Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 50. týden 2020
- Ogilvy: Rebuild the World (68 %)
značka: Lego, klient: The Lego Group - Pavel Wilhelm Přibyl: Malé i velké radosti pro všechny (66 %)
značka: Mall.cz, klient: Mall Group - Motionhouse, Brand Family: Růžové Vánoce (53 %)
značka, klient: Růžový slon - VCCP: Ať sněží „díky“ kolegům za kouzla nejen na Vánoce (44 %)
značka: Albert, klient: Albert ČR - Fragile: Víme, co ženy chtějí (32 %)
značka: Manufaktura, klient: Český národní podnik
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 6 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.
1. Lego hraje české pohádky
Lokální vánoční komunikace výrobce populární stavebnice Lego zavádí diváky do pohádek. V souladu s mezinárodní nadlinkovou kampaní Rebuild The World cílí na rozvoj fantazie a inspiruje ke společnému hraní rodičů s dětmi. Kreativní kouzlo pohádek rozehraje na základech tradičních příběhů O červené Karkulce a O perníkové chaloupce, avšak s novými postavami, dějovými prvky, a především za pomoci svých kostek. Prosincová kampaň necílí na konkrétní produktové portfolio stavebnic, ale dává vyniknout podstatě stavění s kostkami Lego a ukazuje, že pře(d)stavit si pohádku může každý. Přímo tak navazuje na zmíněnou celosvětovou kampaň, která inspiruje ke stavění všeho, co vidíme okolo sebe a nebo co se odehrává v naší fantazii. Kampaň vzešla z agentury Ogilvy. Mediální investice v Česku činí zhruba 500.000 Kč, plánuje je Initiative Media Prague. Součástí komunikace je i spolupráce s influencery (ambasadory projektu budou například Tomáš a Tamara Klusovi), PR a podpora v místě prodeje.
Tohle je ale velmi půvabné! Líbí se mi nejen obraz, ale i hravý voiceover. Koukám, že tvůrci si měli kde hrát.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Je to milý, nápaditý a kouzelný. Prostě přesně takový, jaký svět pohádek má být.
Michaela Sýkorová (Gen)
Obří kreativní potenciál Lego světa a slibná myšlenka přestavěných pohádek, to nemůže dopadnout špatně. Jenže ono to bohužel zcela selhává copywritersky (těžko říct, zda je vinen autor, klient nebo obligátní sterilizační focus grupa). Lego filmy jsou plné fórů, dvosjmyslů a popkulturních odkazů pro děti i dospělý. Tady při vší snaze nevidím ani náznak jednoho. Když jsem před 10 lety viděl legácké highlights z mistrovství světa od Guardianu, válel jsem se smíchy. Tohle s ním má společný snad jen pocit z další zmařené šance Angličanů. A nezachrání to bohužel ani skvěle zvládnutý stop motion.
Aleš Brichta (McCann Prague)
Jo, když máte značku jako Lego, můžete mít v reklamě skoro cokoliv, co je z kostiček. Tím nechci říct, že kreativa je špatná, je dobrá. Radost s tímhle dělat, i na to koukat.
Pavel Jechort
Tak tohle je prostě pohádka! Zatímco Halyvůd to musí dělat počítačem, my to umíme stopmoušnem. A jaká je to paráda! Nápad super, zpracování na jedničku podtrženou. Moc se mi to líbí! A jako obvykle, díky.
Petr Laštovka (Geometry)
To je tak blbé, až je to dobré. Odlehčené Lego Movie, které baví.
Michal Šoller (Cognito)
2. Mall.cz uvádí maskota: animovaného slona
Internetový prodejce Mall.cz spustil vánoční kampaň Malé i velké radosti pro všechny. Její kreativní koncept vznikl v interním marketingovém týmu ve spolupráci s kreativním ředitelem Pavlem Wilhelmem Přibylem a produkcí internetové televize Mall.tv. E-shop chce lidem letos ukázat, že Vánoce jsou o malých i velkých radostech. Ať už je to drobný dárek, dobrý skutek nebo velké gesto, Vánoce by těchto momentů měly být plné. Kampaň potrvá do 23. prosince a je lokalizovaná pro Slovensko. Animaci pro ni zajistily BareBear Production a PFX, hudbu Iamviliam. Mall.cz zároveň startuje svůj nový komunikační koncept se sloním hrdinou. Závěrečná část kampaně je naplánována ke spuštění na 16. prosince. „Mallu dlouhodobě chyběl skutečně distinktivní prvek, proto jsme hledali charakter, ke kterému si zákazníci vybudují pozitivní vztah a který nám s nimi pomůže zábavnou a neotřelou formou komunikovat,“ říká k nové postavě slona Martin Komora, marketingový ředitel Mall.cz. „Náš charakter je dlouholetý zaměstnanec Mall.cz, který svou práci miluje nadevše. Zná ve firmě každý kout, každý produkt i každou akci a za každým jeho kouskem najdou zákazníci vždy užitečnou informaci. Je nadšený a dobrosrdečný a pro zákazníky by se doslova rozkrájel, proto věříme, že si je získá.