Původnost článků v newsfeedu Seznamu bude posuzovat Nadační fond

Nejnavštěvovanější český web chce ve feedu, distribuujícím miliony kliků, upřednostňovat původní obsah, posouzení ale nechá na ratingu Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky.

Seznam.cz Newsfeed

Newsfeed Seznamu momentálně posílá čtenáře a podíl z reklamních peněz na 324 externích webů

Pořadí článků v newsfeedu Seznamu rozdávajícím denně na 7,5 milionu kliků má začít ovlivňovat to, jestli jde o původní zprávy. Česká internetová jednička Seznam.cz ale původnost nebude hodnotit sama, spoléhat chce na Nadační fond nezávislé žurnalistiky. Ten má ve svém hodnoticím ratingu nově zohledňovat i „originalitu“ práce zpravodajských webů. Rating ale dosud nehodnotil zdaleka všechna média spolupracující se Seznamem. Díky jeho feedu přitom vznikla nová rodina médií, která z velké části pouze přepisuje cizí zprávy a živí je právě napojení na Seznam.cz. Tomu tato praxe dosud nevadila a podle plánů zveřejněných na čtvrteční konferenci věnované právě newsfeedu zůstane i nadále česká internetová jednička spíš zdrženlivá a benevolentní. 

„Nový rating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky bude sledovat i kritérium ‚origins‘, tedy míru vlastního obsahu jednotlivých webů. Výsledky ratingu převezmeme a weby, které budou mít podíl původních zpráv vyšší, dostanou větší prostor,“ vysvětloval ve své prezentaci šéfeditor newsfeedu Seznamu Ondřej Tolar. Článků, videí a nově podcastů mívá Seznam.cz k dispozici v jakýkoliv moment na osm tisíc, a nechává viditelné materiály staré až osm dní. Jejich pořadí určují hlavně dlouhodobé zájmy čtenářů, které Seznam.cz zná díky přihlášení přes email. Přihlášených uživatelů Seznam.cz eviduje 74 %. Na články z feedu týdně klikne na 4,5 milionu lidí.

V nekonečném proudu článků spuštěného v roce 2016 momentálně publikuje 324 médií, někteří newsfeed nicméně kritizují, že devalvuje práci médií vydávajících původní zprávy. Okolo feedu totiž vznikla řada médií pohybujících se na pomezí zpravodajství, bulváru a zpravodajství, které pouze přebírají zprávy odjinud. Ty sice citují, peníze z reklamy ale končí u nich. Podle Seznamu není podobná praxe proti pravidlům, jak uvedli jeho zástupci v srpnu pro Médiář, dosah podobných zpráv by ale rád omezil. Minimálně se k tomu dnes hlásili řečníci z týmu Seznamu. 

„Důležitá je hlavně originalita tématu, vlastní agenda, nová zjištění a nápady. Zároveň férový přístup ke čtenářům, aby weby jen nekopírovaly cizí obsah. A samozřejmě kvalita zpracování textu – zda redaktor skutečně mluvil s citovanými zdroji,“ vyjmenovával šéf obsahu Tolar vlastnosti kvalitního článku pro newsfeed.

Samotný Seznam.cz se do posuzování ale pouštět nechce. Práci za něj má odvést Nadační fond nezávislé žurnalistiky, který vydává mediální ratingy.

Na Seznamu publikuje 324 webů, fond jich hodnotí 24

Rating zpravodajských webů“ už Seznam.cz aktivně využívá, když do svého feedu nedovoluje vstoupit portálům, které dostanou nejhorší známku C. Podle posledního hodnocení zveřejněného na konci června mezi ně patří „známí podezřelí“: AC 24, Aeronet, Česko aktuálně a Sputnik News.

Nadační fond u každého webu hodnotil na 150 zpráv publikovaných mezi květnem 2020 a březnem 2021, uvádí metodika. V hodnocení „principů profesionální práce“ ale doposud fond nebere v potaz, jestli byly informace původní, anebo převzaté. Stačí řádná citace, což vyžadují i pravidla Seznamu. Nový rating má brát v potaz také tuto proměnnou, která se má promítnout i do feedu Seznamu. Ten tak nebude vyhodnocovat jednotlivé texty, ale vycházet z plošného hodnocení celých webů, které samotné v některých případech trpí nepřesnostmi a dlouhými rozestupy mezi aktualizacemi. Ty se mají zkrátit, namísto ročních budou kvartální. 

