Program i obsazení naší konference Móda v Česku jsou finální. Začínáme v úterý v 9.30 v Aureole.

Rada kritizuje Soukupa za Zemana, OKD i ČT

Kauzy Jaromíra Soukupa. Foto: TV Barrandov

Scéna pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa věnovaného hospodaření ČT. Foto: TV Barrandov

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání poslala v srpnu televizi Barrandov pět upozornění na porušení zákona kvůli pořadům jejího majitele Jaromíra Soukupa. Do pořadů si nebral oponenty a před lednovými volbami zvýhodnil prezidentského kandidáta Miloše Zemana. V září pak rada došla k tomu, že jednostranné prezentace se Soukup na obrazovce Barrandova dopustil rovněž při zpracovávání témat privatizace OKD a hospodaření České televize. Upozornění na porušení zákona spojené s výzvou k nápravě do sedmi dnů je krok, který předchází zahájení řízení o přestupku. V rámci toho může rada vysílateli udělit pokutu.

Co regulátorovi vysílání vadilo v srpnu? To, že v pořadu Duel Jaromíra Soukupa – prezidentský speciál, v němž byl před druhým kolem prezidentské volby hostem Zeman, Soukup jako moderátor dostatečně neplnil roli kvalifikovaného oponenta. Naopak vyjadřoval Zemanovi názorovou podporu, a to v úvodní monologické řeči i v průběhu diskuse. Zemana Soukup nevyváženě podporoval i ve dvou dílech pořadu Aréna Jaromíra Soukupa, uvedla rada. V pořadech Kauzy Jaromíra Soukupa moderátor a majitel televize poukazoval na možný únik informací od policie do firmy Tesco SW v kauze údajně zmanipulovaných zakázek. V pořadu nedal prostor kritizované osobě a obdobně postupoval i v díle věnovaném hospodaření České televize, dodali radní.

V září rada kritizovala Kauzy Jaromíra Soukupa o ČT ze 7., 14. a 21. března, za to, že “v pořadu byl na značné ploše prezentován výhradně názor jediného účinkujícího na téma pořadu, aniž by byl dán prostor pro oponentní názor”. Na Kauzách z 21. února a 10. června týkajících se OKD zase vadilo, že “provozovatel v předmětných vydáních pořadu prezentoval vlastní pohled na problematiku kauzy privatizace společnosti OKD, aniž by poskytl jakýkoli prostor k vyjádření opozitních názorů a protiargumentů. Pořad představoval jasný, předem stanovený postoj a nabídl pouze jednostranné interpretace zveřejněných informací”. V obou případech pak podle zářijového verdiktu rady pro vysílání “provozovatel neposkytl objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů”.

“Absolutně vylučuji jakékoli nepravdy,” reagoval Soukup už v březnu na kritiku, která se po jeho Kauzách opakovaně ozývala z České televize a také z oborových asociací ARAS a FITES. Jeho útoky na veřejnoprávní televizi se tehdy také začala věnovat rada pro vysílání.

Kritika regulátora se v září týkala i České televize, za jeden z příspěvků v publicistickém týdeníku Reportéři ČT z 28. května. Reportáž nesla název Tajnosti metra D. “Provozovatel uvedl, že ‘za linku, která propojí centrum se sídlišti na jižním předměstí, se má v příštích 15 letech utratit více než 40 miliard korun. Celou akci má řídit nová akciová společnost, kterou společně založí dopravní podnik a finanční skupina Penta’, ačkoli takzvaný společný podnik zřizuje Dopravní podnik hl. m. Prahy spolu se společností Penta především pro usnadnění výkupu pozemků, nikoli proto, aby ‘řídil celou akci’, to je kompletní výstavbu trasy metra I.D, a rozpočet uvedené akciové společnosti bude činit pouze 6,5 miliard Kč (tedy 15 % celkových nákladů). Reportáž tak společnému podniku přisuzovala mnohem rozsáhlejší působnost i rozpočet, tím divák získal značně zkreslené informace a došlo tak k porušení zásad objektivity a vyváženosti,” uvedla rada pro vysílání.