Nejčastější částka, kterou lidé vydají před dovolenou na nákup oblečení, je 1.000 Kč, utratí ji 52 % Čechů a 70 % Slováků. Obecně před dovolenou utrácí více Slováci než Češi a muži než ženy. Jen 29 % respondentů si před plánovaným odpočinkem od práce nekupuje žádné oblečení. Internetový maloobchod s oblečením Zoot to zjistil v rámci Fashion Reportu, dlouhodobého průzkumného projektu, na němž spolupracuje s výzkumnou agenturou Perfect Crowd.
První vlna Fashion Reportu na jaře se věnovala tomu, co tvoří základ šatníků Čechů a Slováků. Druhá část se nyní zaměřila na odívání v létě a podívala se, jak období letních dovolených promění české šatníky a co si lidé balí s sebou na cesty. Šetření probíhá na vzorku 400 lidí z Čech a 400 lidí ze Slovenska reprezentativním v obou zemích pro populaci ve věku od 15 do 55 let.
Slováci utrácí víc na dovolené i před ní
Na samotné dovolené si nějaké oblečení zakoupí 62 % respondentů. Nejvíce utrácí za trika, plavky, klobouky a šátky. Češi průměrně během dovolené utratí 1.418 Kč, Slováci 1.826 Kč. Podle lokalit se nejvíc rozhazuje na dovolené u moře. Větší částku opět utratí muži než ženy v obou sledovaných zemích.
Kolik průměrně utratí za oděvy na dovolené
- celkem: 1.418 Kč v Česku, 1.826 Kč na Slovensku
- muži: 1.504 Kč v Česku, 1.877 Kč na Slovensku
- ženy: 1.335 Kč v Česku, 1.772 Kč na Slovensku
Zdroj: Fashion Report Zootu a Perfect Crowdu
Češi považují za naprostý základ svého dovolenkového šatníku tričko, kraťasy, plavky a u žen ještě šaty, dále letní boty, mikinu, tílko, pokrývku hlavy a sukni. Na Slovensku jsou podstatnější součástí letní boty, sukně a tříčtvrteční kalhoty, zatímco v Česku kraťasy, a to i u žen.
K věcem, které si s sebou bere na cesty nejvíc lidí, patří mobilní telefon, předměty osobní hygieny, opalovací krém, sluneční brýle, vlastní ručník, kapesníky, v každém druhém kufru se najde i kniha, tělová kosmetika, lék na průjem a vlastní toaletní papír.
Ženy si všechno balí ve větším množství, jejich zavazadla jsou tudíž objemnější. Jediná položka, kterou si balí muži více než ženy, jsou mapy a průvodce.
Typický český kufr na dovolenou obsahuje sedm kusů spodního prádla, šest párů ponožek, pět trik, dvoje boty, dvě tílka, dvoje kalhoty, dvoje kraťasy, dvoje šaty (u žen), dvoje plavky, dále jednu sukni, jednu mikinu. Skoro v každém kufru bychom také našli bundu, pyžamo, pokrývku hlavy a v každém druhém i šátek.
Nejvíce lidí se chystá k moři
Nejvíce lidí se podle výzkumu, 26 % , letos chystá odjet k moři, 16 % k vodě a 11 % na chalupu, 16 % respondentů naopak na dovolenou jet neplánuje.
Češi si přitom s sebou berou častěji věci, u nichž se dá očekávat, že budou v místě dovolené dostupné, jako třeba toaletní papír. Slováci si více balí předměty související s úpravou zevnějšku a také elektroniku.
Vyzývavější na Slovensku na festivalech muži
Především slovenská festivalová móda je výrazně jiná než slovenská všední móda – účastníci se oblékají barevněji a odvážněji, polovina i vyzývavěji. Překvapivě, za víc vyzývavé během festivalu se považují především slovenští muži.
Češi jsou na festivalech konzervativnější, ale i tak 45 % se na festivalech obléká barevněji. Když se koukneme na konkrétní oblečení, bývají hudební festivaly pojaty poměrně sportovně, hlavní je, zdá se, myslet na vrtochy počasí. Každý desátý si bere klobouk, šátek, holínky.
Fashion Report Zootu a agentury Perfect Crowd bude probíhat každé čtvrtletí. Na podzim bude zkoumat vztah Čechů a Slováků k designu a výsledky představí na akci Prague Fashion week. Partnerem jim bude značka Mercedens Benz. V zimě potom proběhne průzkum na téma vánočních dárků.