Zpravodajský rating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky aktuálně hodnotí 24 webů, Seznam.cz přitom eviduje o přesně 300 partnerských webů víc. „V případě zpravodajských webů vycházíte z dat Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, co ale nezpravodajské, specializované weby? Dá se nějak zjistit kvalita?“ ptal se na online konferenci jeden z účastníků. „Rating používáme pro zpravodajské weby, v případě magazínových jsou zásady jako ověření ze dvou zdrojů irelevantní,“ odpovídal Štěpán Škrob, manažer produktového týmu reklamní divize Seznamu.

Nové weby spoléhající takřka výhradně na návštěvnost z feedu ale stojí na pomezí žánrů, když kombinují zpravodajství, historické zajímavosti nebo magazínové čtení. Jde kupříkladu o weby jako inStory či Magazín Plus firmy Digital Plus nebo Mix24 společnosti Quality Publishing.

Ty Nadační fond zatím ve svém hodnocení nebere v potaz, to se má ale během podzimu změnit. „Potvrzuji, že rozšiřujeme počet hodnocených médií napříč mediálním spektrem, doplňujeme atribut původnosti jako reakci na vývoj trhu a tvorbu obsahu. Metodika našeho ratingu je totiž živý organismus, který reaguje na potřeby trhu,“ sdělila Kateřina Hrubešová, která v dubnu v čele Nadačního fondu vystřídala Josefa Šlerku. Ten dál pro fond pracuje právě jako datový analytik českých médií.

Clickbaity posoudí neuronová síť

Seznam.cz Newsfeed

Přehnaně lákající návnady na kliknutí chce Seznam.cz v newsfeedu upozaďovat

„Říkáte, že upřednostňujete vlastní obsah a odborná témata. Vždycky nám ale vytáhnete nejvíc kratší články s bulvárním podtextem. Proč?“ zajímalo v diskusi dalšího účastníka konference. Řečníci tento trend opakovaně vysvětlovali s poukazem, že feed upřednostňuje články, na které lidé klikají - a lidé hojně klikají právě na bulvár.

Částečně to má ale řešit ještě jeden, dnes představený nástroj, který má feed kultivovat. Jde o neuronovou síť posuzující, do jaké míry je titulek článku senzacechtivý, zavádějící či přehnaně lákající, tedy takzvaný clickbait. Chytrý algoritmus „chápající“ jazyk podle kontextu slov ve větě nehodnotí samotný text, ale pouze titulek. „Čím víc je clickbaitový, tím horší má pozici ve feedu,“ přibližoval Škrob. Hodnocení bude pouze interní, jednotlivé redakce ho neuvidí, odpovídal Škrob záporně na opakované požadavky diskutujících.

Seznam.cz chce automatizovat i publikování článků. Ty dosud kromě algoritmu pouštěl do feedu také lidský editor, vybrané redakce nově dostaly možnost „autopublikace“. „Do pilotního projektu autopublikace byly zapojeny nízké desítky webů. Nyní budeme zapojovat i další partnery a naším cílem je autopublikovat maximum obsahu newsfeedu,” uvedl šéfeditor Tolar. Vydavatelé zařazení do nového systému musí mít podíl úspěšně publikovaných článků ve feedu nad 90 %, a to bez reportu chybovosti. Mezi další podmínky patří absence komerčních sdělení nebo videoobsahu s cizí monetizací.

Pořadí v newsfeedu může zlepšit i diskusní modul

Řečníci Seznamu také opakovaně připomněli, že se blíží konec cookies třetích stran, dosud nejrozšířenějšího nástroje pro cílení reklamy na internetových stránkách. Seznam.cz místo nich bude sázet hlavně na přihlášení přes email, který personalizaci obsahu a reklamy dovolí. Přihlašovací brány, podobné těm od konkurenčních velkých platforem jako Google či Facebook, nabízí i partnerským webům. „Pokud provozovatelé přihlášení od Seznamu využívají, získávají i víc peněz z reklamního systému Sklik. Výhodou je i možnost využívání CMP souhlasů získaných od uživatelů v síti Seznamu. Přihlášení uživatelé se také snadno zapojují do diskusí a generují tak vydavatelům víc zhlédnutých stránek,” tvrdí Ondřej Krišica, ředitel reklamní divize Seznamu.

Diskusní modul dnes využívá 40 portálů a 10 webů spadajících přímo pod Seznam.cz. Třetí strany si jeho zapojením mohou vylepšit potenciál pro pořadí v newsfeedu. „Když budete mít implementované naše widgety jako diskuse, získáme od vás víc dát a dokážeme článku přiřadit lepší pozici,“ slibuje Tolar. Právě „sociální interakce“ typu diskusí chce vedle přihlašování internetová jednička rozvíjet. Jde totiž o klíčový způsob, jak navyšovat čas strávený v ekosystému. Ten se také promítá do toho, kdo z vydavatelů dostane v newsfeedu Seznamu přednost.