“ V televizi (Prima Group) jsou vždy nasazeny dva spoty - brandový o délce 30 vteřin a taktické produktové spoty se stopáží 20 vteřin. Kampaň je 360° a kromě televize běží v tisku, outdooru, na internetu včetně sociálních sítí a na víc než 700 výdejních místech a Mall Shopech.
Dnes je to tedy záplava roztomilosti! Mall.cz při uchopení své komunikaci, myslím, tápal dost dlouho. Po loňském zubatém kaprovi, který národ strašil ve snech, se zdá, že konečně přichází něco, co má „ksicht“. A dokonce s chobotem! Myslím, že je na čase vytroubit se do světa.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Chápu, že slon vystupuje jako maskot Mallu, ale bohužel to na mě díky němu nedýchá vánoční atmosférou. Možná kdyby mu dali aspoň vánoční čepičku? Nevím. Co naopak oceňuji, je ztvárnění, protože to se fakt povedlo.
Michaela Sýkorová (Gen)
Krásný poetický úvod, roztomilá animace a minijímavá minizápletka vedou k očekávání finále vánočního minidojáku, které se... nekoná? Proč? Já chtěl pohádku. Proč mě místo ní udeřil nepatřičný stupidní packshot o malých velkých radostech? Snad proto, že mediálka nakoupila jenom třicítku? Tomuhle spotu by rozhodně slušel delší formát, nebo aspoň pokračování příběhu s víc imageovou pointou. Půl příběhu. Půl hodnocení.
Aleš Brichta (McCann Prague)
Moc roztomilý koncept. Jen se chci zeptat, proč ten sloník nenabídl holčičce za rozbitý sněžítko nový sněžítko, ale snažil se zlepšit náladu hláškou: „Vždyť budou Vánoce?“ Just sayin‘. Snad se Mall už konečně našel. Loni mluvící kapr, teď bojujou s ufounem slonem. Tak asi sláva.
Petr Laštovka (Geometry)
Jako proč ne, slonisko by mohlo fungovat a sám jsem zvědav, jak s ním budou pracovat do budoucna.
Michal Šoller (Cognito)
3. Růžový slon šťouchá do Alzy
Tuzemský prodejce erotických pomůcek Růžový slon vsadil ve své letošní vánoční kampani na postavičku svého maskota Růžového slona, který po rebrandingu zmizel z loga a dostal moderní, trojrozměrný kabátek. Koncept kampaně Růžové Vánoce připravil interní marketingový tým firmy společně s agenturami Brand Family a Motion House. Televizní spoty a sponzoring na kanálech Nova a Markíza doplní regionální outdoor, online formáty a PR. Sloníkovi propůjčil hlas herec Martin Stránský. „Televizní kampaní chceme zvýšit povědomí o naší značce, ale zejména oslovit cílové skupiny, na které online reklama nedosáhne – typicky starší generaci. Ačkoliv jsou našimi nejčastějšími zákazníky mladší ročníky od 20 do 35 let, klientela třeba i nad 70 let není výjimkou,“ přibližuje majitel společnosti Adam Durčák.
Proč ne? Není to nevkusné, slizké a trapné, což by se klidně u kampaně na sexhop mohlo stát. Oceňuji, že tvůrci nedělali žádné dvojsmysly s chobotem.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
K tomuto mám dvě věci: 1) vkusně perverzní, 2) hezké zpracování.
Michaela Sýkorová (Gen)
Slon podruhé, tentokrát jako pohádka pro dospělé. Košilatý happy tree friend bez násilí, bez erotiky a bohužel také bez jakékoliv zápletky. Není to závadné, trapné, ale ani ničím zajímavé. Odnikud nikam... nebo spíš někam, kam nakonec zamíří sloníkovy dárečky.
Aleš Brichta (McCann Prague)
Eeeeeh, asi jo, proč ne. Vzhledem k tématu je to takřka lyrické, vizuálně ok.
Pavel Jechort
Když vám řeknu: nikdo nemyslete na růžového slona, přestanete na něj myslet? Ale já musím myslet na to, proč má ten slon hlas Dr. House? Ale vlastně proč ne.
Petr Laštovka (Geometry)
Líbí se mi styl ilustrací a ten hlas je taky správně creepy úchylný. Na první pohled jsem si myslel, že je to nějaké hračkářství, ale ono vlastně je, jen ne pro děti.
Michal Šoller (Cognito)
4. Albert poprvé děkuje svým lidem veřejně

