Majitel televize Barrandov a zároveň její nejčastější moderátor Jaromír Soukup podle regulátora porušil zákon o vysílání, když ve svém politicko-diskusním Duelu Jaromíra Soukupa letos v květnu a v červnu protežoval hnutí ANO. Rada pro vysílání vysledovala, že v sedmi vydáních Duelu mezi 11. květnem a 22. červnem včetně dostali prostor zástupci celkem jen pěti stran či hnutí, přičemž sedmkrát to bylo ANO. Hnutí Andreje Babiše se tak objevilo v každém odvysílaném Duelu v radou sledovaném období. Zástupci ČSSD se přitom v Duelu ukázali jen třikrát, ODS dvakrát, KSČM jednou a STAN taky jen jednou.
„Zástupci politického hnutí ANO byli přítomni ve všech odvysílaných dílech pořadu. Tím se provozovatel dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě,“ míní rada pro vysílání.
Podle Soukupa to nebyl záměr, tvrdí, že se tak stalo neplánovaně. „Je pravda, že v některých případech svou účast některé politické strany opakovaně odřekly, a tím se frekvence politických stran, které naše pozvání přijaly, zvýšila. V žádném případě však nešlo o záměrně jednostranné zvýhodňování určité politické strany či hnutí. V našich zpravodajských a politicko-publicistických pořadech vždy dbáme zásad objektivity a vyváženosti. Myslet si o našich krocích cokoli jiného je nesmyslné,“ uvedl generální ředitel Barrandova a moderátor Duelu.
Předeslal, že hosty zve podle podkladů od výzkumné agentury Médea Research, dceřiné firmy Soukupovy mediální agentury Médea: „Vždy vycházíme z výsledků předvolebních průzkumů, které pro nás realizuje agentura Médea Research, která splňuje všechny mezinárodní standardy kladené na marketingové výzkumné agentury. S přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě dostaly možnost účastnit se naší debaty všechny politické strany, které mají největší šanci dostat se do sněmovny.“
Rada v souladu se zákonem uložila sedmidenní lhůtu k nápravě, v praxi to však nemá žádný dopad, pořady už jsou odvysílané.
Regulátora nicméně zajímají také čerstvější vydání Duelu, konkrétně mimo jiné to ze 7. září tohoto roku. Radní po Soukupovi žádají vysvětlení, jak je do jeho Duelu umístěn produkt a zda je to podle zákona. Umístění produktu, anglicky product placement, je formou reklamy, jinými slovy propagací výrobku či služby přímo v televizních pořadech. Zákon přitom předepisuje, že má působit přirozeně a hlavně - nesmí se vyskytovat ve zpravodajství ani v publicistice. „Umístění produktu je v pořadech přípustné pouze v kinematografických dílech, ve filmech a seriálech vytvořených pro televizní vysílání nebo pro audiovizuální mediální služby na vyžádání, ve sportovních a zábavných pořadech, a to za podmínky, že se nejedná o pořady pro děti,“ připomíná rada v žádosti Soukupovi o vysvětlení.
Rada přitom neuvádí, jakého „produktu“ se umístění v Duelu týká, mohlo by ale jít o agitační plakáty strany Svoboda a přímá demokracie s podobiznou jejího volebního lídra Tomia Okamury, které jsou zřetelně vidět už od začátku pořadu za moderátorem. To se děje necelé dva měsíce před říjnovými parlamentními volbami, v nichž Okamura, respektive SPD také kandiduje.
A šéf projektu Demagog.cz Jan Tvrdoň si všiml, že kromě ANO se častých pozvání do Soukupova Duelu dostává také zmíněnému Okamurovi.
Člověku se dere na mysl úvaha, zda už nemá pan předseda Okamura na TV Barrandov přechodné bydliště. pic.twitter.com/AimNDmdGlI
— Jan Tvrdoň (@jantvrdon) 19. září 2017
Hyundai v Instinktech
Duel Jaromíra Soukupa není jediným pořadem Barrandova, v němž je patrný pokus o product placement, respektive propagaci konkrétního výrobku přímo v obsahu. Dalším takovým cyklem je zábavní týdeník Instinkty Jaromíra Soukupa. Tam ve vydání z 11. září moderátor Soukup mluvil přímo o vozu Hyundai, říkal, jak se vyslovuje název značky, a auto také bylo na obrazovce vidět. V zábavních pořadech je taková forma reklamy povolena, pokud se to divák při úvodní znělce pořadu či v jeho závěrečných titulcích dozví, používá se pro to symbol PP.
Značku Hyundai má jako klienta PR agentura Médea Public Relations, další dceřiná firma Soukupovy Médey. Kromě Barrandova se o této značce často zmiňuje Týden, časopis, který produkuje Soukupovo vydavatelství Empresa Media.