Pozor: jitřní newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí.

Rada: ČT porušuje zákon, omlouvá zločiny Beriji

Regulátor i výzva rusistů tlačí Českou televizi, aby seriál o Stalinových lidech vysvětlila.

Lavrentij Berija na snímku z roku 1953. Foto: Profimedia.cz, AKG

Lavrentij Berija na snímku z roku 1953. Foto: Profimedia.cz, AKG

Lavrentij Berija zobrazený dokumentem Zapomenutí vůdci. Foto: ČT

Lavrentij Berija zobrazený dokumentem Zapomenutí vůdci. Foto: ČT

Odvysíláním ruského cyklu Zapomenutí vůdci z roku 2016, který se vysílal na sklonku loňského roku 2017, Česká televize porušila zákon, je přesvědčena Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. ČT se podle ní provinila proti požadavku zákona o vysílání, aby “vysílané pořady nepropagovaly válku nebo nelíčily krutá nebo jinak nelidská jednání takovým způsobem, který je jejich zlehčováním, omlouváním nebo schvalováním”. O nápravu žádají veřejnoprávní televizi rovněž stovky petentů, kteří podepsali kritiku z pera rusisty Jana Machonina. Právě ten si na seriál, který vidí jako “prokazatelně revizionistický”, u vysílací rady stěžoval. “Ve všech dílech seriálu jsou záměrně zlehčována, vynechávána či přímo popírána fakta o politicky motivovaných perzekucích vykonávaných v letech 1917 až 1991 sovětským režimem a jeho představiteli,” píše Machonin ve výzvě na webu Babylon Revue, kterou dodnes podepsalo 330 lidí.

Regulační radě z osmidílného cyklu o postavách režimu sovětského diktátora Josifa Stalina vadí konkrétně dva díly týkající se Lavrentije Beriji, jednoho z vykonavatelů Stalinových čistek a poprav kritiků režimu. Jde o díly Zapomenutí vůdci: Lavrentij Berija 1/2Zapomenutí vůdci: Lavrentij Berija 2/2, odvysílané na ČT2 loni 10. prosince, respektive 17. prosince. “Oba pořady, které je možné považovat za souvislé dílo, vyzdvihuje Berijovi ‘manažerské’ úspěchy i charakter, ve světle čehož dochází k bagatelizaci zejména jeho účasti na zatýkání, popravách a stranických čistkách během takzvaného Velkého teroru nebo jeho role iniciátora deportací kavkazských národů. Berijův podíl na represích je též prezentován jako něco, čemu se nemohl ve své funkci vyhnout, nicméně tak činil s přemáháním. Tím de facto dochází k omlouvání Berijových činů, které lze z historického hlediska považovat za kruté jednání a na jejichž základě byla zamítnuta jeho rehabilitace,” uvádí rada v zápisu z jedné ze svých lednových schůzí.

Rada v rámci svých zákonných možností vyzvala Českou televizi k nápravě během sedmi dní. Lidé ve výzvě žádají, aby televize zveřejnila okolnosti, za kterých byl seriál zakoupen od ruských distributorů, a aby nechala obsah seriálu posoudit historiky a výsledky pak zveřejnila. Machoninovi v tomto smyslu také zaslali stížnost Radě České televize. ČT se po kritice rozhodla, že diskusi historiků k dílu uvede. Ale až čtvrt roku po odvysílání seriálu. “S ohledem na reakci části veřejnosti na dokument jsme se rozhodli zařadit do vysílání – pravděpodobně 5. března – diskusi renomovaných historiků k tématu i ke zpracování a vyznění dokumentu,” uvedla mluvčí ČT Karolína Blinková.

“Seriál byl natočen v koprodukci Ruské vojensko-historické společnosti, v jejímž čele stojí ruský ministr kultury Vladimir Medinskij – jeden z nejaktivnějších ideologů režimu Vladimira Putina, známý svými snahami o revizi ruské a sovětské historie,” tvrdí Jan Machonin v Babylon Revue. “Zapomenuté vůdce koupila ČT standardním procesem nákupu dokumentárního cyklu od zahraničního distributora, stejně jako u jiných pořadů tohoto typu,” uvedla též mluvčí České televize. Celková koncepce vysílání podle ní nabídla divákům i pohledy na ruskou revoluci a Stalinův režim z jiných zemí. “Cyklus [Zapomenutí vůdci] byl odvysílán v rámci připomínky sta let od říjnové revoluce v Rusku a nebyl jediným pořadem vztahujícím se k říjnové revoluci,” sdělila mluvčí. Připomněla, že ČT uvedla k výročí revoluce dokumenty vytvořené například britskou BBC, německo-francouzskou televizí Arte nebo francouzskou France TV.