Albert: Ať sněží „díky“ kolegům za kouzla nejen na Vánoce (VCCP Prague)

Albert: Ať sněží „díky“ kolegům za kouzla nejen na Vánoce (VCCP Prague)

Albert: Ať sněží „díky“ kolegům za kouzla nejen na Vánoce (VCCP Prague)
Obchodní řetězec Albert letos vůbec poprvé veřejně spouští vlastní zaměstnaneckou kampaň, jejíž komunikační strategii připravila pražská agentura VCCP. Právě v předvánočním čase vyzdvihuje nepostradatelnost všech svých 17.000 lidí a děkuje jim za to, jak obětavě se vyrovnávají s výzvami letošního roku. Motivem kampaně je poděkování těm, kteří díky své energii a nasazení umožní, abychom si užili krásné Vánoce. Vše vyjadřuje motto Ať sněží „díky“ kolegům za kouzla nejen na Vánoce. „Zaměstnanecká komunikační platforma je založená na trvalých hodnotách společnosti a kromě toho, že posiluje značku interně, je také plně v souladu s komunikací značky navenek vůči zákazníkům,“ říká Henri de la Barre, planning director ve VCCP. Skladba White Christmas od Irvinga Berlina a Deana Martina byla použita i v souběžné vánoční kampaní cílenou na zákazníky.
Hezké. Až mě to dojalo. Možná je to tou adventní náladou.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
V pohodě. Nějak k tomu nenacházím další slova.
Michaela Sýkorová (Gen)
Hezky natočená standardní klišé děkovačka. Zaměstnanci budou jistě pohlazeni po duši, že si díků chlebodárce užijí celé Vánoce ve veřejném prostoru. Tím nápad spotu začíná a končí. Materialističtí škarohlídi ze skladu by mu asi dali přednost na intranetu s mediálním budgetem strčeným do hrníčku odměn. O tom by se ale pak přece národ nedozvěděl. Při pokusu namluvit nečesky kostrbatý voiceover nejspíš spíkr zemřel vyčerpáním a stříhalo se in memoriam. Převedený do printu pak aspiruje na nejkrkolomnější headline roku. Vyčerpání patrně první podlehl textař. Škrtalo a přepisovalo se už bez jeho účasti.
Aleš Brichta (McCann Prague)
Jako proč ne, ale já vlastně tak nějak tuším, že děkujete zaměstnancům, abyste udělali dojem na kupující. A to mě nebere.
Pavel Jechort
Simvás, dotaz: budou nějaké instore instalace? Že byste to dotáhli a v obchodě by na zaměstnance sněžilo. A já taky díky!
Petr Laštovka (Geometry)
Jako Lidl, tak už i Albert děkuje zaměstnancům veřejně. Jako proč ne, ale zajímalo by mě, jestli by zaměstnanci spíše neocenili, kdyby se ty peníze co se dají do kampaně, raději nevyužily jinak. Ale to by zase nebylo takové hezké PR.
Michal Šoller (Cognito)
5. Manufaktura v retru radí mužům s dárky

