. „Neočekáváme nic, co by nám zabránilo v uskutečnění plánu,“ řekl šéf Omnicomu John Wren na tiskové konferenci. Odhadl, že souhlas bude fúze potřebovat ve 41 až 46 zemích světa.

Spojení firem Publicis a Omnicom vyvine zřejmě tlak na ostatní velké reklamní agentury, aby rovněž uvažovaly o slučování. WPP by se mohla ucházet o americkou Interpublic, francouzskou Havas nebo japonskou Dentsu, uvedl podle agentury Reuters analytik Brian Weiser ze společnosti Pivotal Research.

Šéf Publicisu Maurice Levy (vpravo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz, Abaca

Šéf Publicisu Maurice Levy (vpravo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz, Abaca

Nový podnik budou prvních 30 měsíců řídit společně šéf Omnicomu Wren a generální ředitel Publicis Maurice Levy. Poté zůstane výkonným šéfem Wren a Levy přejde do funkce předsedy správní rady. Záměr už jednomyslně schválily správní rady obou firem. Proces sloučení by měl být dokončen ještě do konce letošního roku, nejpozději ale v prvním čtvrtletí roku příštího.

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Sdílejte