Manufaktura: Víme, co ženy chtějí (Fragile)

Manufaktura: Víme, co ženy chtějí (Fragile)

Manufaktura: Víme, co ženy chtějí (Fragile)
Český výrobce přírodní kosmetiky Manufaktura si v tendru na vánoční kampaň cílenou na muže v Česku a na Slovensku vybral agenturu Fragile. Ta postavila celou předvánoční komunikaci na insightu, že muži zkrátka každý rok tápou, čím ženy svého života potěšit. Vybírání dárků pro ně představuje stres a často i určitou komplikaci. I proto Manufaktura letos mužům nabízí chytrý našeptávač online, kdy na e-shopu najdou balíčky sestavené pro manželku či třeba babičku. Kromě toho jsou mužům k dispozici online prodejní asistentky a výhody k nákupu. „Sdělení se chytře točí okolo hlavního claimu Víme, co ženy chtějí a dalšího ujištění, že s Manufakturou muži v nákupech dárků pro ženy chybu neudělají. Další komunikační linkou je i ‚překladač‘ ženských emocí, který výraznou a zábavnou formou mužům dopomůže ke správnému rozhodnutí jí letos opravdu tu radost udělat,“ popisují tvůrci. Celá kampaň běží v prostředí online i offline, využívá CLV na zastávkách MHD, sponzorské vzkazy v televizi a video na YouTube a příspěvky na sociálních sítích. Pro kampaň byla ve Fragile vytvořena nová vizuální podoba, která vychází z grafického ztvárnění obalů řady Manufaktura pro muže, aby oslovila novou cílovou skupinu. Barvy jsou záměrně víc tmavé. Retro má evokovat i tradici značky.
Jsem tentokrát nějaká nekritická, ale mě to baví. Líbí se mi kampaně, které se odlišují od toho, co vidíme na každém rohu. Je vidět, že nad nimi tvůrci přemýšleli. Mohlo to taky skončit produktem a headlinem Vychutnejte si hezké Vánoce. Cením.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Tohle mě nebaví. Bohužel v tom nevidím žádný originální nápad, zpracování a dokonce ani Vánoce. Perfektně mi k tomu sedí rčení „šité horkou jehlou“.
Michaela Sýkorová (Gen)
Patnáctivteřinový packshot. Tady asi není moc co hodnotit. Snad jen, že i lowcost hardsell může mít nápad. Možná vědí, co chtějí ženy, ale tohle asi nevědí.
Aleš Brichta (McCann Prague)
Nula procent originálna. Ani produkt, rozhodně ne produkce. Udělali jsme reklamu, nic moc nestála a můžem jít dom.
Pavel Jechort
Líbí se mi printy, je tak trochu Kooperativa, ale to neva. Video už takovou sílu nemá. Škoda, že v něm nejsou stejné ženské hlášky jako z CLV. Ale to je detail, který by chtěli muži, když vy víte, co chtějí ty ženy. Třeba.
Petr Laštovka (Geometry)
Jako muže mě to nechalo chladným, i když je kampaň právě pro muže. A ani retro styl mě nijak neoslovil, naopak mi vadí i zvolené fonty, které jsou na hraně čitelnosti.
Michal Šoller (Cognito)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.

Jakub Zelenka a Apolena Rychlíková chystají novou mediální platformu
